پرونده قتل امین کُرکی یکی از معترضان دی‌ماه ۹۶ “مختومه اعلام شد”

تصویری از مراسم خاکسپاری امین کرکی که در ایران وایر منتشر شده است

دستگاه قضایی ایران، پرونده قتل «امین کُرکی»، یکی از معترضان دی‌ماه ۱۳۹۶ را مختومه اعلام کرد.

شعبه ۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب دزفول به ریاست بازپرس «امین غلامی»، برای پرونده قتل «امین کُرکی»، یکی از معترضان دی‌ماه ۹۶ در دزفول، قرار منع تعقیب صادر کرده است.

قرار منع تعقیب این پرونده، دهم بهمن‌ ۱۳۹۷ صادر شده، اما این قرار ۲۰ فروردین‌ماه ۹۸ یعنی ۷۰ روز بعد به خانواده کُرکی ابلاغ شد.

شاهد علوی روزنامه‌نگار مقیم آمریکا، روز جمعه ۲۳ فروردین‌ماه ۱۳۹۸ با اعلام این خبر در کانال تلگرامی‌اش، نوشته‌است: «قرار منع تعقیب یعنی نادیده گرفتن تمام شواهدی که نشان می‌داد امین کرکی با برنامه‌ریزی ماموران بسیج و کلانتری به قتل رسیده است. در گزارشی که پیشتر در این باره منتشر شده بود، شواهد و مدارکی وجود داشت که نشان می‌داد امین کُرکی را باید از جمله قربانیان قتل‌های حکومتی و قربانیان اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶ به شمار آورد».

“اما بازپرس غلامی بدون لحاظ کردن هیچ کدام از مستندات قرار منع تعقیب صادر کرده است و در حالی که پزشک قانونی بر اساس نتیجه کالبدشکافی علت مرگ را به صراحت غیرقابل تشخیص اعلام کرده بود، بازپرس غلامی مرگ امین کرکی را نتیجه تزریق مواد مخدر اعلام کرده است.”

ایران وایر نیز طی گزارش مفصلی، ضمن اشاره به جزییات پرونده قتل «امین کُرکی»، نوشته: «امین کُرکی، کارگر، مجرد، ۳۱ ساله از طایفه لُر کُرکی متولد اول فروردین ۱۳۶۶، فرزند پنجم از ۸ فرزند (۷ برادر و یک خواهر) یک خانواده کارگری اهل اندیمشک ساکن دزفول که در اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶ شرکت کرده بود و به اتهام پاره کردن عکس خمینی بازداشت و بعد از ۷۴ روز آزاد شده بود. روز نهم فروردین ۱۳۹۷، ۱۲ روز پس از آزادی موقت، بنا بر شواهد و قرائن موجود به دست چند ماموران کلانتری و کادر بسیج شهر حمزه دزفول کشته شد. او دومین جان باخته اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در دزفول است.. سیروس کُرکی برادر امین می‌گوید: «رنج مرگ برادر بسیار بزرگ است اما غم بسیار بزرگ‌تر این است که می‌دانیم عدالتی در کار نیست ورنج‌مان به هیچ گرفته شده است.»

در گزارش ایران وایر همچنین به کشته شدن یکی دیگر از شهروندان دزفولی به نام محسن عادلی اشاره شده که با اصابت گلوله به سرش کشته می‌شود.

اعتراضات دیماه ۹۶ از ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ در مشهد آغاز شد و ناآرامی‌ها به سرعت به شهرهای دیگر تسری یافت.

طی این اعتراضات، تعداد پرشماری از شهروندان در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند و در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

از جمله کسانی که طی اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در بازداشت جان باختند می توان به سینا قنبری و وحید حیدری اشاره کرد.

مقام‌های ایران آن زمان ادعا کردند که سینا قنبری در قرنطینه زندان اوین و وحید حیدری در بازداشتگاه کلانتری ۱۲ اراک، «خودکشی» کردند، اما هیچ‌گاه دلیل روشنی برای گفته‌های خود ارائه نکردند.

پس از آن محمد نجفی و چند فعال مدنی دیگر به دلیل پیگیری و اطلاع رسانی راجع به کشته شدن وحید حیدری بازداشت شدند.

محمد نجفی اکنون در زندان اراک در حال سپری کردن دوره محکومیت ۱۰ سال حبس خود است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل