جان باختن دو سرباز وظیفه در پی انفجار مین در قصرشیرین

شامگاه دوشنبه ۲۴ دی، دو تن از سربازان مرزبانی ارتش در حین گشت‌زنی و در اثر برخورد و انفجار مین‌هایی که از زمان جنگ عراق با ایران در منطقه باقی مانده بود، جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری های رسمی ایران از کرمانشاه، شامگاه دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷،  دو تن از سربازان مرزبانی ارتش در حین گشت زنی در نقاط صفر مرزی منطقه «خان‌لیلی» در «قصرشیرین» بر اثر برخورد با مین های به جا مانده از زمان جنگ عراق و ایران، بدیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست دادند.

مدیرکل امنیتی استانداری کرمانشاه در خصوص جزئیات این حادثه به خبرنگار فارس گفت: « دو تن از سربازان مرزبانی ارتش  شامگاه روز دوشنبه ساعت ۲۲:۳۰،  در حین گشت زنی با موانع مرزی برخورد و به دلیل انفجار مین جان باختند.»

فاضلی در ادامه افزود: «سربازان در حال گشت و کمین در جدار مرزی ایران و عراق بودند که به دلیل نامساعد بودن هوا وارد محدوده مین گذاری می‌شوند و با این موانع مرزی برخورد می‌کنند.»

وی در پایان گفت: «بارندگی‌های اخیر موجب جابه‌جایی مین‌ها شده و متاسفانه پس از مجروحیت و با وجود اقدامات پزشکی صورت گرفته، این دو سرباز مرزبانی به درجه رفیع شهادت نایل شدند. این دو سرباز با پایه خدمتی ۹۶/۹ از یگان مرزبانی ارتش بودند، و یکی  اصفهانی و دیگری از استان مشهد در حال گذران خدمت سربازی بودند.»

طبق آمار منتشر شده، در طول ۸ سال جنگ عراق و ایران ۱۶ تا ۲۰ میلیون مین در اراضی مختلف مرزی کشور کاشته شد. به همین خاطر ایران بعد از مصر دومین کشور آلوده به این سلاح جنگی شناخته شده است.

بر اساس گزارش برخی خبرگزاری های حقوق بشری، دولت ایران نیز همچنان به تولید، استفاده و صادرات مین‌های ضدنفر ادامه می‌دهد و معتقد است استفاده از این مین‌ها تنها راه مؤثر برای تأمین امنیت مرزهای طولانی این کشور است.

ایران تاکنون به کنوانسیون اوتاوا نپیوسته است؛ کنوانسیون اوتاوا کشورهای عضو را از استفاده از مین و هرگونه سلاح که موجب رنج مضاعف و طولانی مدت می‌شود، منع می‌کند. همچنین پذیرش کنوانسیون اوتاوا موجب بازداشتن کشورهای عضو از تولید، تکثیر و نگهداری مین خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل