انتقال رضا ملک از بند ۴ زندان اوین به بند قرنطینه

رضا ملک زندانی سیاسی زندان اوین به دلیل اعتراض به مدیر کل زندان‌های استان تهران و هیئت همراهش در‌‌‌ بازدید از بند ۴ زندان اوین به بند قرنطینه منتقل شد. این زندانی علیرغم اتمام دوران محکومیت دو ساله خود، کماکان در زندان به سر می‌برد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز گذشته، یک‌شنبه ۱۶ تیرماه ۱۳۹۸، رضا ملک زندانی سیاسی محبوس در بند ۴ زندان اوین به دلیل اعتراض به مدیر کل زندان‌های استان تهران و هیئت همراهش به بند قرنطینه این زندان منتقل شد.

گزارش شده است که در پی بازدید مدیرکل زندان های استان تهران[حشمت‌الله حیات‌‌الغیب] به همراه برخی از مقامات قضایی از بند ۴ زندان اوین، آقای ملک در گفتگو با آنان با اشاره به اتمام دوساله دوران محکومیت خود در خرداد ماه سال جاری، از آنان سوال کرده که چرا او را بطور غیرقانونی نگه داشته اند؟ و چرا در این مدت دو سال علیرغم ابتلا به درد ستون فقرات وی را به بیمارستان اعزام نکرده  و از دسترسی به خدمات پزشکی محروم بوده است.»

یک منبع آگاه در این رابطه به کمپین گفت: «آقای ملک به مدیرکل زندان ها در رابطه با اصل تفکیک جرایم گفته است که نتیجه این قانون شکنی سبب مرگ علیرضا شیرمحمدعلی زندانی سیاسی در فشافویه شده و سپس با سر دادن شعار، اعتراض خود را به این موضوع ابزار کرده و در ادامه این اعتراضات، جو زندان به هم ریخته و مأموران زندان او را به قرنطینه منتقل می‌کنند.»

غلامرضا مکعیان (رضا ملک)، زندانی سیاسی، اوایل سال ۱۳۹۷، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب و با ریاست قاضی مقیسه، در دادگاهی که زمان برگزاری آن تنها ۹۰ ثانیه به طول انجامید، به اتهامات «تشویش اذهان عمومی»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» به ده سال حبس تعزیزی محکوم شد محکومیت وی در تیرماه همان سال، با رای دادگاه تجدیدنظر به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت. که بر اساس قانون ۱۳۴ مجازات اسلامی، از این میزان ۲ سال آن قابل اجرا است.

غلامرضا مکعیان مشهور به رضا ملک، از مسئولان سابق وزارت اطلاعات که به دلیل افشای برخی از زوایای قتل‌های زنجیره‌ای پاییز ۱۳۷۷، از ۱۲ تیرماه ۱۳۸۰ تا فروردین‌ماه ۱۳۹۳ را در زندان به سر برد و پس از حدود ۱۳ سال زندان آزاد شد.

این زندانی امنیتی – سیاسی در سال ۱۳۹۱ زمانی که در زندان به سر می‌برد در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه مجدداً به یک سال زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد.

رضا ملک، مجدداً در آبان ماه سال ۱۳۹۴ در پی شرکت در تجمعات اعتراضی و صلح‌آمیز در مقابل زندان اوین بازداشت و در اواخر دی‌ماه با قید کفالت از زندان آزاد شد.

وی مجددا در اواخر اردیبهشت ۹۶ با حمله ماموران پلیس امنیت به منزل مادری اش بازداشت شده و پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی اش به زندان اوین منتقل شد

آقای ملک معاون تحقیق و بررسی وزارت اطلاعات ایران در دوران علی فلاحیان بوده است. او در پی ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای، اقدام به افشای برخی مستندات نمود و در پی آن دستگیر شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل