احمد شهید اعدام ۱۲ متهم جرائم مرتبط با مواد مخدر را غیرقانونی خواند

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، با محکوم کردن اعدام‌های اخیر در ارتباط با مواد مخدر، این موضوع را اقدامی مغایر با قوانین بین‌المللی خواند.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، روز شنبه ۶ شهریور ماه ۱۲ زندانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند. خبر انتقال به سلول انفرادی [اینجا] و اعدام [اینجا] این زندانیان پیشتر از سوی سازمان حقوق بشر ایران منتشر شده بود.
 
سه روز پس از اعدام ۱۲ زندانی در “ندامتگاه مرکزی کرج” گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، اعدام همزمان ایشان را محکوم کرد.
 
آقای شهید همچنین از اینکه در ایران برای جرایمی که بر پایه میثاق‌های بین‌المللی «جرائم جدی» به حساب نمی‌آید، مجازات اعدام در نظر گرفته می‌شود، ابراز تأسف کرده و گفته است به اعتراف خود مقام‌های جمهوری اسلامی هم اعدام‌ها «ناکارآمد» بوده است.
 
روز پیش از اجرای این احکام اعدام احمد شهید از مقامات ایران خواسته بود تا فوراً اجرای حکم اعدام این ۱۲ نفر را متوقف کنند.
 
وی همچنین تاکید کرد: “این‌که مبارزه با قاچاق مواد مخدر یک نگرانی جدی در ایران است اعدام زندانیان مربوط به مواد مخدر را توجیه نمی‌کند.”
 
آقای شهید همچنین اضافه کرد: “اعدام مددپور و ۱۱ تن دیگر نشان دهنده بی‌توجهی کامل مقامات ایران به تعهدات بین المللی حقوق بشر و بخصوص استانداردهای بین المللی محاکمه عادلانه و تضمین دادرسی است.”
 
گزارشگر سازمان ملل بار دیگر از مقامات ایران خواست تا مجازات اعدام را در ایران متوقف کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل