۳۰ شرکت عمده فیلمسازی خواستار لغو مجازات شلاق کیوان کریمی

جشنواره بین‌المللی فیلم کن به همراه بیش از سی نهاد و سازمان سینمایی  دیگر در سراسر اروپا و جهان، به بهانه برگزاری این جشنواره روز جمعه ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵، در بیانیه‌ای خواستار توقف اجرای حکم و آزادی بدون قید و شرط کیوان کریمی شدند. کریمی فیلمساز ایرانی است که به ۶ سال زندان و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شده است.

جشنواره فیلم کن، جشنواره فیلم ونیز، انجمن فیلمسازان فرانسه، انجمن فیلمسازان آمریکای جنوبی، آکادمی فیلم اروپا، سینما تک فرانسه، فدارسیون بین‌المللی فیلمسازان اروپایی، شبکه جهانی نویسندگان و فیلمسازان، سندیکای تهیه‌کنندگان فرانسه، انجمن فیلمسازان بلژیک و… تعدادی از امضا‌کنندگان این بیانیه طولانی هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کیوان کریمی سال ۱۳۹۲ دو هفته را در یک سلول انفرادی گذرانده است و در مهر سال ۱۳۹۴ به شش سال زندان  و ۲۲۳ شلاق برای فیلم “نوشتن بر شهر” محکوم شده است.

فیلم “نوشتن بر شهر” مستندی بلند درباره دیوارنویسی‌ها و گرافیتی‌های تهران از اوایل انقلاب ۵۷ تا حوادث بعد از سال ۸۸ را در برمی‌گیرد. این فیلم جشنواره ویزیون دو ریل سویس، مونتپولیه فرانسه و جشنواره فیلم آرژانتین نمایش داده شده و جایزه ویژه هیات داروان جشنواره پونتو د ویستا اسپانیا را به دست آورده است.

حکم کیوان کریمی در بهمن‌ماه سال ۹۴، در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری و ۵ سال حبس تعلیقی تبدیل شد. اما کماکان تعداد ۲۲۳ ضربه شلاق وی تعزیری و قابل اجرا است. شایان ذکر است حکم ۵ سال تعلیقی وی هر زمان قابل اجرا است.

جشنواره کن در روزهای باقی‌مانده از جشنواره، برنامه‌های دیگری برای همدردی با این فیلمساز ایرانی را به مخاطبان عرضه می‌کند.

متن بیانیه جشنواره کن و دیگر سازمان‌ها و نهادها را در پی می‌خوانید؛

درخواست عفو و آزادى بدون قید و شرط براى کیوان کریمى

کیوان کریمى کارگردان ٣٠ ساله ایرانى که چندى پیش از سوى مسوولین و قضات قوه قضائیه به شش سال حبس و  ٢٢٣ ضربه شلاق محکوم شد، متهم شده است که از طریق حرفه تخصصى خود فیلمسازى و کارگردانى، تصویرى تاریک و غیر واقعى از فضاى اجتماعى این کشور ارایه داده است!

کیوان کریمى که فارغ‌التحصیل مدارج عالیه در رشته تخصصى علوم اجتماعى و ارتباطات است، دوره‌هاى تخصصى فیلم‌سازى و کارگروه‌هاى آموزشى را در آلمان، روسیه و تایلند گذرانده است. وى همچنین جوایز بسیارى براى فیلم کوتاه خود با عنوان “مرز شکسته” از جشنواره‌هاى گوناگون و مختلف بین‌المللى دریافت کرده است.

آخرین فیلم کوتاه او با عنوان “نوشتن بر شهر” در ارتباط با دیوارنویسى و دیوارنگارى‌هاى (گرافیتى‌ها) سطح شهر تهران از اوایل انقلاب اخیر ایران در سال ۱۳۵۷ تا جنبش‌هاى مردمى و اجتماعى سال ۱۳۸۸ است.

کریمى در این فیلم هیچ‌گونه حرف و یا دیدگاه تحریک‌آمیزى ارایه نداشته است، اما گرافیتى را به عنوان سمبل دو عنوان اصیل “شجاعت و نیاز به آزادى بیان” معرفى می‌کند.

ما جمعى از فیلم‌سازان حرفه‌اى  و اهالى این هنر؛ با استفاده از مناسبت شصت و نهمین دوره جشنواره بزرگ فیلم کن رسما از مقامات ایرانى تقاضاى آزادى فورى “کیوان کریمى” را داریم.

ما همچنین از دولت‌هاى دیگر کشورها تقاضا داریم تا هرچه سریع‌تر در راستاى این مطالبه براى او اقدام نمایند، چرا که زمان در حال از دست رفتن است!

این مساله که آزادى کیوان کریمى تنها به جهت اقدام ساده و انسانى ابراز آزادی بیان به دلیل انتقاد از راه هنری از او سلب گردد بسیار ناخوشایند بوده و نام او می‌باید در لیست اسامى هنرمندان، خبرنگاران و شهروندانى که ‘باید’ آزاد باشند قرار بگیرد و حقى که از سوى مقامات ایرانى از او گرفته شده است به او بازگردد.

تاسف عمیق ما از آن جهت است که ایران، کشورى با چنین سابقه تاریخى غنى و صاحب میراثى عظیم، با وجود امضاى اعلامیه جهانى حقوق بشر و عهدنامه سیاسى و مدنى سازمان ملل متحد در سال ١٩۶۶، از تاریخ و فرهنگ خود روى بازگرداننده است!

جشنواره بین‌المللى فیلم کن

١٣ ماه مى ٢٠١۶ میلادى

اسامى امضاءکنندگان و حامیان را در پی می‌خوانید؛

Accademia del Cinema Italiano – Premi David di Donatello

ADAL – Latin American Audiovisual Directors Alliance

ARP – Société civile des Auteurs Réalisateurs Producteurs

La Biennale di Venezia – Mostra Internazionale d’Arte Cinematografica

La Cinémathèque Française

DAC – Directores Argentinos Cinematográficos

Deutsche Filmakademie

European Film Academy

Le Festival de Cannes

FERA – Fédération Européenne des Réalisateurs de l’Audiovisuel

FSE – Federation of Screenwriters in Europe

Groupe 25 Images

SAA – Société des Auteurs Audiovisuels

SACD – Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques

SCAM – Société Civile des Auteurs Multimédia

SFCC – Syndicat Français de la Critique de Cinéma

USPA – Union Syndicale des Producteurs Audiovisuels

W&DW – Writers and Directors Worldwide

BLOC – Bureau de Liaison des Organisations du Cinéma :

ACID – Association du Cinéma Indépendant pour sa Diffusion

APC – Association des Producteurs de Cinéma

DIRE – Distributeurs Indépendants Réunis Européens

GNCR – Groupement National des Cinémas de Recherche

La Guilde Française des Scénaristes

SDI – Syndicat des Distributeurs Indépendants

SFA-CGT – Syndicat Français des Artistes Interprètes

SFAAL – Syndicat Français des Agents Artistiques et Littéraires de l’Audiovisuel

et du Spectacle Vivant Dramatique

SNAC – Syndicat National des Auteurs et des Compositeurs

SPFA – Syndicat des Producteurs de Films d’Animation

SPIAC CGT – Syndicat des Professionnels des Industries de l’Audiovisuel et du Cinéma

SPI – Syndicat des Producteurs Indépendants

SRF – Société des Réalisateurs de Films

UNEVI – Union de l’Édition Vidéographique Indépendante

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل