سعید صادقی‌فر تفهیم اتهام شد

سعید صادقی فر شاعر و فعال مدنی که روز گذشته در محل کار خود در شهرستان اردبیل بازداشت شده بود، امروز در شعبه ۱۲ دادسرای عمومی و انقلاب تفهیم اتهام شد؛ او پس از پایان جلسه بازپرسی دوباره به بازداشتگاه اداره اطلاعات اردبیل منتقل شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سعید صادقی فر، شاعر و فعال مدنی که صبح روز گذشته ۹ بهمن‌ماه ۹۷ در محل کار خود در شهرستان اردبیل بازداشت شده بود، امروز ۱۰ بهمن‌ماه در دادیاری شعبه ۱۲ دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل تفهیم اتهام شد.

این فعال مدنی پس از اتمام جلسه بازپرسی دوباره به بازداشتگاه اداره اطلاعات اردبیل منتقل شده است.

تا لحظه تنظیم این خبر هنوز اطلاع دقیقی از اتهامات وی در دست نیست ولی با این وجود منابع محلی به کمپین گفتند که احتمال می‌رود بازداشت آقای صادقی‌فر مرتبط با پلاکاردهایی باشد که در مراسم خاکسپاری مادرش در دست گرفته بود.

سعید صادقی‌فر در روزهای گذشته در ارتباط با مراسم عزاداری مادرش چندین بار بصورت تلفنی به اداره اطلاعات احضار شده ولی به جهت غیرقانونی دانستن این احضارها از حضور جهت توضیح پیرامون این مسئله سرباز زده است.

نزدیکان آقای صادقی‌فر به کمپین گفتند: «امروز جهت پیگیری آزادی آقای صادقی‌فر به دادسرای انقلاب اردبیل رفته بودیم و دیدیم چطور سعید از سوی نیروهای امنیتی مورد بی احترامی قرار می‌گرفت تا جایی که این بی‌احترامی ها منجر به درگیری فیزیکی شد».

این شاعر و فعال مدنی پیش از این نیز در تاریخ ۱۱ تیرماه ۱۳۹۷ هنگام خروج از منزل در آستانه گردهمایی سالانه قلعه بابک از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پس از صدور قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی به همراه رحیم غلامی، علی واثقی، مهدی هوشمند و عسگر اکبر زاده به زندان مرکزی اردبیل منتقل شد و نهایتا سعید صادقی فر در تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۹۷، با تأمین وثیقه به‌صورت موقت از زندان اردبیل آزاد شده بود.

او روز دوشنبه ۲۴ دی‌ماه امسال، با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه دوم دادگاه انقلاب اردبیل احضار شد؛ جلسه دادگاه این شاعر و فعال مدنی در روز چهارشنبه ۳ بهمن‌ماه به همراه چهار فعال تُرک آذربایجانی دیگر در شعبه دوم دادگاه انقلاب اردبیل برگزار شد.

اتهام این افراد “تشکیل دسته غیرقانونی جهت برهم زدن امنیت کشور” عنوان شده بود.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران از شهروندان تُرک آذربایجانی هستند و بیشتر در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل