سیاستمدار یونانی به دلیل توییت توهین آمیز به پناهجوی ایرانی وادار به کناره‌گیری شد

یکی از سیاستمداران حزب نئودموکراسی که دولت جدید یونان را تشکیل داده بخاطر توییت اهانت آمیز خود برعلیه یک پناهجوی ایرانی و واکنش رسانه‌ها، از حزب و دولت برکنار شد.

تئودوروس جیاناروس، عضو حزب حاکم دموکراسی نو در توئیتی یک پناهنده ایرانی ساکن یونان به نام آرش همپای را «میمون» خطاب کرد.

این پناهنده ایرانی ساکن آتن در توئیتر عکسی از خودش با این نوشته منتشر کرده بود: «فاشیست‌ها، من با کشور جدیدم راحتم و به تلاش خودم برای متحول کردن چهره و فضای شهر جدیدم ادامه می‌دهم.» وی در ادامه تاکید کرده بود که «شهر جدید»ش باید «از وجود فاشیست‌ها پاک شود».

این  توئیت واکنش آقای جیاناروس را در پی داشت و او زیر توئیت این پناهنده ایرانی نوشت: «تو را باید با اردنگی به همان جایی که از آن آمدی برگرداند، میمون.»

خبرنگار دفتر یورونیوز در بروکسل با این پناهجوی ایرانی گفتگو کرده است.

یورونیوز: همانطور که در صفحه توییتر هم منتشر کرده‌اید یکی از مقام‌های یونانی به شما اهانت کرده و گفته که «میمون‌ها باید به خانه بازگردند»، در وهله اول برای ما توضیح می‌دهید که داستان از چه قرار بوده؟ ظاهرا این نماینده یونانی از حزبش برکنار شده، همین طور است؟

آرش همپای: من اینجا یک پناهنده هستم. در حد توان خودم سعی می‌کنم و در همین شهری که هستم تلاش می‌کنم خدماتی هم به پناهجوها بدهم. در واقع قصد دارم حس مسئولیت خودم را نسبت به جامعه جدیدی که در آن زندگی می‌کنم نشان بدهم.

تا کنون تا حدی هم موفق بوده‌ایم مثلا در پروژه «خانه ما» در آتن و یا پروژه‌ها و فعالیت‌های سیاسی دیگر موفق شده‌ایم تا حدی به پناهجویان در این کشور کمک کنیم. هر چند که به ما می‌گویند به دلیل اینکه در کشور شما، ایران، جنگ نیست شما پناهنده محسوب نمی‌شوید.

https://twitter.com/AHampay/status/1168250173476225024?s=20

من از کشور خودم فرار کردم. درست است که جنگ نیست ولی یک سیستم دیکتاتوری داریم. این را هم اروپا به ما تحمیل کرده است. این سیستم تروریستی و دیکتاتوری بسیار خطرناک است برای مردم. خصوصا برای مایی که در ایران فعالیت سیاسی داشته‌ایم. حالا در کشور جدید سعی کرده‌ام هم برای پناهنده‌ها هم برای کشور یونان مفید باشم.

جدای از فعالیت‌های مدنی و میدانی که داشته‌ایم مرتبا در توییتر می‌نوشتم که متاسفانه به مذاق برخی از سیاستمدارهای یونانی خوش نیامده است. توییتی نوشتم و صرفا فاشیست‌های یونانی را مورد خطاب قرار دادم و هیچ گاه ننوشتم «یونانی‌ها». همان اول مطلب نوشتم «فاشیست‌ها». به خیلی ها برخورده است و فاشیست‌ها خودشان را نشان دادند.

تبلیغات کردند که آرش همپای کل یونانی‌ها را فاشیست خطاب قرارداده است. کسی اگر توییت من را خوانده باشد می‌بیند که نیازی نیست اصلا به این پروپاگاندا اهمیت دهد. بسیار واضح و روشن بود که من فقط فاشیست‌ها را خطاب قرار دادم. این فرد آمد و با لحن تحقیرآمیز خواست من پناهنده را تحقیر کند ولی خوشبختانه من در یک کشور دموکرات زندگی می‌کنم.

چون در کشوری هستم که رسانه مستقل وجود دارد هرچند رسانه‌های دولتی و غیرمستقل فراوانی هم وجود دارند. و همچنین به دلیل اینکه این کشور مردم بسیار خوبی دارد که همواره از ما پناهجویان استقبال خوبی داشته‌اند. همیشه در کنار ما بودند و به ما خوش‌آمد گفته‌اند. قدرت رسانه مستقل و مردم آن قدری بوده که از من پناهنده به نحوی حمایت کردند که سیاستمدارشان را دیروز در عرض یک روز وادار کردند از حزب نئودموکراسی کنار بکشد. این به مذاق خیلی‌ها خوش نیامده است.

این عده می‌گویند چطور توییت یک پناهنده می‌تواند سرنوشت یک سیاستمدار را تغییر دهد. البته این عده باید خوشحال و مفتخر باشند که در کشوری زندگی می‌کنند که قدرت رسانه‌ها و افکار عمومی تا این اندازه اهمیت دارد. آنقدر فضا باز هست که یک پناهنده می‌تواند به آزادی حرفش را بزند و تهدید نمی‌شود و ترس این که حرف خود را بزند ندارد.

یورونیوز: واکنش ها در صحن سیاست یونان چگونه بوده است؟

آرش همپای: متاسفانه هیچ گونه حمایت سیاسی از طرف احزاب صورت نگرفته است. شخصیت من هم به گونه‌ای است که هیچ گاه نتوانسته ام با هیچ گروه سیاسی کنار بیایم. ما پناهنده‌ها تا آنجا که امکان داشته از طرف هر گروه سیاسی ضربه خورده‌ایم. بیشتر ابزاری بوده‌ایم برای معاملات آنها، بیشتر ابزاری بوده‌ایم برای دعوای داخلی آنها. ولی خوب اینجا از طرف یکسری از گروه‌های داوطلب حمایت شده‌ایم. از طرف خود یونانی‌ها مورد حمایت قرارگرفته‌ایم. برخی از بچه‌های کمونیست هم حمایت شده‌ایم.

یورونیوز: این اتفاق اولین بار نیست که خصوصا پس از سال ۲۰۱۵ و مهاجرت گسترده علیه پناهجوها رخ می‌دهد، آیا موردهای دیگر هم پیش‌تر بوده که برای دیگر پناهجویان در یونان پیش بیاید؟ یا این که صرفا این اولین بار است که خود شما هم با چنین چیزی مواجه می شوید؟

آرش همپای: بله کشور یونان یکی از سخت‌ترین کشورهایی است که برای پناهنده‌ها وجود دارد. البته نه به خاطر کشور و یا مردم آن بلکه به خاطر سیستم فاسدی است که وجود دارد. سیستم نامنظم و سیستمی که هیچ مدیریتی ندارد. این سیستم را هم اتحادیه اروپا به این کشور تزریق کرده است. می‌دانیم خیلی از سیاست‌هایی که در یونان علیه پناهجویان انجام می‌گیرد سیاست‌هایی نیست که دولت یونان به تنهایی بخواهد آن را انجام دهد. ولی این درست است که پناهنده‌ها در اینجا به شدت و سختی زندگی می‌کنند. سوء تفاهم‌هایی زیادی وجود دارد ولی باید بگویم که ما پناهجویان از مردم یونان هیچ بدی ندیدیم.

ما پناهنده‌ها همیشه شکرگزار و همیشه ممنون مردم خونگرم یونان بودیم. به خاطر این که واقعا از ما حمایت کرده‌اند. هیچ گاه ما را در حد توانشان تنها نگذاشتند. دولت قبلی که به اصطلاح چپ بود و دولت کنونی که راست هست به هر ترتیب پناهنده‌ها را له کردند. نه تنها حقوق پناهنده‌ها به آنها داده نشده بلکه در عمل باعث تحقیر آنها شده است. تحقیر پناهنده‌ها زیاد است الان یک مورد بگویم. یک خانواده سوری هست که این خانواده ۵۴ روز است که روبری یکی از اردوگاه‌های پناهندگان ایستاده است، زن بارداری که بچه‌اش شش ماهه سقط شد ولی بازهم به داخل راهش نداده‌اند. در این روزها یک لیوان آب به دستش نداده‌اند. در حالی که اردوگاه‌ها همین الان جای خالی دارد، ولی این‌ها راهشان نمی‌دهند. دلیل آن سوء مدیریت و فساد و بی‌نظمی است که در این کشور وجود دارد.

یورونیوز: آیا امکان شکایت از این نماینده پارلمان به دلیل اهانتش را دارید و یا اصلا چنین کاری خواهید کرد؟

آرش همپای: حقیقت را بخواهید به دنبال شکایت نیستم. تا همین جا برای من کافی بود که دیدم و فهیمدم و لمس کردم که مردم پشت ما هستند. با وجود این که حکومت و دولت جدید راست‌گرا و با رأی آمده است اما دیدم که هنوز از من پناهجو حمایت می‌شود. تا جایی که با یک توییت دیدم که یک سیاستمدار راست‌گرا از عضویت در حزب استعفا داد و برکنار شد از کارش. این یک موفقیت بزرگ است نه برای من پناهنده، بلکه برای جامعه یونان، برای مردم یونان. مردمی که نشان دادند این قدر دموکرات هستند و این قدر انسان دوست هستند که سیاستمدار خودشان را در عرض یک روز از کار بیکار می‌کنند این یک افتخار است در وهله اول برای خود یونانی‌ها.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل