وضعیت نگران‌کننده بهداشتی و شیوع بیماری در بند هشت زندان اوین

آب گرم اندرزگاه ۸ زندان اوین از ۱۵روز قبل به طور کامل قطع شده است. این موضوع موجب بروز مشکلات بهداشتی گسترده و شیوع بیماری های پوستی و قارچی در بین زندانیان شده است. از حدود یک ماه و نیم قبل، گاز این بند هم قطع بوده و نبود امکان پخت غذا در چنین شرایطی، مشکلات تغذیه ای جدی برای زندانیان به وجود آورده است.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی و به نقل از کلمه، آب گرم اندرزگاه ۸ زندان اوین از ۱۵ روز قبل به طور کامل قطع شده و این موضوع باعث بروز مشکلات بهداشتی گسترده و شیوع بیماری های پوستی و قارچی در بین زندانیان شده است.
این در حالی است که از حدود یک ماه و نیم قبل، گاز این بند هم قطع بوده و نبود امکان پخت غذا در چنین شرایطی، با توجه به کیفیت پایین غذای زندان، مشکلات تغذیه ای جدی برای زندانیان به وجود آورده است.
بی تفاوتی مسئولان زندان به ادامه این وضعیت ناگوار در حالی است که بر اساس ماده ٩۵ آیین نامه اجرایی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، حداقل برنامه غذایی زندانیان باید شامل نان و پنیر و چای بری صبحنه و نهار یا شام، سبزیجات تازه یا خشک، برنج و سیب زمینی، پیاز، حبوبات، انواع لبنیات، تخم مرغ و میوه فصل باشد و در هر هفته حداقل سه وعده غذایی دارای گوشت به زندانیان داده شود.
با این حال برای زندانیان این بند هیچ گونه امکان دسترسی به میوه و سبزیجات وجود ندارد و این وضعیت، بسیاری را با مشکل سوء تغذیه و کمبود ویتامین رو به رو ساخته و در معرض بیماری های مختلف قرار داده است.
مواد مخدر در بند ۸ زندان اوین به وفور یافت می‌شود، هر زندانی بنا به سلیقه خود می‌تواند مواد مخدری را که تمایل دارد خریداری و مصرف کند. این در حالی است که مبادی ورودی و خروجی زندان اوین تحت کنترل شدید ماموران قرار دارد و شدت بازرسی‌ها به حدی است که هیچ فردی از خارج زندان -بدون همکار ماموران- نمی‌تواند وسایل غیرقابل نظارت را به درون زندان وارد کند!
گزارش های رسیده حکایت از آن دارد که در میان زندانی های محبوس در بند ۸ همه نوع جرمی دیده می شود؛ از دزدان دریایی سومالیایی گرفته تا کلاهبرداران حرفه ای و جاعل اسناد تا زندانیان سیاسی.
به گفته شاهدان عینی، آمار حسینیه خوابها (زندانیانی که در حسینیۀ هر سالن در فضایی بسیار کوچک و البته در سرما می خوابند) و کریدور خواب ها (یعنی کسانی که در راهروها می خوابند، حتی تا نزدیکی توالت و حمام) هر روز بالاتر می رود و عملاً شب ها، افراد کریدور خواب که در مسیر عبور زندانیان برای رفتن به سرویس های بهداشتی می خوابند، تا صبح بارها و بارها دست و پاهایشان لگد می شود و عملاً حتی از امکان خواب در آرامش هم محروم اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل