دیدبان حقوق بشر: پاسخ مورد علاقه مقام‌های ایران در قبال دانشجویان «سرکوب است»

بنابر بیانیه دیدبان حقوق بشر که روز شنبه ۳۰ تیرماه منتشر شد، صدور احکام زندان برای دانشجویان و اعمال محدودیت بر فعالیت‌های مسالمت‌آمیز دانشجویی در ایران شدت یافته است.

بنابر همین گزارش، تا هفته گذشته دست‌کم ۸ دانشجو از دانشگاه‌های تهران و تبریز به زندان‌های تا هشت سال محکوم شده‌اند و برخی دیگر از دانشجویان نیز به مدت دو سال از هرگونه فعالیت سیاسی و رسانه‌ای و حتی حضور در شبکه‌های اجتماعی محروم شده‌اند.

به نوشته دیدبان حقوق بشر، دستگاه قضایی ایران در ماه‌های اخیر لیلا حسن‌زاده و سینا ربیعی، از دانشگاه تهران، را به ترتیب به ۶ و ۱ سال زندان و ۲ سال ممنوع‌الخروجی محکوم کرده است.

بنابر همین گزارش، محسن حق‌شناس، دانشجوی دانشگاه تهران، به دو سال زندان، محکوم شده است؛ سینا درویش‌عمران و علی مظفری، از دانشگاه تهران، نیز هرکدام حکم ۸ سال زندان و ۲ سال ممنوع‌الخروجی دریافت کرده‌اند؛ رویا صغیری، از دانشگاه تبریز، حکم نهایی ۲۳ ماه زندان گرفته؛ علی کامرانی و علی قدیری، هر دو از دانشگاه تبریز، نیز هرکدام به ۶ ماه حبس محکوم شده‌اند؛ فرشته طوسی از دانشگاه «علامه طباطبایی» تهران هم به ۱۸ ماه زندان محکوم شده است.

بیشتر این فعالان دانشجویی در جریان اعتراض‌های سراسری دی‌ماه گذشته بازداشت شده بودند.

به گفته پروانه سلحشوری، نماینده مجلس شورای اسلامی، در جریان اعتراض‌های سراسری دی‌ماه گذشته و پس از آن حدود ۱۵۰ دانشجو بازداشت شدند که تاکنون برای ۱۷ تن از آنها حکم صادر شده است.

همچنین به گفته محمود صادقی، دیگر نماینده مجلس، احکام دانشجویان بر اساس گزارش‌ها و بازجویی‌های وزارت اطلاعات صادر شده است.

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه در دیدبان حقوق بشر، با اشاره به وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی، از او خواسته است که به وزارتخانه‌های تحت نظارتش دستور دهد به برخورد علیه دانشجویان پایان دهند.

هفته گذشته نیز ۱۲۵ تن از استادان دانشگاه‌های مختلف ایران در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، نسبت به بازداشت و احکام صادرشده برای دانشجویان در ماه‌های اخیر اعتراض کرده و خواستار «حمایت» وی از دانشجویان شده بودند.

منابع

دیدبان حقوق بشر و رادیو فردا

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل