اعتراضات دی‌ماه ۹۶؛ صدور حکم حبس و شلاق برای ۶ شهروند در اراک

شش نفر از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی‌ماه سال گذشته در شهر اراک از سوی شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو این شهر به احکام زندان و شلاق محکوم شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شعبه  ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان اراک طی حکمی شش تن از بازداشت شدگان اعتراضات دی‌ماه سال گذشته را مجموعا به تحمل ۶ سال حبس تعزیری و ۴۴۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم کرد.

حکم پنج تن از این افراد با اعتراض به رای صادره از سوی دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی به حالت تعلیق درآمده و حکم نفر دیگر نیز به دلیل عدم اعتراض به رای دادگاه، قطعی شده است.

اتهامات این افراد “اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی” عنوان شده بود.

بر اساس رای صادره، هر یک از این افراد به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری با احتساب ایام بازداشتی قبلی، محکوم شده بودند.

محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در صفحه فیس بوک خود نوشته است: “ حسین آقا علیدادی، شغل: سبزی‌فروش، به دلیل اینکه به حکم صادره اعتراض نکرده بود حکم ۱ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق او قطعی شد. این فرد به جاسوسی نیز متهم شده بود که از این اتهام تبرئه شد. پنج نفر دیگر به حکم صادره اعتراض کرده بودند و دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی مستقر در اراک حکم آنها را موقتا به حالت تعلیق درآورد”.

در اعتراضات دی‌ماه، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. بنا بر گزارش منابع خبری طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین گفتگوی خود در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”.

برخی از بازداشت‌شدگان با تامین وثیقه و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها نیز به زندان منتقل شدند.

آغاز اعتراضات در شهر مشهد در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ بود، اما ناآرامی‌ها به سرعت به شهرهای دیگر گسترش یافت و نیروهای امنیتی با خشونت کشنده روزافزون به این اعتراضات سراسری پاسخ دادند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل