اعتراض و اعتصاب بازاریان بانه وارد بیستمین روز خود شد

بانە در کردستان ایران برای بیستمین روز متوالی در اعتصاب بسر می برد. ادامە اعتصاب بانە در حالی است کە اینترنت در این شھرستان مرزی از سە روز پیش قطع شدە و تنش کم سابقە در این شھر بالا گرفتە است. این اعتصاب بازاریان شهر بانه، طی ۴ دهه اخیر بی سابقه گزارش شده است.

از روز یکشنبه بیست و ششم فروردین‌ماه، بازاریان و اصناف شهر بانه در اعتراض به بسته شدن بازارچه‌های مرزی و افزایش تعرفه‌های گمرکی اعتصاب کردند.

طی چند روز گذشته، بازاریان اعتصابی بانه با تجمع در مقابل فرمانداری و پهن کردن سفره خالی و حمل پلاکاردهایی با شعارهای “فرماندار استعفا”، “ما جواب می‌خواهیم”، “بابا نان نداره” و “سفره‌ها خالی است” خواستار پاسخ صریح مسئولین در رابطه با بسته شدن مرزها شدند.

شاهدان عینی می گویند: امروز اکثر مغازه  در بانه برخلاف روزهای قبل که چند مغازه به زور ماموران امنیتی باز شده بود کاملا بسته شده است و اعتصاب به صورت صد در صد ادامه دارد.در  ۲۴ ساعت گذشته  حدود یکصد تن از بازاریان و کسبه  احضار و از این افراد تعهد گرفته شده است که نباید تحت هیچ  عنوان به اعتصاب ادامه دهند.خط اینترنت مختل شده است.

با توجه به تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود و به گفته شاهدان عینی شهر بانه مملو از حضور نیروهای امنیتی و یگان ویژه است.

فرمانده هان نظامی و امنیتی  از سنندج وارد بانه شدند و سعی دارند که اعتصاب را بشکنند. اما با وجود شرایط امنیتی بسیار شدید امروز هم اعتصاب مانند روزهای گذشته اعتصاب  ادامه داشت.

پیشتر فرماندار بانه و نماینده سقز و بانه در مجلس گفته بودند که دستور بسته شدن معابر مرزی در تهران اتخاذ شده و آنان در جریان این تصمیم‌گیری نبوده‌اند.

مسئولان شهرستان بانه و استان کردستان بارها خواستار پایان اعتصاب بازاریان بانه شده‌اند، اما این خواسته با پاسخ منفی بازاریان، تجار و کسبه روبرو شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، در سخنانی بسته شدن مرزها را تهدیدی جدی ذکر کرده بود که آثار اجتماعی و امنیتی در پی خواهد داشت.

معیشت بسیاری از مردم شهرهای مرزی کردستان وابسته به مرزها است که مدتیست به دلایل نامعلوم بسته شده‌اند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل