پناهندگان و مهاجران؛ طرح جدید مهاجرتی ترامپ و سخت‌گیری‌های بیشتر برای ورود به آمریکا+ویدئو

تصویر از یورو نیوز

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از طرح‌های جدید خود در خصوص سیاست‌های مهاجرتی رونمایی کرد.

او در مراسمی در کاخ سفید در مورد نیاز به بررسی قوانین مهاجرتی، سخنرانی و به برخی موارد طرح پیشنهادی دولت خود اشاره کرد.

رئیس جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه ۱۶ مه ۲۰۱۹ برابر با ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، طی سخنرانی خود در کاخ سفید با تاکید بر سخت‌گیری بیشتر بر برنامه‌های مهاجرتی گفت: «این کامل‌ترین و جامع‌ترین بسته مهاجرتی است که تاکنون ارائه شده است.»

آقای ترامپ با اشاره به اینکه برخی قوانین در آمریکا باعث سواستفاده پناهجویان از این کشور می‌شود، افزود: «ما می‌خواهیم به پناهجویان کمک کنیم، اما در عین حال اجازه نمی‌دهیم از ما سواستفاده شود. اگر ادعای درستی دارید پذیرفته می‌شوید، اما اگر دروغ بگویید، باید سریعا به خانه و وطن خود بازگردید.»

رئیس جمهوری آمریکا به سخت‌تر شدن قانون دریافت ویزای خانوادگی آمریکا هم اشاره کرد و اظهار داشت: «در سیستم مهاجرت فعلی ما، افراد به صورت زنجیره‌ای از طریق خانوادگی ویزای آمریکا و گرین کارت می‌گیرند که این امر تغییر می‌کند و گرین کارت باید به کسانی اختصاص داده شود که بتوانند به ارتقای سطح آمریکا کمک کنند.»

این در حالیست که تغییر قوانین دریافت ویزای خانوادگی، می‌تواند مشکلات زیادی را برای شهروندانی که از این طریق به این کشور مهاجرت می‌کنند پدید آورد.

ترامپ همچنین از سواستفاده‌ها و تقلب‌هایی که از سوی برخی از پناهجویان و مهاجران برای تشکیل پرونده خود در آمریکا انجام می‌شود ابراز نارضایتی کرد و از جدی‌تر شدن قوانین نظارتی و برخورد با این تقلب‌ها در نظام مهاجرتی جدید آمریکا خبر داد.

رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه این طرح مشمول گرین کارت‌های صادر شده پیش از آن نخواهد شد، ادامه داد: «کسانی که می خواهند گرین کارت ما را دریافت کنند باید آزمون بدهند، فرهنگ و ارزش‌های ما را بدانند و البته باید بتوانند به انگلیسی صحبت کنند.»

دونالد ترامپ می‌گوید طرح جدید او تمام منافذ برای تقلب و سواستفاده را برای دروغگویان و کسانی که شایستگی دریافت اقامت آمریکا را ندارند خواهد بست.

او همچنین بار دیگر بر طرح خود در خصوص ساخت دیوار مکزیک تاکید کرد و وعده داد تا پایان سال جاری میلادی حدود ۴۰۰ مایل از ساخت این دیوار انجام خواهد شد.

وی ضمن انتقاد از طرح لاتاری، آن‌را انتخابی تصادفی دانست که خلاف ارزش‌های آمریکایی عمل می‌کند و به افرادی که شایستگی‌های لازم برای ورود به آمریکا را ندارند اجازه اقامت و زندگی می‌دهد.

آقای ترامپ همچنین از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان و سنا خواست تا بدون سیاسی کاری به این طرح هرچه سریعتر رای دهند، چرا که در غیر این صورت با برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ و کسب اکثریت مجلس نمایندگان، سنا و همچنین در اختیار داشتن کاخ سفید از سوی جمهوری‌خواهان، او بدون مانع برنامه خود را اجرایی خواهد کرد.

در ادامه گزیده صحبت‌های دونالد ترامپ را بخوانید:

اول اینکه می‌خواهیم مرزها را امن کنیم و از دستمزدها و ارزش‌های آمریکایی محافظت کنیم.

این طرح کامل‌ترین بسته مهاجراتی در مورد مرزهای ماست که تا کنون توسط کسی ارائه نشده است. ولی باید بگویم که این طرح را سیاست‌مداران ما ارائه نکرده‌اند و آن‌را از نظرات نیروهای انتظامی خود تهیه کرده‌ایم.

بودجه کمی به زیر ساخت‌های ما در مرزها تعلق گرفته و نیاز به امکانات بیشتری برای حفاظت از مرزهای خود داریم.

از بین بردن قاچاق زنان و کودکان به کشور از جمله برنامه‌های من است.

ما باید نظام پناهندگی را کشور خود را سامان بدهیم و البته از آنها حمایت خواهیم کرد، اما متاسفانه کسانی که به دروغ ادعا می‌کنند راه بقیه را بسته‌اند. کسانی هستند ادعای دروغ کرده‌اند و اکنون از بهترین مزایا و بودجه‌های ما استفاده می کنند. دروغ گویان از سرمایه‌های ما استفاده می‌کنند. کسانی هستند که به این بودجه‌ها نیاز دارند اما دروغ گویان این اجازه را نمی‌دهند.

من به پناهندگان می‌گویم که اگر حرفتان درست باشد، به سرعت پذیرفته می‌شوید، اما اگر دروغ گفته باشید شما را به کشورتان بازخواهیم گرداند.

برخی دوستان جمهوری خواه روی بعضی طرح‌ها کار می‌کنند که فوریت بسیاری دارد که طرحی خوب است.

خود نظام و روند مهاجرات قانونی کنونی ما به روزرسانی خواهد شد و روند ناکارآمد آن منصفانه و شفاف می‌شود و برای همه برابر خواهد شد.

ما سالانه ۱ ملیلون و صدهزار شهروند را به عنوان مقیم قانونی می‌پذیریم و این‌ها راه‌های پیدا می‌کنند که افتخار شهروندی آمریکا را کسب کنند.

اما ۶۶ درصد از این مهاجران بر اساس قضا و قدر و یا به خاطر قوم و خویش‌های خود می‌آیند و ۲۱ درصد آنها از طریق  قرعه کشی و اتفاقی می‌آیند و یا آنقدر خوشبخت بودند که از طریق کمک‌های بشر دوستانه آمده‌اند. اما انتخاب اتفاقی [لاتاری] بر خلاف ارزش‌های آمریکاست و از آمدن کسانی که می‌خواهند به کشور بیایند و به آمریکا خدمت کنند جلوگیری می‌کند.

تحت قوانین بی معنی مهاجراتی کنونی آمریکا هیچ تفاوتی بین کسی که نخبه، پزشک یا پژوهشگر است با فردی که هیچ فنی بلد نیست وجود ندارد و این اصلا خوب نیست. کشورهایی هستند که اکنون دارند دفاتر خود به کشورهای دیگر می‌برند.

پس با این طرح ما بر ضد نبوغ گام برداشته‌ایم و باید این را برطرف کنیم. ما باید کاری کنیم که کارمندان و دانشجویان خارق‌العاده اینجا بمانند و پیشرفت بکنند.

اکثر کارت سبزی‌های ما از جمله مهاجران ما شایستگی لازم را ندارند.

میلیون‌ها نفری که به صورت قانونی از ۵۰ سال پیش وارد آمریکا شده‌اند، اعضای ارزشمند ملی ما هستند و از این به بعد باید به نفع آنها عمل کنیم و نظامی را در پیش بگیریم که از شهروندان ما حمایت کند.

برنامه کاخ سفید در تعداد ورود مهاجران تغییری ایجاد نمی‌کند، چرا که ما می‌خواهیم مهاجران را بپذیریم، اما باید از طریق مهارت خود وارد این کشور شوند.

مهم نیست کجا و کی به دنیا آمده‌اید، اما اگر می‌خواهید شهروند آمریکا باشید برای شما خیلی زود مثل روز روشن می‌کنیم که چه کسانی می‌توانند به آمریکا وارد شوند.

ما می‌خواهیم رده‌بندی‌های مختلفی، برای طرح مهاجرت به نام [چیزی شبیه] «ویزای آمریکا» را بسازیم و طرح کنونی را تغییر خواهیم داد و این به معنی این است که شما امتیاز بیشتری برای آمدن به آمریکا می‌گیرید، اگر تحصیلات عالی، مهارت یا پیشنهاد کار داشته باشید و بنابرانی آن موقع امتیازات بیشتری برای ورود خواهید داشت.

همچنین اولیت به کارگرانی داده خواهد شد که درآمد بالایی دارند تا مطمئن شویم که به دیگر کارگران آسیب نمی‌زنند و خود مهاجران باید از نظر مالی تامین باشند.

برای ترویج ادغام و اتحاد و یک‌پارچگی کشور مهاجران آینده باید آزمون انگلیسی را قبول شوند و بتوانند در سطح قابل قبولی صحبت کنند و باید آزمون مدنی هم قبل از ورود به آمریکا بدهند.

شهروندی آمریکا ارزشمندترین هدیه‌ای است که یک مهاجر می‌تواند دریافت کند و کشور ما به این توانایی خود افتخار می‌کند.

منابع: یورو نیوز-صدای آمریکا

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل