گزارش وال استریت جورنال از وضعیت پژوهشگری که به خاطر «جاسوسی از مردگان» در ایران زندانی است

روزنامه وال استریت جورنال در گزارشی با عنوان «جاسوسی از مردگان» به وضعیت ژیو وانگ، پژوهشگر آمریکایی زندانی در ایران پرداخته است.

در این گزارش با اشاره به اعتبار رییس جمهور آمریکا در بازگرداندن آمریکاییان بازداشت شده در کره شمالی و کشیش بازداشت شده در ترکیه، آمده است که همسر آقای وانگ امیدوار است این زندانی نفر بعدی باشد که از بازداشت غیرعادلانه در کشور خارجی آزاد می‌شود و به آمریکا باز می‌گردد.

هوآ کیو، همسر آقای وانگ به وال استریت جورنال گفته است که آقای وانگ به معنای واقعی کلمه توسط حکومت ایران به گروگان گرفته شده است.

آقای وانگ که یکی از پنج آمریکایی زندانی در ایران است، یک دانشجوی دکترای تاریخ دانشگاه پرینستون آمریکا است که برای مطالعه روی پروژه تحقیقاتی در مورد حکومتداری و دیوانسالاری در دوران قاجار به ایران سفر کرد، اما دو سال پیش به اتهام جاسوسی بازداشت و به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

او پس از اینکه از مدارکی در کتابخانه ملی ایران رونوشت برداشت، بازداشت و به جاسوسی متهم شد، اما یکی از استادان او در دانشگاه پرینستون عنوان کرد که آقای وانگ «مظنون به جاسوسی از مردگان» بوده است؛ اشاره او به تحقیق آقای وانگ در مورد سلسله پادشاهی است که بیش از یکصد سال پیش منقرض شده است.

همسر او نیز به وال استریت جورنال گفت مدارکی که آقای وانگ تهیه کرده بود مربوط به سال های ۱۸۴۰ تا ۱۹۱۰ میلادی (حدود ۱۷۸ تا ۱۰۸ سال پیش) بوده است.

خانم کیو گفت که ارائه مراقبت های پزشکی در زندان اوین به همسرش بارها دریغ شده است و رساندن کتاب به او بسیار دشوار است. به گفته خانم کیو، همسرش احتمالا تنها زندانی در ایران است که هیچ کس را در آن کشور ندارد.

او با اشاره به وضعیت همسرش از نظر انساندوستانه، گفت که از نظر او آقای وانگ قربانی بحران سیاسی بین آمریکا و ایران شده است.

زندانی شدن این دانشجوی آمریکایی چینی تبار در زندان اوین تهران واکنش‌های بسیاری در پی داشت. ۱۲۰ فعال ایرانی‌تبار دانشگاهی و حقوق بشر در نامه ای به سازمان ملل متحد خواهان آزادی فوری «ژیو وانگ» پژوهشگر آمریکایی زندانی در ایران شدند.

کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد نیز شهریور امسال با صدور بیانیه‌ای با واژگانی محکم از ایران خواسته است پژوهشگر آمریکایی را که دو سال پیش هنگام انجام تحقیقات تاریخی زندانی شد، به فوریت آزاد کند.

چندی پیش نیز نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، پس از دیدار با همسر ژیو وانگ، در توئیتر خود نوشت که آمریکا بر فشار به جمهوری اسلامی برای آزادی آقای وانگ ادامه خواهد داد.

منبع

صدای آمریکا

بیشتر بخوانید:

ایران: هدف گرفتن شهروندان دوتابعیتی و خارجی‌ها

سازمان ملل خواستار آزادی فوری پژوهشگر آمریکایی زندانی در ایران شد

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل