بازداشت شهروندان بهایی در شهرهای مختلف ایران

طی روزهای اخیر چند تن از شهروندان بهایی در شهرهای تهران، اهواز، اصفهان، کرمانشاه و مشهد از سوی ماموران امنیتی ضمن تفتیش منزل و ضبط اموال شخصی شان بازداشت شدند.

ندا ثابتی، فروغ فرزانه و نوشین افشار از شهروندان بهایی که روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ از بازداشتگاه وزارت اطلاعات اهواز آزاد شده بودند، روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت مجدداً احضار و بازداشت شدند.

روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، مهرداد حیرانی شهروند بهایی ساکن تهران پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی‌اش از جمله کامپیوتر و کتب دینی توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

انیسا مطهر ساکن اصفهان نیز روز ۱۸ اردیبهشت ۹۷ به دادگاه احضار شد. پیش از آن محل اقامت خانم مطهر از سوی مأموران امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته و لوازم شخصی او و خانواده اش ضبط شدند.

خداداد میری، شهروند بهایی ساکن کرمانشاه در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷،  از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و‌ به محل نامعلومی منتقل شده است.

کاویز نوزدهی، شهروند بهایی ساکن مشهد، در تاریخ ۱۱ اردیبهشت از سوی ماموران اداره اطلاعات استان خراسان رضوی بازداشت شده است.

طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

فعالان حقوق بهائیان معتقدند، شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط با باورهای دینی محروم هستند و بسیاری از شهروندان بهایی صرفا به دلیل اعتقاد به آئین بهایی از سوی نیرو های امنیتی بازداشت و زندانی می‌شوند.

گفتنی است، بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، تنها شهروندان اهل سنت، زرتشتی، مسیحی و یهودیت به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، از این رو حقوق بهائیان همواره بصورت سیستماتیک نقض می‌شود.

پیش از این محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در تاریخ چهارم اردیبهشت ماه سال جاری‌ در «‌نشست شورای روابط خارجی آمریکا» گفت که جمهوری اسلامی ایران، فقط سه دین مسیحی، کلیمی و زرتشتی را به‌عنوان اقلیت‌های مذهبی به‌رسمیت می‌شناسد و آن‌ها در مجلس جای مخصوص به خود را دارند.

جواد ظریف در ادامه اشاره کرده بود که «اگر دین دیگری را به‌رسمیت بشناسیم، باید این امتیارات را نیز برای آن‌ها قائل شویم».

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت ‌که بهایی‌بودن جرم نیست ولی ما بهاییان را به‌عنوان پیروان یک دین نمی‌شناسیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل