مرداس طاهری از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر به یک‌سال حبس تعلیقی محکوم شد

مرداس طاهری از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر با اتهام “اخلال در نظم عمومی” به یک‌سال حبس تعلیقی محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری دو تهران، مرداس طاهری از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر مقابل مجلس شورای اسلامی را به یک‌سال حبس تعلیقی محکوم کرده‌است.

دادگاه آقای طاهری ۱۵ تیرماه ۹۸ در شعبه ۱۰۶۰ کیفری دو تهران با اتهام “اخلال در نظم عمومی” برگزار شده‌بود و حکم یک سال حبس تعلیقی وی روز گذشته به وکیلش ابلاغ شد.

گفته می‌شود؛ “طبق قانون، پس از تسلیم رای به قاضی یک چهارم از این محکومیت مشمول عفو خواهد شد.”

مرداس طاهری، موزیسین و فعال هنری، ۱۱ اردیبهشت ۹۸ برابر با روز جهانی کارگر به همراه شماری از شهروندان مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شده بود.

او پس از چند روز با قرار کفالت آزاد شد.

روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ برابر با اول ماه می، روز جهانی کارگر و در پی فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد، گروه اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی و دانشجویان برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در مقابل مجلس شورای اسلامی، کارگران، بازنشستگان و جمعی از شهروندان در گروه‌های مختلف در مقابل مجلس حضور یافتند. این اجتماع با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و شماری از شهروندان بازداشت شدند.

بیشتر بازداشت‌شده‌ها به مرور با قرار کفالت یا سپردن وثیقه از زندان‌های اوین، تهران بزرگ و قرچک ورامین آزاد شدند، اما، عاطفه رنگریز، ندا ناجی و مرضیه امیری، کماکان به‌صورت بلاتکلیف در بازداشت به‌سر می‌برند.

هرساله و در آستانه روز جهانی کارگر فشار نهادهای اطلاعاتی بر فعالان کارگری افزایش می‌یابد و نیروهای امنیتی سعی می‌کنند با احضار یا بازداشت برخی فعالان در این روزها از راه‌پیمایی یا اعتراضات احتمالی آن‌ها ممانعت کنند.

جمهوری اسلامی ایران علیرغم آزادی برگزاری تجمعات در قانون اساسی، اجازه اجرای مراسم کارگری را به تشکل‌های مستقل و فعالان کارگری نمی‌دهد و در صورت برگزاری تجمع نیز با احضار یا بازداشت آنان و اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی آنان را مورد تعقیب قضایی قرار می‌دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل