افزایش فشار بر بهاییان؛ محل کسب چند شهروند بهایی در چابهار پلمب شد/ تصویر

گزارش‌ها از ایران حاکی‌است که محل کسب چند شهروند بهایی در چابهار به بهانه تعطیلی در اعیاد مذهبی‌شان از سوی مقامات قضایی پلمب شده‌است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه ۸ آبان‌ماه ۹۸، محل کسب دست‌کم پنج شهروند بهایی در بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان به دستور مقامات قضایی پلمب شده‌است.

گفته می‌شود این پلمب‌ها به بهانه تعطیلی روز گذشته محل کسب شماری از شهروندان بهایی به مناسبت دویستمین سالروز تولد «سید علی محمد باب» پیامبر ایرانی و مبشر ظهور بهاءالله، بنیان‌گذار آیین بهایی صورت گرفته‌است.

محل کسب‌های پلمب شده و اسامی صاحبان آن‌ها که از سوی کمپین احراز شده‌اند، عبارتند از:

“«عینک سازی توحید» متعلق به شمیم توحیدی و حبیب الله توحیدی؛ «عینک سازی اشراق» متعلق به احمدعلی شوکتی؛ مغازه الکتریکی «پرتو الکتریک» متعلق به بهمن غلامرضایی؛ «تاسیسات لوله کشی» متعلق به بهزاد غلامرضایی و واحد صنفی «کاشی و سرامیک» متعلق به بهروز غلامرضایی”

صاحبان محل کسب در ایران حق ۱۵ روز تعطیلی را دارند، اما مقامات قضایی و اداره اماکن به دلیل تعطیلی محل کسب بهاییان در ایام بهایی و مناسبت‌های دینی‌شان با آنان برخورد می‌کند.

مطالب مرتبط:

بازداشت یک شهروند بهایی در تهران و چند شهروند بهایی در شیراز

یک شهروند بهایی دیگر در دماوند بازداشت شد

سه شهروند بهایی در سمنان به ۲۰ سال زندان محکوم شدند

بازداشت سه شهروندان بهایی در شیراز

بازداشت یک شهروند بهایی در دماوند

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل، بارها به بهایی ستیزی توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرده‌اند و این سرکوب سیستماتیک را مصداق بارزی از بی‌توجهی این حکومت به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، از این رو بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه کماکان ادامه داشته است.

در سال‌های اخیر، بدرفتاری با بهاییان تشدید شده است و شامل تخریب قبرستان‌های آنان، دستگیری‌های خودسرانه، حمله به منازل، ضبط اموال، اخراج از کار، و سلب حقوق مدنی اساسی از آنها شده است. جوانان بهایی ایرانی همچنان از حق تحصیلات دانشگاهی محرومند و هر دانشگاهی که دانشجویان بهایی در آن مشغول به تحصیل باشند وادار به اخراج آنها می‌شود. متخصصین بهایی از انتصاب در شغل‌های دولتی محروم هستند و به دلیل اعتقاداتشان از جانب شرکت‌های خصوصی مورد تبعیض قرار می‌گیرند. حتی کسانی که از آنها دفاع می‌کنند نیز مورد حمله قرار می‌گیرند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل