گزارشی از آخرین وضعیت سیل‌زدگان در استان گلستان/ گفتگو با محمد نوری‌زاد فعال مدنی و دانیال بابایانی روزنامه‌نگار

ارتفاع سیلاب در برخی نقاط آق‌قلا به سه متر رسیده‌است

پس از گذشت هفت روز از وقوع سیل در استان گلستان، میرمحمد غراوی، سرپرست استانداری گلستان، از ادامه آب‌گرفتگی در شهرها و روستاهای مختلف این استان خبر داد.

میرمحمد غراوی، که شامگاه شنبه سوم فروردین ۹۸ بعد از برکناری مناف هاشمی از استانداری گلستان به سمت سرپرست این استانداری منصوب شده، در جلسه هماهنگی امروز شورای بحران اعلام کرد که اکنون دوسوم شهر آق‌قلا زیر آب رفته و جاده‌های این شهرستان در محاصره سیلاب قرار دارند.

این در حالی است که تصویری از علی اصغر پیوندی رییس سازمان هلال احمر که به گرگان مرکز استان گلستان سیل زده سفر کرده، در شبکه‌های اجتماعی، مربوط به شب گذشته منتشر شده که او را در حال کشیدن غذا در رستوران ملل گرگان نشان می‌دهد.

علی‌اصغر پیوندی هنوز در تایید یا تکذیب این تصویر واکنشی نشان نداده‌، با این حال انتشار این تصویر و همینطور واکنش “ضعیف دولت” در خصوص نحوه رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان انتقادهای زیادی را به عملکرد دولت در پی داشته‌است.

محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در حساب توییتری خود نوشته است: «اگر رییس جمعیت هلال احمر مراقب فساد در حوزه کاری خود بود، قطعا برای انجام وظیفه در حوادثی مانند سیل گلستان آمادگی بیشتری داشت؛ فساد و اختلاس در بیمارستان ایرانیان دوبی، ساختمان طالقانی، پروژه مهاباد و پروژه زمین ازگل نمونه‌های نگران کننده‌ای از شیوع مناسبات ناسالم در جمعیت است».

علی دایی ملی پوش سابق فوتبال ایران، از جمله کسانی است که در صفحه اینستاگرام خود در واکنش به وضعیت مناطق سیل‌زده گفته: «باز جای مردم و مسئولان عوض شده است.»

او با بیان این‌که “بحران سیل در استان گلستان در اوایل سال جدید دوباره فاجعه بسیار تلخی را برای مردم رقم زد،” نوشت: «مسئولین برای یک بار به خودشون بیایند و مانند حادثه قبل، مردم را تنها نگذارند و در کنار مردم باشند و به قول‌هایی که به این مردم می دهند عمل کنند.»

او اعلام کرد که در “اولین فرصت” به مناطق سیل‌زده خواهد رفت. این در حالی است که دایی در جریان کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه به دادگاه احضار شد و جمع‌آوری کمک از سوی با حاشیه‌هایی همراه شد.

محمد نوری‌زاد، فعال مدنی نیز روز گذشته در مناطق سیل‌زده حضور داشت.

https://www.kampain.info/wp-content/uploads/2019/03/Goftogoo_NooriZad-20190324.mp3?_=1

محمد نوری‌زاد در این خصوص به کمپین دفاع از زندانیان و مدنی، در روز یکشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۸ می‌گوید:‌ «آنچه که دولت اعلام کرده که تمام قد به کمک سیل ‌زده‌ها شتافته، دروغ است یا وسعت فاجعه به قدری زیاد است که همان نیروهای کم هم دیده نمی‌شوند. من روز گذشته در منطقه که ارتفاع آب دو تا سه متر بود کمک‌های دولت را ندیدم و فقط مردم در صحنه حاضر بودند که با وسایل شخصی خود به یاری یک‌دیگر آمده‌اند. آنجا مردم در پشت‌بام‌ها زندگی می‌کنند».

آقای نوری‌زاد اضافه‌کرد: «از طرفی ارتش و بسیج باید با همه نیرو حاضر می‌شدند و هلال احمر هم همینطور، اما آنچه من دیدم نمایش آن‌ها بود و اگر کمک مردم نبود، آسیب‌ها بیشتر از این‌ها می‌شد. شکوه حضور مردم ترکمن برای نجات هم‌نوعان خود درخشان بود و واقعیت این است که من یک بی خبری بزرگ از طرف حکومت دیده‌ام که آمادگی لازم را نداشته. به عنوان نمونه یک خط آهن کشیده‌اند و این مانند سیل‌بند عمل کرده و آب به خانه زندگی مردم بازگشته و از آن طرف این منطقه سنی‌نشین است و کسی به وضع مردم رسیدگی نمی‌کند. همانطور که دولت در مناطق زلزله زده سرپل ذهاب کاری نکرد. این مشکلی است که ما گرفتارش هستیم و گمانم بر این است که نهادهای مردمی تشکیل شود و مردم خود مستقیم وارد عمل شوند».

از طرف دیگر بنا به گفته معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی، جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان ممنوع شده است و “مردم تنها از طریق حساب‌های رسمی که دولت اعلام کرده، می‌توانند به آسیب‌دیدگان کمک برسانند”. به‌رغم این تهدیدها و ممنوعیت‌ها، مردم دیگر مناطق کماکان در حال کمک‌رسانی به سیل‌زدگان، هستند.

بر اثر سیل روزهای اخیر در مناطق مختلف استان گلستان شبکه آب شرب ۵۸ روستا قطع شده که بنا به گزارش رسانه های دولتی مشکل برخی روستاها حل شده و در سه روستا همچنان قطعی برق وجود دارد.

برخی از خبرها حاکی از آن است که محور گمیشان از جمله مناطق سیل‌زده این استان به سمت آق‌قلا نیز به دلیل سیلاب مسدود شده است.

دانیال بابایانی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق ترکمن نیز در مورد سیل در منطقه گمیشان به کمپین می‌گوید: «با این وضعیت عدم کمک رسانی به سیل‌زدگان تا ساعاتی دیگر سیل به گمیشان خواهد رسید، ولی هنوز هیچ کدام از مسئولان اقدامی صورت نداده‌اند. مردم سیل‌زده در وضعیت وخیمی هستند و آب و آذوقه آن‌ها رو به اتمام است و در تهیه وسایل ابتدایی زندگی به شدت در محدویت قرار دارند.»

براساس گزارش‌‌های رسمی تا کنون وقوع سیل “ویرانگر” در استان‌های خراسان شمالی، مازندران و گلستان دست‌کم ۱۱ کشته بر جای گذاشته و بسیاری از مناطق شهری و زمین‌های کشاورزی در این استان‌ها به زیر آب رفته‌است.

از طرف دیگر رضا اردکانیان، وزیر نیرو، روز یکشنبه چهارم فروردین ۹۸ نسبت به احتمال وقوع سیل در ۱۰ استان دیگر ایران هشدار داد.

منابع: «صدای آمریکا-رادیو فردا-دویچه‌وله فارسی-انتخاب و شبکه‌های اجتماعی»

گزارش از «داریوش عدیم»

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل