تلاش برای بازداشت یک شهروند اهل ارومیه

ثروت آذرنیوش از شهروندان اهل ارومیه که پیش از این چند بار از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌بود، طی ماه‌های اخیر به وزارت اطلاعات احضار شده و تلاش برای بازداشت او ادامه دارد.

منبع مطلعی در خصوص این زندانی سیاسی سابق، به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، گفت: «ثروت آذرنیوش نخستین‌بار در مهرماه سال ۱۳۸۵ در ارومیه پس از اصابت تیر و زخمی شدن با اتهام “همکاری با احزاب معاند” و همینطور “تبلیغ علیه نظام” بازداشت و پس از چند ماه بازجویی در سلول‌های انفرادی اطلاعات سپاه به ۱۸ ماه زندان محکوم شده‌بود».

“یک‌سال پس از آزادی در سال ۱۳۸۷، وی مجددا با یورش ماموران اطلاعات سپاه همراه با ضرب و جرح ماموران و با اتهاماتی مشابه بار اول بازداشت و به سلول‌های انفرادی اطلاعات سپاه در شهرستان ارومیه منتقل شده‌بود.”

این منبع می افزاید:‌ «آقای آذرنیوش که در اثر جراحات ناشی از ضرب و جرح و صدمات روحی ناشی از آن بارها به درمانگاه‌های خارج از زندان منتقل شده بود، سرانجام پس از بیش از ۵ ماه و بدون دادرسی و صدور حکم آزاد شده بود و در حالی که طبق اعلام وکیل ایشان مبنی بر تبرئه ایشان از اتهامات مربوطه تصور می‌شد که پرونده مختومه اعلام شده است، وی مجددا سال ۱۳۹۷ پس از احضارهای متعدد و طی پیگیری های وکیل مربوطه متوجه می‌شود که با حکم قطعی یک‌سال زندان مواجه شده‌است».

گفته می‌شود ثروت آذرنیوش، بار دیگر تابستان ۹۲ در ارتباط با فعالیت‌های برادر خود، فرشید آذرنیوش، از فعالان سابق دانشجویی در ایران که هم اکنون در خارج کشور بسر می‌برد نیز مجددا به وزارت اطلاعات احضار شده بود. وزارت اطلاعات او را متهم کرده بود که برادر خویش را تحریک و مجبور به خروج از ایران و پیوستن به احزاب کُردی کرده است. در همین حال وی موظف شده بود تا نسبت به تعیین وضعیت برادرش و اخطار به وی در زمینه فعالیت های سیاسی علیه جمهوری اسلامی در خارج کشور همکاری های لازم را با نهادهای امنیتی دولت انجام دهد.

آذرماه سال ۹۷ مجددا ماموران وزارت اطلاعات به منزل شخصی و منزل خانواده وی یورش برده که طبق اعلام خانواده وی، ماموران موفق به بازداشت او نشده‌اند.

“در همین حال خانواده او بارها از سوی وزارت اطلاعات بصورت تلفنی و حضوری تهدید شده‌اند که در صورت اطلاع رسانی در این خصوص اتهاماتش سنگین تر خواهد شد و بقیه اعضای خانواده نیز بازداشت خواهند شد.”

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در تازه ترین تماس خود، از خانواده وی خواسته است که با وزارت اطلاعات همکاری کنند و طی مهلتی یک‌ماهه او را به مراجع قضایی تحویل دهند.

با این حال گفته می‌شود که این شهروند ساکن ارومیه از کشور خارج شده‌است و هم اکنون در ترکیه به‌سر می‌برد و نزدیکان او نگرانند که با توجه به اتفاقات افتاده به ایران بازگردانده شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل