فراخوان به تمام هنرمندان: برای تجدید نظر در حکم دوازده سال زندان آتنا طرح بزنید

«مایکل کاونا» نویسنده و کاریکاتوریست واشینگتن پست، هفته گذشته فراخوان طراحی برای آتنا فرقدانی به منظور حمایت از تجدید نظر در حکم دوازده سال زندان وی را منتشر کرد.

فرقدانی هنرمند و فعال ۲۸ ساله ایرانی در یکی از طرح‌هایش، رای نمایندگان مجلس به محدودیت روش‌های کنترل تولید مثل را به نقد کشید. براساس گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر و شبکه بین‌المللی حقوق کاریکاتوریست‌ها فرقدانی به ۱۲ سال و نه ماه زندان محکوم شده است. دیگر منابع، تاکید بر این دارند که طولانی‌ترین حکمی که وی به صورت قانونی می‌توانست دریافت کند هفت سال و شش ماه می‌باشد. عفو بین‌الملل، جرم‌های وی را “توهین به اعضای پارلمان و سیاه‌نمایی علیه نظام” اعلام کرد.

«مایکل کاونا» در این فراخوان از هنرمندان کاریکاتوریست می‌خواهد که به حمایت از آتنا به پا خیزند. وی تاکید می‌کند که تنها دو هفته تا تجدید نظر وقت باقی است. «کامیک ریفس» از تمام هنرمندانی که باور دارند این حکم ناعادلانه است می‌خواهد که ابزار هنری خود را بردارند و برای آتنا طرح بزنند.

براساس گزارش واشینگتن پست، رابرت راسل، رییس کل شبکه بین‌المللی حقوق کارتونیست‌ها که مقرشان در ویرجینیای شمالی است، در نامه سرگشاده‌ای به آیت‌الله خامنه ای، رییس‌جمهور و قوه قضاییه خواستار آزادی آتنا فرقدانی شده است.

راسل می‌نویسد: “رییس جمهور روحانی قول به حمایت از آزادی بیان در روزنامه‌ها و مجلات و وبسایت‌های ایران را داده و وزیر فرهنگ نیز بر آن تاکید کرده است. وزیر امور خارجه، محمدجواد ظریف نیز در طی مصاحبه تلویزیونی گفت ما کسی را به خاطر عقیده‌اش زندانی نمی‌کنیم.”

راسل در ادامه می‌گوید: “امیدوار است که ایشان در حکم تجدید نظر کرده و اتهامات و حکم زندان لغو گردد تا ایران به دنیا نشان دهد که همچون دیگر امضا کنندگان، به کنوانسیون بین‌المللی حقوق سیاسی و اجتماعی پایبند است. هم‌اکنون دنیا دارد با این امید به ایران نگاه می‌کند که در این دوره همکاری بین‌المللی آتنا فرقدانی آزاد گردد.”

«مایکل کاونا» در ادامه گزارش خود خطاب به کاریکاتوریست‌های دنیا می‌گوید که سال‌ها پیش «کامیک ریفس» از شما خواست در حمایت از کاریکاتوریست سوری «علی فرزات» که مورد ضرب و شتم شدید به منظور ساکت شدن قرار گرفته بود قلم به دست بگیرید و بسیاری از شما طرح زدید. این بار نیز نوبت شماست که برای آتنا طرح بزنید.

 متن کامل فراخوان و گزارش را از اینجا ببینید.

منبع: کمیته گزارشگران حقوق بشر

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل