نزار زکا، به بند دو الف سپاه منتقل‌ شده است

نزار زکا، شهروند لبنانی و فعال آزادی اینترنت که پیش‌تر از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی  به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود، از روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ از بند هفت زندان اوین به بند دو الف سپاه پاسداران مستقر در همان زندان منتقل شده است.

جیسون پالبت وکیل آمریکایی این زندانی محبوس در زندان اوین در گفتگویی با کمپین حقوق بشر با تایید این خبر گفته: «روز یکشنبه مامورانی وارد بند هفت اوین شدند و در حالی که فیلم برداری می‌کردند کل بند و وسایل همه زندانیان آن بند را تفتیش کرده‌اند و بعد نزار را با خود به بند دو الف سپاه بردند اما هیچ توضیحی درباره دلیل این کار نداده‌اند و ما هنوز خبری از وضعیت او نداریم.»

همچنین به گفته وکیل نزار زکا او از تاریخ ۲۵ اردبیهشت ماه مجددا دست به اعتصاب غذا تر به دلیل عدم رسیدگی پزشکی و انتقال او به بیمارستان زده است. پابلت با اظهار اینکه «موکلم مایل به رسانه‌ای شدن نام بیماریش نیست» گفت: «او واقعا برای ماهها بیمار است و نیاز به انتقال به بیمارستان برای درمان دارد و متاسفانه هنوز مسوولان قضایی ایران با انتقال او موافقت نکرده‌اند.»

نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم آمریکا، نایب رییس اتحادیه جهانی فناوری اطاعات (ویتسا) و دبیر کل «سازمان عربی فناوری اطلاعات و ارتباطات» است. آقای زکا روز ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۴ به دعوت مسئولان «همایش بین المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار»به ایران سفر کرد اما در تاریخ ۲۷ شهریور ماه در فرودگاه بازداشت شد. او در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی با اتهام جاسوسی برای دولت متخاصم آمریکا به ۱۰ سال حبس و پرداخت جریمه نقدی ۴.۵ میلیون دلاری محکوم شد که دادگاه تجدید نظر اوایل مرداد ماه ۹۶ این حکم را عینا تایید کرد.

نزار زکا از زمان بازداشت بارها به دلیل عدم رسیدگی پزشکی دست به اعتصاب غذا زده است. او در اعتراض به شرایطش در زندان اوین، عدم اجازه ملاقات با نماینده سفارت لبنان و پزشک متخصص در تاریخ هشتم دسامبر ۲۰۱۵ دست به اعتصاب غذا (تر) زد که مدتی بعد پس از حاد شدن وضعیت جسمی و ملاقات پزشک با او در زندان، به اعتصابش پایان داد. قوق اولیه زندانی به شمار می‌آید.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل