آغاز به کار کارزار بین‌المللى حمایت از نرگس محمدى

با اعلام حکم ١۶ سال زندان برای نرگس محمدی فعال مدنی و حقوق بشر، جمعی از فعالین مدنی مستقل در نظر دارند طی برنامه‌ای هماهنگ و جهانی کارزاری را در حمایت از او، برپا دارند.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این کارزار روز (٢٠ اکتبر ٢٠١۶ میلادى همزمان با ٢٩ مهرماه ١٣٩۵ خورشیدی) در ۵٣۵امین روز بازداشت نرگس محمدی آغاز به فعالیت خود را به اطلاع عموم می رساند.
 
پیشتر کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار فراخوانی از «همه آزاد اندیشان، سازمان‌ها و افراد مدافع حقوق بشر و مدافعان آزادی بیان» تقاضا کرد تا در یک همبستگی جهانی از هر تلاش ممکنی برای کمک به آزادی نرگس محمدی فروگذاری نکنند.
 
در متن این فراخوان که در در تاریخ ٢۴ مهرماه ١٣٩۵ برابر با ١۵ اکتبر ٢٠١۶ با امضای شیرین عبادی، رییس کانون و برنده جایزه صلح نوبل منتشر شده، اشاره شده که دستگاه‌های قضایی و امنیتی ایران تلاش کرده‌اند تا با صدور حکم سنگین ۱۶ سال زندان برای خانم محمدی، «نه تنها صدای رسای مدافعان حقوق بشر را خاموش کنند، که به همگان نشان دهند بهای آزادی بیان در ایران بسیار سنگین است».
این کارزار تلاش خواهد کرد با انتشار ویدیوها و متون کوتاه، عکس وهمچنین برگزاری تجمعات در سراسر دنیا با نماد ویژه ی کمپین طور مرتب، در سطح وسیع و به زبان‌های زنده‌ی دنیا اطلاع‌رسانی کند.
 
از دیگر فعالیت‌های این کارزار بین‌المللی ارسال نامه و درخواست حمایت از آزادی نرگس نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر، شخصیت های ذی نفوذ و برجسته در سراسر جهان جهت آگاهی رسانی بیشتر در مورد تلاش‌های گذشته و وضعیت کنونی خانم محمدی و افزایش فشار بر دولت ایران جهت آزادی فوری وی خواهد بود.
 
‎نرگس محمدی، نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، در طول فعالیت‌های مدنی خود تاکنون ۴ بار بازداشت و ٣ بار در دادگاه‌های انقلاب ایران محاکمه شده است.
 
او از تاریخ ١۵ اردیبهشت ماه ١٣٩۵ برای اجرای حکم ۶ سال حبس تعزیری با هجوم نیروهای امنیتی وابسته به وزارت اطلاعات در منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی همچنین در زمان حضور در زندان طی حکمی در اردی بهشت ماه ۱۳۹۵ به ١۶ سال حبس تعزیری دیگر محکوم شده است.
 
از اتهامات او می‌توان به «عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر»، «تلاش برای لغو حکم اعدام از طریق مشارکت در راه‌اندازی کمپین لگام» و دیدار با کاترین اشتون، مسئول سابق سیاست خارجی «اتحادیه اروپا» اشاره کرد.
 
‎وی طی نامه‌ای از زندان در واکنش به تایید حکم ١۶ سال حبس تعزیری خود در دادگاه انقلاب چنین آورده است: «من یک فعال حقوق بشرم. سال‌ها است هر آنچه که به‌موجب انسان، زن، مادر، همسر و شهروند بودنم محق آن بودم، ظالمانه از من گرفته شده است. اما هنوز نتوانسته‌اند عشق و آرمانم را از دل و جان برگیرند و همین برای بودنم کافی است.»
 
‎نرگس محمدی که به دلیل فشار دوران بازجویی، بازداشت‌های مکرر و تحمل زندان به بیماری اعصاب و فلج عضلانی مبتلا شده است، در زندان بیماری‌اش تشدید و بارها دچار تشنج شده است. این در حالی است که به دلیل بیماری‌های متعدد بر اساس رای پزشکی قانونی و تایید محاکم قضائی، حکم عدم تحمل کیفر برای او صادر شده است. او نماد یک زن ایرانی آگاه، مستقل و مبارز است که با وجود مشکلات متعدد و داشتن دو فرزند از احقاق خواسته و آرمان های برحقش از پای ننشته است.
 
‎ برنامه‌ی آزادی نرگس محمدی که با نماد #FreeNarges در شبکه‌های اجتماعی پیشتر در حمایت از خواسته‌ی وی (اجازه‌ی برقراری تماس با فرزندانش پس از یکسال) در زمان اعتصاب غذای ٢٠ روزه ی او معرفی شده است.
 
‎بدیهی است خواست واحد این کارزار آزادی فوری و بی قید و شرط نرگس محمدی است و تا زمان رسیدن به خواست به‌حق و منطقى خود به فعالیت ادامه خواهد داد.
 
آدرس کمپین در شبکه‌هاى اجتماعى:
FB.com/ICFreeNarges
Twitter.com/ICFreeNarges
Instagram.com/ICFreeNargrs
ایمیل کمپین:
ICFreeNarges@gmail.com

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل