تایید بازداشت یک ایرانی دو تابعیتی از سوی اطلاعات سپاه

محمدرضا هاشمی نبی، ایرانی ساکن بریتانیا در تاریخ  ۳ دی ۱۳۹۵،  ازسوی ماموران اطلاعات سپاه در فرودگاه امام خمینی بازداشت و به بند ۲ الف اطلاعات سپاه، مستقر در زندان اوین منتقل شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، محمدرضا هاشمی نبی، ایرانی ساکن بریتانیا که بعد از ۱۳ سال  برای دیدار خانواده به ایران سفر کرده بود از سوی ماموران اطلاعات سپاه در فرودگاه امام خمینی بازداشت و به بند ۲ الف اطلاعات سپاه منتقل و تاکنون در این بند بسر می برد.

«آمنه حیدری» مادر محمد رضا هاشمی نبی در گفتگویی که با کمپین حقوق بشر انجام داده است تایید کرده که او در سوم دیماه سال گذشته پس از ورود به ایران، توسط سپاه پاسداران بازداشت شد و از آن زمان در زندان اوین نگهداری می شود.

مادر این زندانی گفت: «پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی ارجاع داده شده است.»

مادر این جانباز زندانی گفت: «از اتهامات فرزندم به طور رسمی اطلاعی نداریم اما غیررسمی شنیدیم که اتهامش اقدام علیه امنیت ملی از طرق همکاری با گروه یا جمعیتهای خارج کشور است.»

آمنه حیدری با انتقاد از این اتهام  گفت:«این اتهام اصلا صحت ندارد. پسرم عضو هیچ گروهی نبوده و نیست. چطور ممکن است کسی که به خاطر امنیت مردم جانش را کف دستش میگیرد و جانباز میشود مرتکب اقدامی علیه امنیت کشورش شود. پدر مرحومش هم تمام عمرش را در نیروی انتظامی گذراند تا بازنشسته شد. او هم برای امنیت و آسایش مردم خدمت کرد. چنین اتهامی به فرزندم و خانواده ما نمیچسبد.»

مادر این زندانی جانباز در ادامه گفت: «کمی بعد از بازداشت برایش قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی صادر کردند که پدرش آن را تهیه کرد اما متاسفانه بازجویانش با آن موافقت نکرده و جلوی آزادی او را با قرار وثیقه گرفتند. دو ماه بعد در اسفند ماه پدر محمدرضا از سرطان فوت کرد.»

مادر این زندانی طی نامه‌ای به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۹۶ با برشمردن موارد غیرقانونی خواستار آزادی فرزندش شده است.

متن کامل نامه به رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس را در ادامه بخوانید:

جناب آقای داود محمدی ریاست محترم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

باستحضار میرساند اینجانب آمنه حیدری مادر محمد رضا هاشمی نبی دانشجوی رزمنده وجانباز در زمان جنگ هستم. فکر نمی‌کردم روزی در ایام دهه فجرانقلاب و سالروز ورود امام خمینی به میهن، روزی در مورد آزادی فرزند رزمنده خود که برای دیدار با پدر بیمار سرطانی خود (مرحوم یوسف هاشمی بازنشسته نیروی انتظامی) به میهن‌اش بازگشت شکایت نامه بنویسم!!! .میهنی که فرزندم برای دفاع از آن مدتهای طولانی به جبهه رفته و بخاطرش جانباز شده است. میهنی که پدر مرحوم اش یک عمر تا بازنشستگی در راه حفظ امنیت مردم آن با جان ودل خدمت کرد. قریب به ۱۴ ماه قبل فرزندم با شنیدن بیماری سرطان پدرش برای رسیدگی به وی و گذراندن مدت زمانی با او به کشور بازگشت ولی متاسفانه در بدو ورود به وطنش در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد و بیش از یکسال است که در بند زندان اوین (۲ الف سپاه) در بازداشت بسر می‌برد. سال گذشته دو بار از طریق تلفن به پدر بیمارش که روزهای آخر عمرش را سپری میکرد اعلام کردند که ایشان با قید وثیقه آزاد است و آن مرحوم وثیقه ای را ازطریق دادسرا تودیع نمود ولی نهایتا به دلیل فشارهای بازجویان مانع آزادی ایشان شدند و پدر از جلوی زندان بدون فرزندش بازگشت و با کمال تاسف چشم به در از دنیا رفت و اینجانب همچنان در انتظار فرزندم که قیم و سرپرست ام محسوب میشود با فشار واسترس فراوان بسر می‌برم. از طرفی، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست آقای صلواتی مانع ورود هر وکیل انتخابی فرزندم به پرونده میشود و با ارجاع وکلای انتخابی فرزندم به قوه قضائیه برای گرفتن تاییدیه، اصرار به تن دادن به وکیل تشریفاتی در پرونده دارد. فرزندم به دلیل عدم مجوز حضور وکیل منتخب خود که حق قانونی اوست، دادگاه را ترک کرده است. این در حالیست که با توجه به ماده ۲۴۲ قانون کیفری، بازداشت ایشان بیش از یکسال غیر قانونی محسوب میگردد.

متاسفانه مراجعات مکرر به دادگاه انقلاب و بخش های مختلف قوه قضائیه تاکنون نتیجه ای نداشته است برغم وعده‌های مختلف و اینکه حدود ۱۴ ماه سکوت کرده و اجازه انتشار خبر به رسانه ها ندادیم.

لذا خواهشمند است طبق اصل ۹۰ اصل قانون اساسی، در خصوص آزادی فرزندم وقیم وسرپرست اینجانب ونیز کمک به قبول وکیل انتخابی فرزندم که وکیل رسمی دادگستری می باشد مساعدت لازم به عمل آید.

با احترام آمنه حیدری، مادر محمد رضا هاشمی نبی، در بند ۲ الف زندان اوین

۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۶

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل