عباس لسانی فعال ترک (آذربایجانی) به دادگاه تجدیدنظر احضار شد/ سند

عباس لسانی فعال ترک (آذربایجانی) در زندان اردبیل که در خصوص پرونده دیگرش در دادگاه بدوی به ۸ سال زندان محکوم شده به دادگاه تجدیدنظر احضار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شعبه یک دادگاه تجدید نظر اردبیل با صدور احضاریه‌ای از عباس لسانی زندانی سیاسی ترک (آذربایجانی) خواسته‌است که روز دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹٨ جهت بررسی اعتراض و رسیدگی مجدد به حکم ٨ سال حبس تعزیری صادره توسط دادگاه انقلاب این شهر در محل این شعبه حاضر شود.

این فعال ترک (آذربایجانی) در حال سپری کردن حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری خود است که در شعبه ۲۶ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی به ریاست قاضی «میکائیل خوبیارپور» با اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف نظام” تایید شده‌بود.

یک منبع مطلع در خصوص احضار آقای لسانی به دادگاه تجدیدنظر به کمپین گفت: «ریاست شعبه ۱ دادگاه تجدید نظر اردبیل به عهده قاضی “ناصر عتباتی” بوده که اردیبهشت امسال با حکم “ابراهیم رئیسی” به ریاست این شعبه و ریاست کل دادگستری استان اردبیل منصوب شده است.»

بنا به گفته این منبع: «قاضی عتباتی از سال ۹۳ به عنوان دادستان عمومی و انقلاب استان اردبیل مسئولیت داشته و کیفرخواست این پرونده نیز توسط او صادر شده است.»

در متن احضاریه برای آقای لسانی که از ۲۵ دی ماه ۹۷ بازداشت و به زندان اردبیل منتقل شده آمده‌است: «در خصوص شکایت علیه شما مبنی بر تشکیل، اداره و عضویت در گروه به اصطلاح مدنی و قومی گاماج (شاخه داخلی) بواسطه چارت ترسیمی منتظم در پرونده توام با شکل‌گیری مجامع و سخنرانی مستمر با هدف برهم زدن امنیت ملی و تحریک و تشویق اقوام ترک در استان آذربایجان غربی از طریق سخنرانی و مصاحبه با رسانه‌های معاند نظام و متعاقبا انتشار آن با هدف جنگ با اقوام کرد و فعالیت تبلیغی علیه آن با هدف جنگ با اقوام کرد و فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار مطالب غیرواقعی بواسطه مصاحبت در مجامع، رسانه‌های گروهی معاند نظام با هدف ضدیت با کلیت نظام به‌نحو مستمر و مداوم در وقت مقرر فوق جهت رسیدگی به تجدید نظرخواهی شما در این شعبه حاضر شوید.»

آقای لسانی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل با ریاست قاضی خدادادی، به ۸ سال حبس و ۲ سال تبعید به یزد  محکوم شده‌بود.

آن زمان منابع کمپین گفته‌بودند: «عباس لسانی از اتهامات طرح شده در پرونده‌اش تبرئه شد، اما در اقدامی بحث‌برانگیز به‌استناد اتهامی جدید به این احکام محکوم شده‌است.»

یک منبع مطلع در خصوص صدور این حکم به کمپین گفته‌بود: «”تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور”،  عنوان اتهامی است که قاضی خدادادی بدون تفهیم آن به آقای لسانی، مبادرت به صدور حکم ۸ سال زندان برای وی کرده است. این گروه که نام آن قید نشده، جدای از آن گروهی است که با اتهام ایجاد “تشکیلات گاماج” محاکمه شده‌بود و از آن تبرئه شده‌است و در متن دادنامه نه نامی از آن برده شده و نه زمان و مکانِ تأسیس آن درج شده‌است.»

این شهروند محبوس در زندان مرکزی اردبیل در اعتراض به خودداری مسئولین زندان از دسترسی وی به خلاصه پرونده‌اش، از روز دوشنبه ۶ خردادماه ۱۳۹۸ دست به اعتصاب غذای اعتراضی زد و روز شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹٨ پس از دومین جلسه دادگاه خود به صورت مشروط به اعتصاب غذای خود پایان داد.

او که با اتهامات “تشکیل گروه گاماج”، ” اقدام علیه امنیت ملی” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” مواجه شده‌بود، در دومین جلسه دادگاهش گفته‌بود: “مرجع رسیدگی قضایی در تفکیک تعریف جنبش و تشکیلات از هم، دچار اشتباه می‌شود. حرکت ملی آذربایجان جنبشی است متکی بر آحاد ملت آذربایجان در جهت بدست آوردن حقوق ملت و سابقه رخدادها و فعالیت‌های حرکت ملی نشانگر آن‌است که کاملا منطبق بر خط مشی مدنی و مسالمت آمیز بوده و خواهد بود”.

آقای لسانی پیش از این در دادگاه بدوی به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد و اتهام وی “فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه‌های مخالف نظام از طریق سخنرانی در مراسم خاکسپاری حسن دمیرچی موزیسین آذربایجانی عنوان شده بود”.

پس از آن شعبه ۲۶ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی به ریاست قاضی میکائیل خوبیارپور حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری صادر شده از شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز برای آقای لسانی را با اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف نظام” عینا تأیید کرد.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل