پسر کاران وفاداری: پدرم و همسرش هیچ قصدی برای خودکشی در زندان ندارند

پس از مرگ‌های مشکوک در زندان، همسر و فرزند کارن وفاداری می‌گویند جان او در زندان اوین در خطر است.

 پسر شهروند دو ملیتی ایرانی-امریکایی، کارن وفاداری، کسی که در زندان اوین زندانی است، گفته است که آفرین نیساری، مادرخوانده او که وی نیز زندانی است، پس از ادعاهای مقامات ایرانی در مورد مرگ دو زندانی در زندان اوین در دی ماه ۱۳۹۶ نگران جان همسر خود است.

سیروس وفاداری، فرزند کارن وفاداری در بیانیه‌ای که ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ در اختیار کمپین حقوق بشر در ایران قرار گرفته است گفت: «آفرین گفت او نسبت به جان کارن احساس خطر می‌کند. خانواده من و شخص خودم در این نگرانی شریک هستیم.»

او در این بیانیه ضمن آنکه اعلام کرده جان مادرخوانده و پدر او در خطر است، اضافه کرده است: «من می‌خواهم این موضوع را روشن کنم که کارن وفاداری و آفرین نیساری هیچ میل و تمایلی به خودکشی ندارند.»

فرزند کارن وفاداری که در آمریکا زندگی می‌کند در ادامه بیانیه خود آورده است: «از زمانی که دکتر کاووس سیدامامی در زندان اوین درگذشتند، من احساس می‌کنم که نیاز است تا در معرض افکار عمومی تاکید کنم که  از ۱۹ ماه پیش که به صورت ناعادلانه کارن و آفرین زندانی شدند، هیچ کدام از آنها در مکالمات تلفنی‌ ما، هیچ نوع میل و تمایلی را به خودکشی از خود نشان ندادند.»

کاووس سیدامامی  یک محقق برجسته دانشگاهی و محیط زیست، کسی که شهروند کانادا بود، ادعا شده است که در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ خودکشی کرد. درخواست خانواده او و کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل برای تحقیقاتی مستقل در ایران نادیده گرفته شده است.

سیروس وفاداری خاطر نشان کرده که عموی او، کسری وفاداری، در سال ۱۳۸۵ و در کشور فرانسه «توسط کسی که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارتباط داشته» به قتل رسید، و این‌ که «کسری به دلیل زرتشتی بودن دائما تحت آزار و اذیت قرار داشت.»

کسری وفاداری متعلق به یکی از خانواده‌های برجسته زرتشتی در تهران است. دین زرتشتی در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته شده است. پیروان این آیین کهن پیش از اسلام، هزاران سال است که در ایران زندگی می‌کنند اما موارد تبعیض علیه شهروندان اقلیت‌های مذهبی در ایران تازگی ندارد.

کارن وفاداری و همسرش آفرین نیساری در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۹۵، توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فرودگاه امام خمینی تهران  بازداشت شدند.

در دی ماه ۱۳۹۶ شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، یکی از تندروترین قضاتی که احکام خشن در پرونده‌های دو ملیتی‌ها صادر کرده است، کارن وفاداری را به ۲۷ سال زندان و ۱۲۴ ضربه شلاق و همچنین همسرش آفرین نیساری را به ۱۶ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق، محکوم کرد. آنها همچنین به بیش از نه میلیارد ریال جریمه نقدی نیز محکوم شدند.

در نامه‌ای که کارن وفاداری در اسفند ماه ۱۳۹۶ از زندان اوین نوشت، او اعلام کرد که پیش از بازداشت او  فعالانه در تلاش بود تا برخی از اموال و دارایی‌های مصادره شده‌اش را از طریق سیستم حقوقی و قضایی ایران باز پس بگیرد. در نامه دیگری در همان ماه، او سپاه پاسداران را به اعمال فشار بر روی قوه قضاییه با هدف صدور حکمی سنگین برای او و همسرش متهم کرد.

وفاداری به عنوان یک دو ملیتی بودن به اتهاماتی همچون «توطئه علیه امنیت ملی» و«ذخیره مشروبات الکل خارجی قاچاق» متهم شده است.

موارد اتهامی آفرین نیساری همچنان نامشخص باقی مانده‌اند.

فرزند کارن وفاداری در بیانیه خود نوشته است:‌«کاران همیشه خوشبین بود که محاکمه او منجر به آزادی می‌شود چون او از هرگونه اتهامی مبراست .» او اضافه کرده است: «او با وجود آنکه بعد از بازداشت نه وکیل تعیینی داشته و نه وثیقه‌ای برای او معین شده است ولی همچنان برای اینکه عدالت در مورد او اجرا شود مبارزه می‌کند.»

پیگیری قضایی پرونده کارن وفاداری و آفرین نیساری با نقض دادرسی عادلانه همراه بوده است، که این شامل نقض حق آنها برای انتخاب وکیل از طرف خودشان و اجبار به پذیرفتن وکیل تسخیری است. علاوه بر این، مقامات ایرانی از آزاد کردن آفرین نیساری پس از آنکه او وثیقه مورد درخواست دادگاه را تهیه کرد، سر باز زدند.

در این بیانیه آمده است:‌ «به عنوان خانواده،‌ اولویت اصلی ما امنیت کارن، آفرین و برخورداری آنها از یک محاکمه عادلانه است که تنها به یک نتیجه عادلانه خواهد رسید و آن آزادی بدون قید و شرط آنهاست.» او اضافه کرد: «آنها حق دارند که تیم وکالت خود را داشته باشند، حقی که از آن برخوردار نبوده‌اند، و حق آنها است که از آزادی با وثیقه و یا مرخصی بهرمند شوند، که این نیز از آنها دریغ شده است.»

فرزند کارن وفاداری نوشته است: «ما امیدواریم که جمهوری اسلامی از شهروندان خود، کارن و آفرین،‌ در برابر نقض حقوقشان و بی‌عدالتی که با آن به رو هستند، محافظت کرده و آنها را آزاد کند.»

در حال حاضر حداقل ۱۳ زندانی دو ملیتی و افرادی که داری اقامت کشور‌های خارجی را دارند، در ایران زندانی هستند. در آبان ۱۳۹۶، خبرگزاری رویترز گزارش کرد که از زمان امضا توافق نامه هسته‌ای، حداقل ۳۰ دو ملیتی در ایران توسط سپاه پاسداران بازداشت شدند.

در پی چندین مرگ اخیر زندانیان که به شدت مشکوک بود،‌ نگرانی‌های عمیقی در مورد بدرفتاری با زندانیان به وجود آمده است. به ویژه پس از آنکه مقامات زندان به سرعت پس از مرگ زندانیان اعلام کردند آنها دست به «خودکشی» زدند و مانع انجام تحقیقات مستقل شدند.

مقامات ایرانی ادعا کردند که مرگ سینا قنبری  در زندان اوین در تاریخ ۱۷ دی ۱۳۹۶ و وحید حیدری در بازداشتگاه اراک در همان ماه، اقدام به خودکشی بوده است. محمد نجفی وکیل حیدری، در بهمن ماه و بعد از آنکه او به رسانه‌ها گفت که مقامات در تلاش هستند تا دلیل اصلی مرگ حیدری را پنهان کنند، بازداشت شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل