جان باختن یک کولبر و کاسبکار در مناطق مرزی کردستان

یک کولبر و کاسبکار، براثر شلیک نیروهای مرزبانی و ایست قبلی در مناطق مرزی مریوان و سقز، جان خود را از دست دادند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، روز سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸، «ناصح آذر پور» از اهالی شهر «صاحب» در منطقه مرزی «سیف» از توابع شهرستان سقز در پی شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی سپاه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

همچنین در گزارش که در آژانش موکریان منتشرشده است در همان روز سه شنبه پنجم آذرماه، «هاشم حیدری»، از اهالی روستای «دزلی» از توابع شهرستان سروآباد در ارتفاعات گردنه ته ته هورامان، محور نودشه به مریوان دچار حمله قلبی شد و جان خود را از دست داد.

بر اساس تحقیقات انجام‌شده از سوی کمپین، کاسبکاران مرزی که همچون کولبران و البته کمتر از آنان و گاه‌وبیگاه هدف شلیک مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی قرار می‌گیرند، عنوانی است برای اشاره به گروهی از شهروندان کُرد ایرانی که از طریق جابه‌جایی کالای بازرگانان در دو سوی مرز ایران و عراق امرار و معاش می‌کنند. تفاوت این گروه از کاسب‌کاران مرزی با کولبران در این است که این‌ افراد هم اگرچه مالک باری نیستند که حمل می‌کنند اما به‌جای حمل بار روی کول‌هایشان، بارها را بار چهارپایان (عمدتاً قاطر و در مواردی اسب) می‌کنند.

البته در مناطق مرزی کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه و در میان کُردها عنوان «کاسب‌کار مرزی»، علاوه بر گروه مورداشاره، به همه‌کسانی اطلاق می‌شود که در بازارچه‌های رسمی و غیررسمی مرزی معامله، کاسبی و تجارت می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشر از سوی کمپین و دیگر سازمان‌های حقوق بشری از ابتدای سال جاری تا کنون، ده‌ها کولبر و کاسبکار در مناطق مرزی براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، سرما، غرق شدن در رودخانه، سقوط از ارتفاع، انفجار مین و ایست قلبی کشته و یا زخمی شدند.

سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت کولبرانی است که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی در مناطق مرزی از روی ناچاری و با دریافت دستمزدی ناچیز اقدام به حمل کالا از ایران به عراق و برعکس از نقاط «غیررسمی‌ گمرکی» می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل