درخواست تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران از سوی ۴۲ سازمان حقوق بشری

تصویر آرشیو

۴۲ سازمان مدافع حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای مشترک از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستند در نشست پیش روی این شورا به نفع قطع‌نامه تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران رای دهند.

به گزارش رادیو زمانه، در این بیانیه بر نقش کلیدی گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران در رساندن صدای قربانیان نقض حقوق بشر در ایران به گوش افکار عمومی و جامعه بین‌المللی تاکید شده است.

این سازمان‌ها همچنین به سرپیچی‌های متعدد ایران از رعایت حقوق شهروندان اشاره و بر نقض آزادی‌های بنیادین مانند آزادی بیان و آزادی تجمعات و همچنین اعدام کودک-مجرمان تاکید کرده‌اند.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

«سازمان‌های حقوق بشری در سال ۲۰۱۸ اعدام بیش از ۲۳۰ نفر در ایران را ثبت کرده‌اند. این آمار به نسبت آمار مشابه در سال گذشته کاهش یافته است که احتمالا به دلیل اصلاح قانون مجازات‌های مرتبط با مواد مخدر است که از ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ به اجرا گذاشته شده است. همچنین طی سال ۲۰۱۸ حداقل ۶ نفر اعدام شده‌اند که در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌اند. همچنین آمار اعدام متعلق به اقلیت‌های قومی و ملی به ویژه کردها و بلوچ‌ها نامتعارف است. این افراد در پی فرآیندهایی قضایی که به شدت مغایر با فرآیندهای دادرسی عادلانه بوده‌اند به اعدام محکوم شده‌اند، آن هم به خاطر اتهاماتی که بر اساس قوانین بین‌المللی جرایمی جدی به حساب نمی‌آیند.»

در پایان این بیانیه از کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته شده است از تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران حمایت کنند و نشان دهند که جامعه جهانی تغییرات محسوس در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران را مطابق با تعهدات این کشور در برابر معاهداتی که به امضا رسانده، بررسی می‌کند و ضروری می‌داند.

چهلمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از روز دوشنبه ۲۵ فوریه/ ششم اسفند ماه در ژنو آغاز شده و تا ۲۲ مارس/ دوم فروردین ۱۳۹۸ ادامه دارد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد یکی از نهادهای سازمان ملل و از ارکان فرعی مجمع عمومی ملل متحد است که وظیفه نشان دادن موارد نقض حقوق بشر در کشورهای مختلف را بر عهده دارد. این شورا هم‌زمان با انحلال نهاد سلفش یعنی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد ایجاد شده ‌است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست‌های خود در طول سال‌های گذشته نسبت به نقض حقوق بشر در ایران موضع گرفته است. به عنوان مثال، سی‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با گزارش‌هایی درباره نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران از سوی سازمان ملل و گزارشگر ویژه حقوق بشر این سازمان در امور ایران همراه شد.

این شورا همچنین ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران را تمدید کرد.

در حال حاضر جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل