سعید فاخرنسب پس از انتقال به بخش آی سی یو با تامین وثیقه آزاد شد

سعید فاخر نسب، معلم بازنشسته و فعال فرهنگى اهل اهوازى که به علت شکنجه شدید و وخیم شدن وضعیت جسمانى اش صبح روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ به بیمارستان بقایى اهواز منتقل شده بود با تامین وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا برگزاری دادگاه آزاد شد.

شعبه ۱۲ بازپرسى دادگاه انقلاب اهواز پس از انتقال سعید فاخر نسب، فعال فرهنگی به بیمارستان بقایى، روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت با خانواده وی تماس گرفته و قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومان جهت آزادى فاخرنسب تا صدور حکم را صادر کرد.

فاخرنسب از فعالان سرشناس مدنی اهواز است که بعد از پیگرى پرونده هاى بازداشت شدگان اعتراضات اخیر اهواز ، دستگیر شده بود.
سعید فاخر نسب متولد ۱۳۴۳، یکى از فعالان فرهنگى عرب، معلم و بازنشسته آموزش وپرورش و رئیس سابق اداره آموزش و پرورش شهر فلاحیه(شادگان) در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ ، در منزلش واقع در کوى کمپلو اهواز از سوی پرسنل اداره اطلاعات اهواز  بازداشت و به مکان نامعلومى منتقل شده بود.

بر اساس گزارش‌های ارسالی در ناآرامی اهواز که در اعتراض به ‘توهین’ تلویزیون دولتی ایران به عرب‌های خوزستان صورت گرفته است تاکنون  تعداد زیادی از این شهروندان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

کاظم نسب الباجی، نماینده اهواز در مجلس، خبر بازداشت بیش از ۱۵۰ نفر در اعتراضات فروردین ماه اهواز را تایید کرده و از مقام‌های امنیتی و قضایی خواسته بود که آنها را آزاد کنند.

نسب الباجی در مصاحبه با روزنامه اعتماد، چاپ تهران، گفته است: ” کماکان منتظریم که همه بازداشت‌شدگان ظرف یکی، دو روز آزاد شوند. تاکنون حدود ١۵٠ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند که انتظار داریم مسوولان امنیتی هرچه سریعتر دستور آزادی این شهروندان را صادر کنند.”

اعتراض مسالمت آمیز این شهروندان در پی پخش برنامه ای از  شبکه دو صداوسیمای جمهوری اسلامی (برنامه کلاه قرمزی) آغاز شد که در آن عروسک‌هایی با لباس محلی شهروندان مناطق مختلف ایران بر روی نقشه این کشور نصب می‌شود. معترضان نبودن نمادی از لباس عربی روی نقشه را توهین به عرب‌های ایران می‌دانستند.

نماینده اهواز در مجلس ایران با انتقاد از رادیو و تلویزیون رسمی ایران گفته است: “متاسفانه صداوسیما با نگرشی منفی نسبت به این مردم، در یک برنامه تلویزیونی عملا نماد اعراب را حذف کرد.”

سیاست های تبعیض آمیز دولت مرکزی در قبال مردم عرب باعث گسترش نارضایتی در میان مردم عرب خوزستان بخصوص جوانان و تحصیلکردگان شده است، این امر در مواردی باعث روی گردانی از تشیع و روی آوردن جوانان به مذهب اهل سنت گردیده، امری که حکومت شیعه جمهوری اسلامی آن را بر نمی تابد. از زمان پیدایش جمهوری اسلامی بسیاری از  فعالان عرب هم به اتهام “وهابیت” و اقدام علیه امنیت ملی به بازداشت و به اعدام محکوم شدند.

استان خوزستان در جنوب غربی ایران قرار دارد و مهمترین منابع نفت و گاز این کشور را در اختیار دارد. این منطقه عرب نشین است و بسیاری از اهالی آن در فقر زندگی می کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل