بازداشت ۱۱ دختر در دزفول به دلیل اعتراض به حجاب اجباری

۱۱ دختر در دزفول به دلیل اعتراض به حجاب اجباری توسط بسیج و پلیس امنیت اخلاقی به فاصله دو روز بازداشت شدند.

رسانه‌های ایران روز سه‌شنبه ۲ مرداد ۹۷ از دستگیری ۶ زن در دزفول توسط پلیس امنیت اخلاقی به علت برداشتن حجاب و انتشار تصاویر آن در فضای مجازی خبر دادند. ستاد امر به معروف و نهی از منکر دزفول نیز روز دوشنبه اول مرداد از دستگیری ۵ دختر به دلیل آنچه «هنجارشکنی» نامیده شده، در سطح شهر دزفول، خبر داده بود.

 به این ترتیب طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، ۱۱ زن معترض به حجاب اجباری در دزفول بازداشت شده اند.

حسن دزفولی، روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی منکر به خبرگزاری ایرنا گفت که تصاویر پخش شده در شبکه‌های اجتماعی از این زنان بدون حجاب در مناطق تفریحی، موجب «سوء استفاده مخالفین جمهوری اسلامی» شده است.

روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی منکر افزود به همین علت در اقدامی مشترک با بسیج و پلیس امنیت اخلاقی این زنان شناسایی و دستگیر شدند.

گفتنی است، در خبری دیگر که پیش‌تر منتشر شد، اعظم جنگروی، یکی از ‎دختران خیابان انقلاب در دادگاه بدوی به۳ سال حبس محکوم شد، که بخش بیشتری از آن تعلیقی است و اکنون عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، به این حکم اعتراض دارد و معتقد است باید همه حکم حبس، قطعی و تعزیری باشد.

پیشتر شاپرک شجری‌زاده و مریم شریعتمداری، دو تن از معترضین به حجاب اجباری و دختران خیابان انقلاب، از اهداف و انگیزه‌های خود در اعتراض به قانون حجاب اجباری گفته بودند و شرح حالی از برخورد توهین‌آمیز و خشونت‌بار برخی از ضابطان نیروی انتظامی ارائه دادند. همینطور نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که اکنون در زندان اوین محبوس است و به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده، گفته بود: «اکثر بازداشت شدگان در بازداشتگاه ها مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته‌اند.»

نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، علاوه بر فاطمه (شاپرک) شجری‌زاده، وکالت مریم شریعتمداری، نرگس حسینی و ویدا موحدی را نیز عهده دار بود.

از میان ده‌ها زنی که در ماه های اخیر به دلیل اعتراض به حجاب اجباری بازداشت و به دختران خیابان انقلاب معروف شده‌اند، دست‌کم نام شش زن به نام های همراز صادقی، مریم شریعتمداری، شاپرک شجری‌زاده، نرگس حسینی، اعظم جنگروی و ویدا موحد مشخص شده است.

نرگس حسینی یکی از دختران خیابان انقلاب به ۲۴ماه زندان که ۲۱ماه آن به مدت ۵سال تعلیق شده است، محکوم شده بود. نرگس حسینی در مصاحبه‌ای که پیشتر با سایت امتداد داشت، گفته بود : «جرقه حرکتم باویدا موحدی بود. من احساس کردم آن حرکت باید بماند و به هیچ عنوان از کرده ام پشیمان نیستم.»

عباس جعفری دولت‌آبادی – دادستان تهران – ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ در یک نشست خبری راجع به ویدا موحدی -بدون ذکر نام او- گفته بود: «اولین زنی که از بابت تهاجر به کشف حجاب در خیابان انقلاب تحت تعقیب قرار گرفت حسب اعلام پزشکی قانونی، نیازمند درمان دارویی طولانی مدت تحت نظر روانپزشک است».

مریم شریعتمداری، یکی دیگر از دختران خیابان انقلاب که ۳ اسفند ۱۳۹۶، از سوی ماموران نیروی انتظامی به شکل خشونت آمیزی، از روی سکوی پست برق خیابان انقلاب به پایین پرت و سپس بازداشت شده بود، در شعبه ۱۰۹۱ دادگاه کیفری ۲ استان تهران به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

از ابتدای اعتراضات زنان ایرانی به حجاب اجباری مقامات امنیتی قضایی علاوه بر بازداشت و اعمال خشونت تلاش کردند با واکنش‌هایی چون صدور وثیقه سنگین، تهدید و ادعای وابستگی این اعتراضات به خارج کشور و حتی محافظ گذاشتن برای سکوهای خیابان انقلاب مانع ادامه اعتراض زنان انقلابی ایران شوند، تلاشی که تا کنون بی‌نتیجه بوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل