نوشین جعفری عکاس تئاتر و سینما بازداشت شد

نوشین جعفری، عکاس تئاتر و سینما از ۴ روز پیش در بازداشت و در مکان نامشخصی به‌سر می‌برد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ماموران امنیتی روز شنبه ۱۲ مردادماه ۱۳۹۸، نوشین جعفری، عکاس تئاتر و سینما را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

خبر بازداشت خانم جعفری با ۴ روز تاخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و برخی کاربران وابسته به حکومت در توییتر، دلیل بازداشت او را مدیریت یک حساب توییتری می‌دانند که با نام مستعار در آن فعال بود، اما نزدیکان خانم جعفری این موضوع را رد کرده‌اند و دلیل بازداشت و محل نگهداری او کماکان مشخص نیست.

نوشین جعفری، عکاس مطبوعات، تئاتر و سینما پیش‌تر نیز در ۱۴ بهمن ۸۸ آن زمان که خبرنگار فرهنگی روزنامه اعتماد، بود، بازداشت و به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده‌بود.

او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرد و اولین تجربه‌اش را در تئاتر با نمایش «نوشتن در تاریکی» اثر محمد یعقوبی پشت سر گذاشت. «لانتوری» نخستین تجربه‌ی سینمایی خانم جعفری بود که برای عکس‌های این فیلم، برنده جایزه بهترین مجموعه عکس از دومین جشن عکاسان سینمای ایران شد.

از مهمترین کارهای این عکاس سینما و تلویزیون ایران می‌توان به فعالیت در سریال شهرزاد ۲، فیلم لانتوری و فیلم سد معبر اشاره کرد.

اخیرا دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم زندان مسعود کاظمی، خبرنگار زندانی را عینا تایید کرد.

مسعود کاظمی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی مقیسه، با چند اتهام در مجموع به ۴ سال و شش ماه حبس و دو سال ممنوعیت از خبرنگاری محکوم شده‌بود که اکنون با توجه به رای دادگاه تجدیدنظر و بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات، مجازات اشد، یعنی دو سال از محکومیت او قابلیت اجرایی دارد.

ایران کماکان در قعر جدول رتبه‌بندی آزادی رسانه‌ها در جهان قرار دارد.

جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۷ گزارش‌گران بدون مرز در رده ١۶۵ قرار داشت.

همچنین ایران در رده‌بندی جهانی در سال ۲۰۱۸ در رتبه ۱۶۴ رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها قرار گرفته‌بود و بر اساس ویرایش ۲۰۱۹ این رده‌بندی، ایران در بین ۱۸۰ کشور با ۶ رتبه کمتر نسبت به سال قبل (۲۰۱۸) به رده ۱۷۰ تنزل کرده‌است.

بر اساس گزارش نسخه ۲۰۱۹ گزارش‌گران بدون‌مرز، جمهوری اسلامی ایران همچنان یکی از بزرگترین‌ زندان‌های پر از روزنامه‌نگار در جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل