بازداشت ۹ فعال تلگرامی در کردستان به دلیل افشاگری در خصوص عمکرد مسئولان این استان

پس از انتشار خبر بازداشت شهرام امجدیان، از مدیران کانال تلگرامی «اعمک» در شبکه‌های اجتماعی، علی آزادی، فرمانده انتظامی کردستان از بازداشت ۹ نفر در ارتباط با این کانال تلگرامی که در خصوص عملکرد مدیران کردستان، افشاگری می‌کردند، خبر داده‌است.

به گزارش ایسنا این ۹ نفر از مدیران کانال تلگرامی «اعمک» (افشای عملکرد مدیران کردستان) به اتهاماتی از قبیل «اقدام علیه امنیت ملی» و «ارتباط با گروهک‌های معاند» متهم شده‌اند.

علی آزادی، فرمانده انتظامی کردستان روز شنبه ۶ مهرماه ۹۸، در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان کردستان، مدعی شده که «این کانال به مدیران دستگاه‌های دولتی تهمت و افترا می‌زد.»

بنا بر ادعای علی آزادی، ۱۵ شخصیت حقیقی و ۱۰ شخصیت حقوقی علیه این کانال شکایت کرده‌اند. کانال افشای عملکرد مدیران کردستان به «افترا، تهمت، سلب آسایش عمومی، دلسرد کردن مردم و ارتباط با گروه‌های خارج از کشور و اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده‌است.

وی گفت که “این افراد در حال حاضر در بازداشت موقت بسر می برند و پیگیری تا رسیدگی نهایی پرونده و صدور حکم نهایی ادامه دارد که بعد از رسیدن به مرحله کیفرخواست در خصوص پرونده این افراد اطلاع رسانی لازم صورت می گیرد.”

شهرام امجدیان از مدیران کانال تلگرامی «اعمک» ۵ شهریورماه ۹۸، توسط ماموران وزارت اطلاعات سنندج بازداشت شده‌‌بود. آن زمان گزارش شد که ماموران تعدادی از لوازم شخصی وی از جمله تلفن همراه و تبلتش را نیز ضبط کردند.

فعالان رسانه می‌گویند: «کانال تلگرامی «اعمک» (افشای عملکرد مدیران کردستان) هیچ عملی که بتوان آن‌را مجرمانه تلقی کرد، انجام نداده‌است و فعالیت آن بیشتر به مسایل اجتماعی روز و به‌ خصوص فساد اقتصادی مسئولان در کردستان اختصاص یافته‌بود.»

بر اساس رتبه‌بندی گزارشگران بدون مرز در سال جاری، ایران کماکان در قعر جدول آزادی رسانه‌ها قرار دارد.

ایران از جمله کشورهایی است که در بین ۱۸۰ کشور با ۶ رتبه کمتر نسبت به سال ۲۰۱۸ به رده ۱۷۰ تنزل کرده‌است.

در جمهوری اسلامی ایران شمار زیادی از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای به دلیل نوشتن مورد تعقیب قرار می‌گیرند و یا با احکام زندان مواجه می‌شوند.

اخیرا دستگاه قضایی ایران برای عسل محمدی، ساناز الهیاری و امیر امیرقلی از اعضای تحریریه نشریه «گام» احکام سنگین ۱۸ سال صادر کرده و سپیده قلیان شهروند خبرنگار نیز به دلیل فعالیت در حوزه خبررسانی اعتراضات کارگران هفت‌تپه به ۱۹ سال و نیم زندان محکوم شده‌است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل