رحیم غلامی شاعر و نویسنده اهل اردبیل جهت اجرای حکم به زندان منتقل شد

روز جاری رحیم غلامی شاعر و نویسنده اهل اردبیل جهت تحمل دوران محکومیت یک ساله خود به زندان مرکزی اردبیل منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸، رحیم غلامی، شاعر، نویسنده و فعال ترک (آذربایجانی) که حکم یک‌سال حبس تعزیری او در شعبه ۱ دادگاه تجدید نظر استان اردبیل، از بابت اتهام «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران» تایید شده‌بود، به زندان مرکزی اردبیل منتقل شد.

یک منبع نزدیک به این فعال ترک (آذربایجانی) به کمپین گفت: «امروز سه‌شنبه در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ پس از مراجعه آقای رحیمی به شعبه اجرای احکام اردبیل، وی بازداشت و جهت اجرای حکم به زندان منتقل شد.»

شعبه ۱ دادگاه تجدید نظر استان اردبیل، حکم یک‌سال زندان رحیم غلامی، فعال ترک (آذربایجانی) را که از سوی دادگاه بدوی از بابت اتهام “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران” صادر شده‌بود، عینا تایید کرده‌بود.

در دادنامه صادره این دادگاه که روز شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹٨ به این نویسنده و فعال ترک (آذربایجانی) ابلاغ شده‌‌بود، آمده‌‌بود: «نظر به اینکه معترض در رابطه با اتهام توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اعتراض مدلل و مستدلی که سبب خدشه‌دار شدن رأی معترض عنه گردد ارائه نکرده و با توجه به مدارک موجود در پرونده از جمله‌گزارش اداره اطلاعات استان اردبیل و متن پیاده شده سی‌دی سخنرانی متهم و نحوه دفاعیات وی که به طور ضمنی بر صحت اظهارات خود در سی‌دی را تأیید نموده… لذا دادگاه با استناد به بند الف ماده ۴۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۲ و با رد اعتراض معترض ، رأی معترض عنه را عینا تأیید می‌نماید . رأی صادره مستندا به ماده ۴۴۳ قانون آیین دادرسی کیفری قطعی است.
مستشاران شعبه ۱ دادگاه تجدید نظر-“بلال مظفری” ،” مرحمت شهباززاده”»

رحیم غلامی، بر اساس ابلاغیه‌ای که روز پنج‌شنبه ۱۷ مرداد، از طریق سامانه الکترونیکی قوه قضاییه برای وی ارسال شده‌بود، برای روز سه‌شنبه ۵ شهریورماه ۹۸ به شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر اردبیل احضار شده‌بود.

اتهامات وارده به این فعال ترک (آذربایجانی) در دادگاه بدوی “عضویت در تشکیلات گاماج”، “تبلیغ علیه نظام از طریق فضای مجازی” و “توهین به خمینی”، عنوان شده بود که از دو اتهام نخست تبرئه شد، اما آقای خدادادی رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب، آقای غلامی را از بابت اتهام “توهین به خمینی” به یک‌سال حبس تعزیری محکوم کرده‌بود.

منبع مطلعی به کمپین گفته‌بود: «آقای غلامی در دادگاه تجدیدنظر ضمن رد اتهامات وارده، ادعاهای ذکر شده در پرونده را بی اساس دانسته و خواستار حفظ استقلال قوه قضاییه و عدم تبعیت از پرونده سازی های مسئولین امنیتی شد.»

کمپین پیش‌تر خبر صدور یک سال حبس آقای غلامی را منتشر کرده بود.

دادگاه بدوی آقای غلامی روز دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸، در شعبه اول دادگاه عمومی و انقلاب اردبیل با اتهامات “عضویت در تشکیلات گاماج”، “توهین به رهبری” و “تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار مطالب غیر واقع در جلسات و فضای مجازی” برگزار شده بود و حکم دادگاه روز یک‌شنبه ۲۶ خردادماه به وی ابلاغ شده‌است.

یک منبع مطلع به کمپین در خصوص حکم صادر شده برای آقای رحیمی به کمپین گفته بود: «به علت اینکه دلایلی برای تبلیغ علیه نظام در پرونده موجود نبوده از اتهام تبلیغ تبرئه شد و دوم اینکه دلایلی مبنی بر عضویت در گاماج هم در پرونده موجود نبود و اصلا دلیلی بر وجود چنین تشکیلاتی در ایران نیز وجود ندارد از این اتهام نیز تبرئه شد».

رحیم غلامی، ۱۳ اسفند‌ماه سال ۹۷ در منزل شخصی‌اش بازداشت و روز یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، با سپردن وثیقه ۵۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت از زندان مرکزی اردبیل آزاد شد.

پیش‌تر گزارش شده‌بود که مأموران امنیتی، پس از بازداشت آقای غلامی به منزل وی مراجعه کرده و برخی از لوازم شخصی ایشان را از قبیل کتاب و کامپیوتر ضبط کرده‌بودند.

این شاعر و نویسنده پیش‌تر نیز در دی‌ماه ۹۷ طی ابلاغیه کتبی به شعبه دوم دادگاه انقلاب اردبیل احضار شده‌بود.

دادگاه رسیدگی به اتهام رحیم غلامی به همراه چهار شهروند دیگر به نام‌های عسگر اکبرزاده، علی واثقی، مهدی هوشمند و سعید صادقی‌فر روز چهارشنبه سوم بهمن‌ماه ۹۷ در شعبه دوم دادگاه انقلاب اردبیل به ریاست قاضی قدیمی برگزار شد و این فعالان ترک از اتهام “تشکیل دسته غیرقانونی جهت برهم زدن امنیت داخلی کشور” تبرئه شدند.

این پنج شهروند اردبیلی پیش‌ازاین در ۱۱ تیرماه ۹۷ در ارتباط با تجمع سالانه قلعه بابک در شهر اردبیل بازداشت و مدتی بعد با قرار وثیقه آزاد شده بودند.

آقای غلامی، قبل‌تر نیز در جریان برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی زبان مادری در سال ۱۳۹۲، همراه با شمار دیگری از فعالان بازداشت‌شده بود.

در این پرونده، آقای غلامی در مهرماه ۹۶ به علت نبود دلایل کافی در دادگاه انقلاب شهرستان اهر از اتهامات خود تبرئه شد.

از این فعال مدنی تاکنون چندین کتاب در عرصه فرهنگ شهروندان ترک آذری چاپ و منتشر شده‌است.

کتاب‌های “فولکلوروموزدان بیر یارپاق” ، “آتالار سوزو” و “فولکلور ناغیل لاری”  که توسط انتشارات “یایلیق” به چاپ رسیده از آثار این نویسنده ساکن اردبیل است.

نزدیکان او بازداشت‌ وی را مرتبط با تحقیقاتش در زمینه گردآوری لغت نامه ترکی آذربایجانی می‌دانند.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل