تداوم بازداشت علی علینژاد در بازداشتگاه نهاد امنیتی

علی علینژاد که در شامگاه دوم مهرماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی بازداشت‌شده است، کماکان دربند دوـ الف اطلاعات سپاه پاسداران مستقر در زندان اوین بسر می‌برند. گفته می‌شود پرونده این شهروند ساکن تهران در شعبه دوم دادسرای امنیت اوین به ریاست قاضی نصیری پور در حال رسیدگی است.

مسیح علینژاد، روزنامه نگار ساکن آمریکا و بنیانگذار کمپین چهارشنبه‌های سفید در خصوص وضعیت برادرش طی یادداشتی در صفحه رسمی اینستاگرامی خود نوشته است:

«برادرم علی بعد از یک ماه و نیم زندان بلاخره با مادرم ملاقات کرد. مادرم از شمال به تهران آمد تا پسرش را که فقط به جرم فعالیت‌های خواهرش گروگان گرفته شده در اوین ملاقات کند و فضای ملاقات فقط اشک و گریه بود و بی‌قراری مادری که هنوز نمی داند چرا ارتباط خانوادگی یک برادر و خواهر جرم است. برادرم همچنان در بند دوی الف زندان اوین زندانی است، مراحل بازجویی او تمام شده و‌گفته اند که به زودی کیفرخواستی را به دادگاه می‌فرستند.

وکیل برادرم را نپذیرفتند ‌گفتند باید از وکلایی که در لیست تعیین شده توسط دادسرای اوین در اختیارشان قرار دادند وکیل انتخاب کنند. روح‌الله حسینیان یکی از شکنجه گران و متهمان اصلی قتل و شکنجه دگراندیشان در این لیست به عنوان وکیل معرفی شده. حسینیان به گواهی تاریخ جنایتکاری در لباس وکیل است، برادرم از انتخاب وکیل سر باز زده و وکیلی ندارد.
اگر این روند نامش گروگان‌گیری و شکنجه و آزار خانواده‌های فعالان مدنی نیست پس چیست؟

از من می‌خواهند که دست از فعالیتم بردارم تا برادرم را آزاد کنند، من اگر در برابر گروگان‌گیران تسلیم شوم این یعنی مجوز دادن به جمهوری اسلامی که برای ساکت کردن سایر فعالان مدنی خانواده‌شان را گروگان بگیرند، این یعنی خیانت به تک تک مادران و مبارزانی که در برابر ظلم و جنایت‌های جمهوری اسلامی سکوت نکرده‌اند.»

مأموران امنیتی علی رضا علینژاد، برادر مسیح علی‌نژاد، و هادی لطفی و لیلا لطفی، برادر و خواهر همسر سابق‌اش مکس لطفی را شامگاه سه‌شنبه دوم مهرماه در خانه‌هایشان در تهران و بابل دستگیر کرده‌اند.

هادی لطفی ولیلا لطفی بعد از بازجویی شبانه در خصوص فعالیت‌های مسیح علی‌نژاد و مکس لطفی، آزاد شده است. به هادی لطفی گفته‌اند که هرگونه تماس و ارتباط با مسیح علی‌نژاد یا «گروه او» جرم محسوب می‌شود. همچنین به او گفته‌اند که حق خروج از بابل را ندارد و برای بازپرسی‌های بعدی احضار خواهد شد.

موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب تهران، نیزپیش‌تر گفته‌بود که ارسال فیلم و عکس برای مسیح علی‌نژاد جرم و مشمول ماده ۵۰۸ (کتاب پنجم) قانون مجازات اسلامی است.

حکومت ایران تاکنون چندین زن را برای ارسال این نوع ویدئوها بازداشت کرده و برای برخی نیز احکام سنگین زندان صادر کرده‌است.

سازمان عفو بین الملل نیز طی بیانیه این بازداشت ها را محکوم کرده بود، به گفته‌ی فیلیپ لوتر، مدیر پژوهش‌ها و امور حقوقی خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل؛ «این دستگیری‌ها اقدام گستاخانه‌ای از جانب مقام‌ها و مسئولان ایرانی برای مجازات کردن مسیح علی‌نژاد به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیزش در دفاع از حقوق زنان است. دستگیری بستگان یک کنشگر برای مرعوب کردن و ساکت کردن او برخورد شرم‌آور و بزدلانه‌ای است.»

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل