یعقوب ملکی، فرمانده سابق نیروی هوایی ایران آزاد شد

«یعقوب ملکی»، زندانی سیاسی محبوس در بند ۷ زندان اوین،۲۷ مرداد‌ماه آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، «یعقوب ملکی» فرمانده پیشین نیروی هوایی ایران و از اعضای فعال ستاد انتخاباتی مهندس میرحسین موسوی در ارومیه، روز چهارشنبه ۲۷ مرداد‌ماه ۱۳۹۵ از زندان اوین آزاد شد.
این زندانی سیاسی در ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۹ به اتهام “ارتباط با دولت‌های متخاصم و تلاش بی‌سرانجام برای کودتا”توسط اداره اطلاعات ارومیه بازداشت و ۹ ماه را در سلول‌های انفرادی این اداره بدون حق استفاده از تلفن و ملاقات با خانواده و زیر بازجویی‌های طولانی‌مدت و شکنجه‌های شدید از جمله آویزان کردن از سقف به‌سر برد، به طوری که پس از مدت زمان طولانی هنوز آثار سوختگی بر روی بدن وی مشهود است.وی بر اثر همین ضرب و شتم‌ها از ناحیه چشم و گوش چپ به شدت آسیب دیده بود.

این زندانی سیاسی ۱۴ بار به بیمارستان اعزام شده، اما به‌شکل جدی و مؤثر درمان نشده است.

«یعقوب ملکی»پس از گذراندن ۹ ماه در سلول‌های انفرادی در ارومیه به زندان اوین منتقل شد و چهار ماه در بندهای ۲۰۹ و۲۴۰ در انفرادی بود.

وی پس از ۲۶ ماه بلاتکلیفی در آذرماه ۱۳۹۱ از اتهام تبرئه شد، ولی از آزادی او جلوگیری کردند. ۱۰ روز بعد بار دیگر به دادگاه احضار شد و دلیل ممانعت از آزادی وی را “قصدکودتا علیه نظام” اعلام کردند.

این فرمانده پیشین نیروی هوایی ایران چهار ماه بعد توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «پیرعباسی »به اتهام‌ “طراحی کودتا” و “همکاری با دول متخاصم” به ۱۰ سال حبس محکوم شد و  این حکم هیچگاه به وکیل وی ابلاغ نشد

«یعقوب ملکی» دوره آموزشی خود را در آمریکا گذراند و پس از انقلاب ایران با شروع جنگ به کشور بازگشت و هفت سال و ۱۰ ماه در جبهه بود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل