تشییع سه قربانی حوادث کازرون/ آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌شدگان و مجروحان در دست نیست

مراسم تشییع پیکرهای سه قربانی حوادث اخیر شهر کازرون، عصر سه شنبه با حضور مردم برگزار شد، مقامات رسمی وجود سه کشته و ۵۰ مجروح را تایید کرده‌اند اما آمار بازداشت شدگان و مجروحان هنوز اعلام نشده است.

گزارش شده، عصر سه‌شنبه اول خردادماه، با حضور گسترده‌ی اقشار مختلف مردم، پیکرهای سه تن از قربانیان حوادث شهر کازرون تشییع شد.پیکرهای دو تن از این قربانیان به نام‌های علی محمدیان آزاد و هادی جهانتاب در گلزار شهدای سید محمد نوربخش و پیکر  امیدرضا یوسفیان دیگر قربانی حوادث کازرون در گلزار شهدای بهشت زهرای این شهر به خاک سپرده شد.

محمد خرسند امام‌جمعه کازرون در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی تسنیم  گفته بود “سه عزیزی که در این حوادث کشته شدند، از خانواده شهدا و ایثارگران بودند که متأسفانه در این حوادث جان خود را از دست دادند.”

بنابر گزارش منابع محلی از میان جان باختگان تاکنون صرفا مشخص شده است هادی جهانتاب از خانواده های شهدا جنگ ۸ ساله است.

مردم کازرون در استان فارس در مرکز ایران، در ادامه اعتراضات قبلی به تقسیم کازرون به دو شهرستان، روز ۲۶ اردیبهشت نیز با شنیدن خبری مبنی بر نهایی شدن طرح تقسیم کازرون، به خیابان آمدند.

یک منبع محلی  در این رابطه به کمپین حقوق بشر در ایران گفته بود:« پلیس ظهر ۲۶ اردیبهشت با حمله به تجمع آرام و مسالمت آمیز مردم، حدود بیست تن از معترضان را بازداشت و به کلانتری منتقل کرده است و شلیک مستقیم نیروهای انتظامی پس از آن رخ داد که خانواده‌ها و دوستان افراد بازداشت شده با تجمع روبروی کلانتری ۱۳ (بنیاد) خواستار آزادی آنان شدند.

به گفته این منبع آگاه، «شب مردم و دوستان و فامیل بازداشت شده‌ها بنا به قول رییس پلیس، منتظر آزادیشان بودند و روبروی پاسگاه شعار می‌دادند ولی آزاد نشدند، ماموران پاسگاه مسلح پایین آمدند و گفتند امشب آزاد نمی‌شوند و شما هم سریع اینجا را ترک کنید و گرنه بازداشت می شوید، یک عده مقاومت کردند و گفتند شب در خیابان می‌خوابیم و جرم نیست، سعی کردند چند نفر را بازداشت کنند و مردم هم سعی داشتند مانع بازداشت شوند که به سوی جمعیت شلیک شد و چند نفر روی زمین افتادند.»

رییس دادگستری استان فارس روز ۲۹ اردیبهشت  سه روز پس از شلیک به معترضان در کازرون، به خبرگزاری مهر گفت در اعتراضات کازرون یا به قول او حوادث اخیر، دو نفر کشته و ۴۸ نفر مجروح شده‌اند که جراحت یکی از آنان عمیق است. علی القاصی بدون پرداختن به شلیک مستقیم پلیس و کشته و زخمی شدن پنجاه تن، گفت تجمع غیرقانونی بوده و قوه قضائیه در اسرع وقت با مرتکبان جرم و سو استفاده کنندگان از تجمع، برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد.

تقسیم معترضان و  شهروندان منتقد به کسانی که یا آگاهانه از خارج کشور دستور می‌گیرند یا ناآگاهانه مورد سواستفاده دسته اول قرار گرفته‌اند، از روش‌های متداولی است که برای همراه کردن افکار عمومی با سرکوب انجام می‌شود. مقام ارشد قضایی استان فارس با تکرار همین دوگانه‌سازی تاکید کرد حساب معترضان بد را از معترضان خوب جدا کرده و از معترضان نیز خواست چنین کنند.

او به خبرگزاری مهر گفت: «تعداد معدودی افراد اراذل و اوباش و مخل نظم و امنیت از احساسات مردم و تجمع اعتراضی که حق قانونی آنان نیز است سوء استفاده کرده و در این فضای بوجود آمده دست به اقدامات اخلالگرانه زده اند که حساب این افراد از حساب مردم مؤمن، شریف و انقلابی کازرون کاملاً جدا است و از مردم شریف نیز خواسته می‌شود که صف خود را از این افراد آشوبگر جدا نمایند چرا که هرچند تجمع و اعتراض قانونی در چارچوب مقررات، حق قانونی آن‌ها است ولی باید مراقب بود از این تجمعات اعتراضی سوء استفاده نشود.»

بنا بر تاکید رییس دادگستری استان فارس، پلیس برای کشتن و زخمی کردن پنجاه تن نه تنها از شکایت بلکه از پرسش درباره نقش و تقصیرش هم مصون است و دستگاه قضایی شیراز صرفا خود را برای برخورد با معترضان آماده کرده است.

علی القاصی بدون اشاره به تاخیر سه روزه دادگستری شیراز در اعلام اسامی، بارها نقش رسانه‌های به گفته او معاند در ارائه آمارهای اشتباه را تقبیح کرد در حالی که  در موقعیتی مشابه کازرون که دولت همه راه‌های ارتباطی ساکنان این شهر با جهان خارج را مسدود کرده بود، اگر تلاش شهروند-خبرنگاران نبود، با توجه به سابقه نهادهای انتظامی و امنیتی در سرپوش گذاشتن به نقض حقوق شهروندان، اعلام نکردن این اسامی محتمل بود.

آقای القاصی از تشکیل کمیته‌ای برای مستندسازی و تحقیق درباره اتفاقات کازرون خبر داد. اگر چه در این کمیته نیز جایی برای مجروحان و مصدومان و خانواده‌هایشان وجود ندارد بلکه کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی تحت نظارت دادستان است که قرار است نقش دقیق هر یک از دستگیرشدگان را برای تصمیم نهایی اندازه بگیرد.

عقب‌نشینی وزارت کشور از «تقسیم کازرون»

وزارت کشور قید تقسیم کازرون را زد و اعلام کرد که اعتراضات ریشه در عوامل دیگری دارد.در این اطلاعیه از مردم خواسته شده مراقب «دشمنان» و «ضدانقلاب» باشند.

در این اطلاعیه‎ وزارت کشور با ابراز تاسف از حوادث پیش آمده که منظور بر جای گذاشتن کشته و زخمی است، اشاره کرده که «معتقدیم این حوادث، بیش از آنکه جنبه  تقسیماتی داشته باشد، ریشه در عوامل دیگری دارد که باید مورد شناسایی دقیق قرار گیرد.»

در بخشی از این اطلاعیه آمده «به منظور بررسی دقیق و لحاظ پیشنهادهای مردمی و رفع  کاستی‌های موجود، طرح پیشنهادی تا تأمین خواسته‌های کارشناسی و منطقی مردم منطقه در دفتر تقسیمات کشوری متوقف شده است.»

به گزارش ایرنا، شهروندان کازرونی به جدا شدن بخش های «قائمیه»، نودان و دشت برم از این شهرستان اعتراض دارند. بنا براین طرح، دو بخش «چنارشاهیجان» و «قائمیه» از شهرستان کازرون جدا می‌شود و در تقسیمات کشوری شهرستان جدیدی به نام «کوه‌چنار» پدید می‌آید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل