وضعیت وخیم چند تن از پناهجویان در صربستان؛ بازداشت و ضرب و جرح/ ویدئو

شماری از ایرانیان پس از ورود به صربستان، توسط نیروهای پلیس این کشور بازداشت و علی رغم داشتن مدارک و پاسپورت به کمپ منتقل شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شماری از ایرانیانی که به دلایل گوناگون برای پناهنده شدن به کشورهای دیگر، از ایران خارج شده‌اند، علی‌رغم آنکه مدارک آن‌ها کامل بود، در صربستان بازداشت شدند. “برخی از آن‌ها مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند و در وضعیت وخیمی بسر می‌برند.”

سوران محمودی، فعال مدنی اهل مهاباد یکی از افرادی است که به دلیل ممنوع‌الخروجی با پاسپورت مشابهتی از ایران خارج شده‌است. “وی به همراه چند تن دیگر از همراهان خود در صربستان، به دلایل نامعلومی بازداشت و به یکی از کمپ‌های صربستان منتقل شده و مورد شکنجه و ضرب و جرح قرار گرفته‌است. به او گفته شده به ایران بازگردانده خواهد شد.”

سوران محمودی

این فعال مدنی پیش از خروج از کشور به دادگاه احضار شده‌بود و در سال ۹۶ پس از زلزله کرمانشاه و فعالیت در این مناطق نیز بازداشت شده‌بود.

گفتنی است، سوران محمودی، فعال مدنی اهل مهاباد، دارای دو فرزند پسر ۹ ساله و ۱۰ماهه است و بنا به گفته خودش فعالیت‌هایش را از سال ۹۱ آغاز کرده‌است.

وی به کمپین می‌گوید: «من در سال ۹۴ عضو انجمن سبز یا همان ژینگه پاریز (محیط زیست) درمهاباد شدم و طی این چند سال، چندین مرتبه، از سوی اطلاعات سپاه احضار و بازداشت شدم و مرا بارها مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند، تا ۲۱ آبان‌ماه ۹۶ که زلزله کرمانشاه اتفاق افتاد، من‌ هم که فعال مدنی بودم، برای جمع آوری وسایل، جهت کمک به مردم کرمانشاه، شخصا وسایل را برای مردم می‌بردم اما در حین راه سپاه و بسیج، وسایل را به زور می‌گرفتند.»

آقای محمودی، افزود: «۱۶ اسفندماه ۹۶ ساعت ۴ بعدازظهر در منزل شخصی‌ام بازداشت شدم و در طول این مدت بارها حتی خانواده و فرزندانم را آزار داده و تهدید می‌کردند. من بعد از ۳۳ روز در تاریخ ۱۹فروردین‌ماه ۹۷ با قرار کفالت آزاد شدم و پس از آزادی نیز احضار شدم در حالی که فعالیت‌های من در ارتباط با لغو احکام اعدام یا شرکت در تجمعات مسالمت آمیز بود و نهایتا به دلیل فشارهای وارده ناچار به خروج از کشور شدم.»

از سوی دیگر، شخصی که ویدئوها را برای کمپین ارسال کرده، می‌گوید: «ما را بازداشت کردند، از ما عکس گرفتند، دو تا از بچه ها حالشان بد است، کسی به ما خبری نمی‌دهد. یک خانم هم همراه ما هست و اینکه همه ما قانونی آمدیم و به خاطر پاسپورت ایرانی ما را اذیت کردند.»

یکی دیگر از افراد حاضر گفته است: «من به خاطر اینکه جانم در خطر بود به اینجا آمدم و الان می‌خواهند ما را دیپورت کنند و خواهش می‌کنم هر کسی هر کاری می‌تواند برای ما انجام دهد ما مشکل داریم و اگر مسئله‌ای نداشتیم از کشور خارج نمی‌شدیم.»

لازم به توضیح است، این افراد تا لحظه تنظیم این گزارش، کماکان در بازداشت هستند و عنوان می‌کنند که طی مدت بازداشت مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند.

اگر از پناهجویانی هستید که در صربستان یا ترکیه بسر می‌برید، گزارش های خود را از وضعیتی که در آن قرار گرفته‌اید، برای کمپین ارسال کنید.

kampainhr82@gmail.com

براساس منشور “کمیساریای عالی پناهندگان” تمامی افراد از حق خود برای درخواست پناهندگی و جستجوی پناه و مامن مطمئن در یک کشور دیگر، امکان برگشت داوطلبانه به کشور خود یا سکونت در یک کشور دیگر باید برخوردار باشند.

فعالیت‌های کمیساریا بر طبق قوانین و مقررات سازمان در چارچوب کنوانسیون سازمان ملل متحد است.

کمیساریا سازمانی بی‌طرف بوده که حمایت و کمک‌های خود را برای رفع نیازهای پناهندگان بدون توجه به نژاد، جنسیت، دین و دیدگاه‌های سیاسی آنها انجام می‌دهد.

کمیساریا اهمیت ویژه‌ای به نیازهای کودکان داده و همچنین برای ارتقا و کسب حقوق برابر برای زنان و دختران تلاش می‌کند.

گفتنی است؛ سازمان ملل متحد درامور پناهندگان UNHCR بزرگترین و رسمی‌ترین ارگان بین‌المللی درامور ساماندهی و حمایت از پناهجویان و پناهندگان جهان است و فعالیت گسترده‌ای در این خصوص دارد و به مسائل مربوط به پناهندگان رسیدگی می کند.

ترکیه به عنوان یکی از کشورهای پناهنده پذیر دارای کمیساریای عالی پناهندگان و شعبه سازمان ملل در ترکیه فعال‌ترین مرکز این سازمان در خاورمیانه است.

پناهجویان در ترکیه و به خصوص پناهندگان سیاسی، با معضلات بسیاری مواجه هستند از جملە مشکلات پناهجویان بلاتکلیفی و آیندە نامشخص است، تا جایی که حتی کسانی با داشتن قبولی از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با بلا تکلیفی طولانی روبرو هستند و سالهاست در شرایط سختی زندگی می کنند.

به گفته برخی از پناهندگان در سال‌های اخیر، مشکلات اقتصادی و گرانی بی‌سابقه پس از کودتای نافرجام در ترکیه، گذران زندگی را سخت‌تر از گذشته کرده است و از سوی دیگر طولانی شدن پروسه پرونده پناهندگان، بخصوص بعداز قبولی و عدم انتقال این نوع پرونده ها به قسمت کشوری و انتقال به کشور امن، باعث اختلال در زندگی بسیار از پناهندگان شده است که همین موضوع باعث افزایش موج پناهندگان و پناهجویان به کشورهای اروپایی از مرز صربستان شده‌است.

اداره گذرنامه وزارت امور خارجه صربستان اعلام کرده که شهروندان ایران از روز سه‌شنبه ۲۴ مهر ۹۷ باید برای سفر به این کشور ویزا دریافت کنند.

لغو روادید بین ایران و صربستان از شهریور۹۶ اجرا شده بود اما به دلیل سفر شماری از اتباع ایران به صربستان و تلاش‌شان برای سفر به دیگر کشورهای اروپا و اخذ اقامت یا پناهندگی، صربستان این تفاهم نامه را لغو و اعلام کرد که اتباع ایران برای ورود به این کشور باید ویزا دریافت کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل