نادر افشاری فعال مدنی به یک‌سال و چهار ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد/ سند

دادگاه انقلاب کرج نادر افشاری، فعال مدنی را به یک‌سال و چهار ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نادر افشاری، فعال مدنی ساکن کرج در روز ۷ اسفندماه ۹۷ در شعبه ۱۰۷ دادگاه کیفری دو کرج به ریاست قاضی زرگری با اتهام “اخلال در نظم عمومی” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. همچنین این فعال مدنی پیش‌تر در ۱۴ بهمن‌ماه ۹۷ از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب کرج با اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به چهار ماه حبس محکوم شده‌بود.

آقای افشاری در مجموع و با احتساب حکم صادره قبلی، به یک سال و چهار ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

صدور ۴ ماه حبس

در تاریخ ۱۴بهمن۹۷ شعبه اول دادگاه انقلاب کرج با استناد به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵، این فعال مدنی را به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به تحمل چهار ماه حبس محکوم می‌کند.

یک منبع مطلع در این خصوص به کمپین گفت: «علیرغم حکم صادره، وی مجددا در ۷ اسفند ماه ۹۷ از سوی شعبه ۱۰۷ دادگاه کیفری دو کرج به ریاست قاضی زرگری با دو اتهام “اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی” به صورت غیابی به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود».

صدور یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق

از طرف دیگر پیش از این و در پرونده‌ای دیگر، شعبه ششم بازپرسی دادسرای اوین قرار نهایی نادر افشاری، فعال مدنی ساکن کرج را به وی ابلاغ کرده‌بود.

منبع کمپین در خصوص این ابلاغ می‌گوید: «در پرونده آقای افشاری آمده‌است که وی به عنوان متهم ردیف دوم اخبار و اطلاعات مربوط به زندانیان سیاسی را به خارج از کشور از طریق کاوه طاهری و لیلی بازرگان را از طریق فضای مجازی ارسال نموده و یکی از مشارکین متهم ردیف اول است.

“اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه حکومت به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف حکومت” از جمله اتهاماتی بود که روز ۲۸ آذرماه ۹۷ در خصوص پرونده سال ۹۶، در این قرار به او ابلاغ شده‌بود.

بنا بود روز چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه دادگاه ۹ فعال مدنی از جمله آقای افشاری در خصوص همین اتهامات برگزار شود. این در حالی‌است که ابلاغیه‌ای در مورد برگزاری این دادگاه به دست نادر افشاری نرسیده‌است.

گفتنی است نادر افشاری در پرونده‌ای دیگر نیز به “جاسوسی و توهین به مقدسات” متهم شده است که برای آن قرار منع تعقیب صادر شده‌است.

همچنین این فعال مدنی چند بار طی سال ۹۷ به پلیس امنیت احضار شده و برای وی پرونده‌ای به دلیل فعالیت‌های در شبکه‌های اجتماعی تشکیل شده که در دست بررسی است.

نادر افشاری که در جریان اعتراضات مردادماه ۹۷ در ۱۰ مرداد ۹۷ در گوهردشت کرج بازداشت و روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۹۷ با سپردن وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شده‌بود، در روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ جهت آخرین دفاع در شعبه اول دادگاه انقلاب شهر کرج، حاضر شد و به دلیل شرکت در تجمعات مردادماه ۹۷ اتهامات “شرکت در تجمعات غیرقانونی اخلال در نظم و امنیت عمومی”، “نشر و فراخوان در فضای مجازی” و “توهین به نظام” از سوی بازپرس “ایوب ابراهیمیان” به وی تفهیم شده‌بود.

نادر افشاری پیش‌تر نیز در ۱۲ بهمن ۹۶ یک‌بار بازداشت و ۲۷ اسفند با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی، تا زمان نتیجه دادگاه به صورت موقت و مشروط آزاد شد که در پی آن با ممنوعیت خروج از کشور هم مواجه شده‌بود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل