گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران خواستار بازدید از ایران شد‎

گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران در نخستین گزارش حقوق بشری خود خواستار بازدید از ایران شد‎.

جاوید رحمان که اواسط تیرماه ۹۷ به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران برگزیده شد، در نخستین گزارش خود، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌است، به ممنوعیت ۱۳ساله سفر کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل پایان داده و به او اجازه ورود به این کشور را دهند.

آقای رحمان پیش از این گفته بود قصد دارد با مقام‌های ایران درباره سفر به داخل کشور صحبت کند.

وی گفته‌بود: «این برای فعالان حقوق بشر و همچنین سازمان ملل بسیار نا امیدکننده است که گزارشگران ویژه نتوانسته‌اند به ایران سفر کنند. این مهم است که گزارشگران دسترسی کاملی به منابع داشته باشند».

تهران هنوز به گزارش جاوید رحمان واکنشی نشان نداده‌است، اما تقریبا در تمامی موارد پیشین، این گزارش‌ها را رد کرده‌است. در واپسین ماه‌های ماموریت عاصمه جهانگیر، گزارشگر پیشین در امور ایران، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، گزارش او را «مجموعه ای از اطلاعات نادرست و پیش داوری های ناصواب» توصیف کرده و گفته بود تهران، گزارش و ماموریت گزارشگر ویژه را « به رسمیت نمی شناسد».

گفتنی است، شورای حقوق بشر سازمان ملل، روز جمعه ۱۵ تیرماه ۹۷، در آخرین روز از سی و هشتمین نشست خود در ژنو، جاوید رحمان حقوقدان پاکستانی- بریتانیایی را رسماً به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران معرفی کرد.

جاوید رحمان، ۵۱ ساله متولد شهر فیصل‌آباد پاکستان است و دکترای حقوق بین‌الملل دارد. این فعال حقوق بشر، تحقیقاتی در زمینه آزادی ادیان، قوانین جهانی حقوق بشر و قوانین اسلامی انجام داده و هم اکنون استاد دانشگاه برونِل لندن است.

او پیش‌تر نیز به عنوان مشاور در زمینه حقوق اقلیت‌ها، ممنوعیت شکنجه، مبارزه با تروریسم و قوانین اسلامی با کارگروه حقوق اقلیت‌ها در سازمان ملل همکاری کرده است.

برای احراز سمت گزارشگری ویژه حقوق بشر در ایران ۱۴ نفر نامزد بودند که از این تعداد با شش نفر مصاحبه صورت گرفت و در نهایت جاوید رحمان برای تصدی این سمت برگزیده شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل