مدیر پرشین‌بلاگ بازداشت شد

 

پس از انتشار گزارش‌ها درباره بازداشت یک مجری سابق شبکه «من و تو» و احضار سردبیر نشریه «رو به رو» در روزهای گذشته، خبرگزاری ایسنا به نقل از یک «مقام آگاه» که نام او ذکر نشده، خبر داد که مهدی بوترابی، مدیر گروه سایت های پرشین بلاگ، روز دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت، بازداشت شده است.

این خبرگزاری اعلام کرد که آقای بوترابی سال ۸۸ نیز بازداشت شده بود و در قوه قضاییه پرونده دارد.

آقای بوترابی در سال ۸۸ نیز بازداشت شده بود و از او به عنوان فردی نزدیک به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای معترض به انتخابات ریاست جمهوری این سال، نام برده می‌شود.

اعظم سقطی، همسر آقای بوترابی، نیز از اعضای موسس حزب اعتماد ملی است.

آقای بوترابی در سال ۸۶ نیز بازداشت شده بود. پس از بازداشت او برخی از وب سایتهای اصولگرا از جمله وب سایت الف مدعی شده بودند که «وی به علت ارتباط احتمالی» با علیرضا عسکری، معاون سابق وزارت دفاع ایران، بازداشت شده و آقای عسگری پس از خارج شدن از وزارت دفاع، مدتی «معاون اداری- مالی سایت پرشین بلاگ» بوده است.

علیرضا عسگری، معاون علی شمخانی، وزیر دفاع دولت محمد خاتمی، که پس از بازنشستگی به تجارت زیتون و روغن زیتون در سوریه مشغول بود، روز ۱۶ آذرماه ۸۵ از سوریه به ترکیه سفر کرد و دو روز پس از آن ناپدید شد.

پرشین بلاگ اولین سرویس دهنده رایگان وبلاگ فارسی در اویل سال ۸۱ توسط سه جوان دانشجو به نام‌های عطا خلیقی، رضا هاشمی و بهرنگ فولادی راه اندازی و با استقبال جوانان ایرانی مواجه شد.

در سال ۸۳ و همزمان با آغاز دستگیری تعدادی از وبلاگ نویسان مدیران اولیه پرشین بلاگ، این سایت را به مهدی بوترابی فروختند و خود به تدریج از این مجموعه خارج شدند.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ و انتخابات شورای شهر در آذر ۸۵ سایت پرشین بلاگ بخشی از تبلیغات حزب اعتماد ملی و نامزدهای نزدیک به اصلاح طلبان را بر عهده داشت.

در روزهای گذشته گزارش های دیگری نیز از بازداشت و احضار روزنامه نگاران منتشر شده است.

از جمله برخی از وب سایت‌ها از شکایت سپاه پاسداران از سروش فرهادیان، سردبیر نشریه «رو به رو» و خبرنگار سابق رسانه‌های اصلاح طلب، خبر داده بودند.

درهمین حال خبرگزاری ایلنا روز یک شنبه خبر داد که آقای فرهادیان «با شکایت یکی از نهادهای نظامی به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» به بازپرسی شعبه اول دادسرای اراک احضار و پس از تفهیم اتهام با قرار کفالت آزاد شده است.

تعدادی از وب سایت‌های خبری در ایران از جمله وب سایت «جهان نیوز» وابسته به علیرضا زاکانی نماینده مجلس، نیز روز شنبه از «بازداشت» منصوره حسینی مجری «سابق» شبکه تلویزیونی «من و تو»، خبر داده‌ بودند. خانواده خانم حسینی و شبکه من و تو به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده‌اند.

در اردیبهشت ماه همچنین آفرین چیت‌ساز، احسان مازندرانی، و احسان صفرزایی پس از بازداشت در آبان ماه سال گذشته جمعا به ۲۲ سال زندان محکوم شدند. دادگاه عیسی سحرخیز دیگر روزنامه نگار زندانی که به همراه این روزنامه نگاران بازداشت شده بود هنوز برگزار نشده است.

داوود اسدی، برادر هوشنگ اسدی، روزنامه نگار، نیز که به همراه این روزنامه نگاران بازداشت شده بود به پنج سال زندان محکوم شده است.

با وجود گزارشهای متعدد درباره بازداشت و زندانی شدن روزنامه نگاران، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت، در اظهار نظری مدعی شده بود که «ما بیشترین امنیت را برای خبرنگاران در داخل کشور داریم» و جرائم خبرنگارانی که در ایران در بازداشت به سر می‌برند، «مرتبط با امنیت داخلی و خارجی کشور» است.

ایران بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، با «۳۴ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی»، یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است. چین، مصر، ترکیه و اریتره، دیگر کشورهایی هستند که بیشترین روزنامه‌نگاران را در زندان‌های خود دارند.

ایران همچنین در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۱۵، در میان ۱۸۰ کشور مورد بررسی توسط گزارشگران بدون مرز در رده ۱۷۳ قرار گرفت و در رده‌بندی سال ۲۰۱۶ نیز تنها چهار پله بالا‌تر ایستاد و رده ۱۶۹را از آن خود کرد.

گرچه تحلیل سازمان گزارشگران بدون مرز نشان می‌داد که این ارتقای چهار پله‌ای هم نه به دلیل بهبود وضعیت آزادی بیان در ایران، که تنها به دلیل بد‌تر شدن وضعیت در چند کشور دیگر بود.

منبع:رادیو فردا

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل