تداوم بی خبری از چند درویش گنابادی/ ممانعت از درمان مصطفی دانشجو

از شماری از درویشان گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ، اطلاعی در دست نیست و مسئولان زندان اوین کماکان از اعزام مصطفی دانشجو به مراکز درمانی خارج از زندان جلوگیری می‌کنند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در پی یورش نیروهای گارد زندان تهران بزرگ به دراویش محبوس در بند ۳ این زندان در صبح روز هفتم شهریورماه، اطلاعی از برخی درویشانی که مورد ضرب و جرح قرار گرفتند، در دست نیست. از سوی دیگر مسئولان زندان اوین با وجود دستور مستقیم دادیار ناظر بر این زندان، مبنی بر اعزام مصطفی دانشجو، وکیل دادگستری، به مراکز درمانی تخصصی، از اعزام او به بیمارستان جلوگیری می‌کنند.

فائزه عبدی‌پور، همسر محمد شریفی‌مقدم، در حساب کاربری توئیترش، در خصوص بی‌خبری از دراویش محبوس در زندان تهران بزرگ نوشت: «۱۳ روزه هیچ خبری از محمد شریفی مقدم، کسری نوری، امیر نوری، سینا انتصاری، رضا انتصاری از درویشان گنابادی نیست. مطلقا. نه تماسی، نه ملاقاتی، نه میدونیم آیا هنوز فشافویه هستند؟ یا انفرادی فشافویه هستند؟ بدون درمان و امکانات… به خانواده‌ها هیچ جوابی داده نمیشه.»

گفتنی است، صبح  روز ۷ شهریور ۱۳۹۷ نیروهای گارد زندان فشافویه به دراویش محبوس در بند ۳ این زندان حمله‌ور شده و با توسل به باتوم، شوکر و گاز اشک آور زندانیان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و البرز اسکندری، کسری نوری، رضا انتصاری، پوریا نوری، مهدی اسکندری، سعید سلطانپور، مهرداد رضایی، علی عبیداوی، حسن شاهرضا، سخاوت سلیمی، امیر نوری، جعفر احمدی، بابک مرادی، مجید مرادی، محمدرضا درویشی، حیدر تیموری، علی محمدشاهی، البرز اسکندری، امین سلیمانی، سجاد برادران و اکبر داداشی بر اثر حمله‌ی گارد زندان به درویشان متحصن مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند و وضعیت جسمی ایشان وخیم اعلام شده است.

طی هفته‌های اخیر، فشار بر درویشان گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ به شدت افزایش یافته‌است و شمار زیادی از آنان، مورد توهین و ضرب و جرح قرار گرفته و تعدادی نیز به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

بنا به گزارش مجذوبان نور، شماری از درویشان محبوس در سلول‌های انفرادی زندان تهران بزرگ سه‌شنبه ۱۳ شهریور با دست‌بند و پابند و چشم‌های بسته تحت شدیدترین تدابیر امنیتی از سلول خارج و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند. گفته شده تعداد دراویش در اعتصاب غذا به ۱۷ تن رسیده و شمار زیادی از آنان مورد توهین و ضرب و جرح قرار گرفته‌اند یا لوازم شخصی آنان غارت شده است.

از سوی دیگر بنا به گزارش مجذوبان نور، مقام‌های مسئول زندان اوین با وجود دستور مستقیم دادیار ناظر بر زندان اوین مبنی بر اعزام مصطفی دانشجو، وکیل دادگستری محبوس در زندان اوین به مراکز درمانی تخصصی، از اعزام او به بیمارستان جلوگیری کرده‌اند.

مصطفی دانشجو، وکیل دادگستری و از مدیران وبسایت مجذوبان نور که به بیماری حاد قلبی و آسم شدید مبتلاست، ۱۶ تیر ۱۳۹۶ با حمله شبانه هفت مأمور مسلح در خانه مادرش بازداشت شد و با وجود آگاهی مأموران از بیماری او که اسناد آن در بهداری زندان اوین موجود است، ۴۵ روز را در فضای بسته و مرطوب سلول انفرادی بازداشتگاه ۲۰۹ وزارت اطلاعات گذراند و روز ۲۵ مرداد به بند ۴ زندان اوین منتقل شد.

این وکیل زندانی که شامگاه ۱۷ تیر در خانه مادرش توسط هفت مأمور مسلح بازداشت شده بود پس از ۴۵ روز نگهداری در سلول انفرادی ۲۰۹ بازداشتگاه وزارت اطلاعات به قرنطینه اوین و از آنجا به بند ۴ که مخصوص نگهداری مجرمان مالی و اقتصادی است منتقل شد.

گفتنی است، تا کنون شمار زیادی از درویشان گنابادی، پس از تجمع اعتراضی موسوم به گلستان هفتم روز دوشنبه ۳۰ بهمن بازداشت شده‌اند و بنا به گفته منابع خبری کمپین “دراویش بازداشتی از ابتدای بازداشت، از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم بوده‌اند و دادگاه آنان بدون اجرای تشریفات قانونی و بهره‌مندی از حق وکیل و برخلاف قانون آئین دادرسی کیفری برگزار شده است.”

فشارها به دراویش در نظام جمهوری اسلامی عمدتا از شهر قم آغاز شد. قم مذهبی‌ترین شهر ایران است و با توجه به نزاع تاریخی صوفیه و اهل شریعت، فشار بر دراویش در این شهر سابقه طولانی دارد و به سال‌های قبل از انقلاب می‌رسد؛ اما در سال‌های اول دهه هشتاد خورشیدی با انتشار شماری از کتاب‌های ضدصوفی در قم که این سلسله را به ضدشیعی بودن متهم می‌کردند، رفته رفته جو سنگین‌تری علیه آنها شکل گرفت. تنش در مناسبات حکومت با دراویش نعمت‌اللهی با تخریب برخی از مکان‌های مذهبی‌شان و مخالفت حکومت با گردهمایی آنها به خصوص در قم وارد مرحله ای شد که یک دهه بعد در تهران به درگیری فیزیکی و خونریزی انجامید.

در سال‌های گذشته اخبار و گزارش‌های پرشماری از احضار، تهدید، بازداشت و در نهایت محاکمه و صدور احکام سنگین برای دراویش – به ویژه دراویش سلسله گنابادی- منتشر شده است.

برای عضویت در تلگرام کمپین اینجا کلیک کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل