احضار گلرخ ابراهیمی و آتنا دائمی به دادسرای اوین

آتنا(فاطمه)دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی دو کنشگر مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین سه‌شنبه هفته گذشته به دادسرای اوین احضار شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷، آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی دو کنشگر مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین برای روز چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷، از‌‌ سوی مسئولان زندان بصورت شفاهی به شعبه ۵ دادسرای اوین احضار شدند.

یک منبع مطلع در این رابطه به کمپین گفت: «روز سه شنبه از طرف مسئولان زندان از طریق آیفون افسر نگهبانی خبر می دهند  که آتنا و گلرخ فردا ساعت ۹ صبح اعزام دارند به  شعبه ۵ دادسرا اوین، اما از دلایل این احضار و همچنین عدم ارائه برگه احضاریه هیچ پاسخی به آن ها داده نمی شود .»

این منبع در ادامه افزود:« روز چهار شنبه ساعت ۱۰ مجددا از گلرخ و آتنا می خواهند که  به دفتر افسر نگهابی مراجعه کنند و دلیل عدم حضور برای اعزام به دادگاه را از آن ها می پرسند که گلرخ بدون توضیح افسر نگهبانی را ترک می کند و آتنا به مسئولان زندان اوین می گوید که باید شما طبق قانون خودتان پنج روز زودتر  و به صورت کتبی احضاریه را بدست من می رساندید و دلیل احضار من را نیز توضیح می دادید.»

گزارش شده یکی از دلایل عدم حضور این دو فعال مدنی این بوده است که پیش تر به بهانه حضور در شعبه اجرای احکام این افراد به بند سپاه و از آن جا به زندان قرچک ورامین منتقل شده بودند.

آتنا  دائمی و گلرخ ابراهیم ایرایی، روز ۴ بهمن ۱۳۹۶، همراه با ضرب و شتم، به زندان قرچک ورامین، منتقل شده و روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، مجددا به بند زنان زندان اوین بازگردانده شدند.

روز ۱۰ مهرماه سال جاری مریم اکبری‌منفرد، گلرخ ابراهیمی‌ایرایی و آتنا دائمی، ۳ تن از زندانیان سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین، توسط رئیس این زندان به مدت سه هفته ممنوع الملاقات شده‌اند.

در آن زمان گفته شده بود، این محرومیت برای این افراد بدلیل خواندن سرودی به یاد سه زندانی سیاسی اعدام‌شده، رامین حسین‌پناهی، زانیار و لقمان مرادی از سوی کمیته انضباطی زندان برای آن‌ها اعمال شده است.

گفته می شود “آتنا دائمی با مشکلاتی از قبیل درد در ناحیه سینه و لمسی صورت مواجهه است که نیاز به درمان فوری و معاینه زیر نظر متخصص در مراکز درمانی خارج از زندان را دارد.”

 گلرخ ابراهیمی همسر آرش صادقی که او نیز در حال گذراند دوران حبس خود در زندان است، نیز از مشکلات “معده، روده و کاهش شدید وزن و افت فشار و قند رنج” می برد. گلرخ در رابطه با وضعیت بیماری همسرش آرش صادقی در این اواخر “تحت فشار روانی شدیدی” قرار دارد.

 آتنا دائمی و گلرخ ایرایی دو فعال مدنی در اعتراض به انتقال غیرقانونی به زندان قرچک ورامین همراه با ضرب و شتم و فحاشی از سوی ماموران امنیتی از ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ با انتشار نامه‌ای دست به اعتصاب غذا زده بودند.

این دو کنشگر مدنی با بی‌توجهی مسوولان قضایی نسبت به اعتصاب غذایشان در زندان شهر ری (قرچک)، از روز ۲۱ بهمن با پرهیز از خوردن مایعات، اعتصاب غذای خود را به اعتصاب خشک تبدیل کردند.

آتنا دائمی در ۲۶ بهمن‌ماه ۹۶، در پی درخواست جمعی از مدافعان حقوق بشر، پس از گذشت ۱۳ روز به اعتصاب خود که ۶ روز آن اعتصاب خشک بود پایان داد.

عفو بین‌الملل پیش تر با انتشار بیانیه‌ای از مقامات ایران آزادی آتنا دائمی،‌ گلرخ ابراهیمی و آرش صادقی از زندان را خواستار شده بود.

آتنا (فاطمه) دائمی ۲۹ ساله، در بیست‌ و‌ نهم مهرماه سال ۱۳۹۳، بازداشت و ۸۶ روز در سلول انفرادی بند دو الف تحت بازجویی بود. وی در تاریخ ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۳ پس از پایان بازجویی ها به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود.

این زندانی پس از چندین بار به تعویق افتادن جلسه دادگاه نهایتا در تاریخ ٢٣ اسفندماه ٩٣، در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با حضور وکیل خود و دیگر متهمین این پرونده مورد محاکمه قرار گرفت. وی به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز، به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم» به ۱۴ سال زندان محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر و با اعمال ماده ۱۳۴ به ۵ سال حبس کاهش یافت.

گلرخ ابراهیمی ایرایی نیز در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ به همراه همسرش (آرش صادقی) بازداشت شد. سپس در اردیبهشت ماه ۹۴ به اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر بدون حضور وی تایید شد.
خانم ابراهیم ایرایی، ۳ آبان ماه ۱۳۹۵ بدون دریافت احضاریه کتبی توسط ماموران امنیتی جهت اجرای حکم ۶ سال حبس تعزیری بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

این فعال حقوق بشر با استناد به داستانی منتشر نشده در نقد سنگسار و با درنظرگرفتن سنگسار به عنوان مقدسات به توهین به مقدسات متهم شد. از دیگر مصادیق اتهامی وی می‌توان به کشف حجاب و ترویج بی حجابی از طریق گذاشتن عکس های بدون روسری در کنار همسرش در فیسبوک، مخالفت با حکم قصاص، امضای بیانیه هایی در مخالفت با مجازات اعدام، شرکت در تجمعات حمایت از زندانیان سیاسی و دیدار با زندانیان سیاسی اشاره کرد.
با احتساب کاهش حبس به مناسبت عید نوروز، حکم این فعال مدنی از ۶۰ ماه به ۳۰ ماه کاهش یافت.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل