اعتراض گروهی از فعالان مدنی و کارگری به اخراج خبرنگاران ایلنا

در پی اخراج دسته جمعی خبرنگاران سرویس کارگری خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، گروهی از معلمان، فعالان مدنی و کارگران با امضای نامه‌ای الکترونیکی به این اقدام اعتراض کردند.

در این نامه که نام بیش از ۶۰۰ نفر را به عنوان امضاءکننده زیر خود دارد، آمده است: “سرویس کارگری خبرگزاری کار ایران سزاوار چنین برخوردی نیست، ما به شدت چنین برخوردی را محکوم کرده و خواهان بازگشت فوری خبرنگاران این سرویس به محل کار خود می‌باشیم.”

اسماعیل محمدولی، دبیر اخراج شده سرویس کارگری ایلنا در صفحه فیس‌بوک خود نوشته که در اخراج این خبرنگاران عوامل متعددی دخیل بوده است.

آقای محمد ولی نوشت: “مقاومت در برابر سانسور خبر تجمع کارگران کارخانه ‘فاریست دورود’ در مقابل ساختمان وزارت کار، نقطه اوج اختلافات گروه کارگری با مدیرعامل ایلنا بود که به اخراج ما ختم شد.”

براساس آنچه دبیر سرویس کارگری ایلنا نوشته، مدیرعامل ایلنا روز ۲۸ خردادماه سال جاری توسط منشی‌اش به اعضای این سرویس پیغام داده بود که “به هیچ عنوان خبری در مورد تجمع کارگران کارخانه فاریست دورود کار نشود”، به این دلیل که به گفته او “این اعتراض به حق نیست و کارگران زیاده خواهی می‌کنند.”

بنا به نوشته آقای محمد ولی، در ادامه این روند با انتقاد خبرنگاران این سرویس، “دستور مسدود کردن دسترسی تمام اعضای گروه کارگری به پنل ارسال خبر صادر می‌شود. تمام ۵ عضو سرویس کارگری نیز در ۳۰ خرداد با برخورد نامحترمانه به صورت شفاهی اخراج شدند.”

مسعود حیدری، مدیرعامل خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در واکنش به انتقادهای مطرح شده از برخورد با این گروه از خبرنگاران، در گفتگو با نظر نیوز اعلام کرد: “تعجب می‌کنم از دوستان خبرگزاری‌ها که بدون این که این مسئله را از ما بپرسند سعی کردند با جنجال و شانتاژ این مسئله را بزرگنمایی کنند. این اتفاق طبیعی است و در همه جا اتفاق می‌افتد که یک خبرگزاری نیروهایش را جابجا کند یا تغییر دهد. این دلیل نمی‌شود که برخی دوستان این چنین با قضیه برخورد کنند.”

سرویس کارگری ایلنا از حدود ۵ سال پیش فعال بود و به گفته خبرنگاران این سرویس، در طول این مدت جدال دائمی میان خبرنگاران کارگری با سه نهاد “مدیریت ایلنا”، “خانه کارگر” و “وزارت کار” در جریان بوده است.

پوشش خبر اعتراضات صنفی معلمان که از محدوده وظایف گروه کارگری خارج شد از دیگر موارد اختلاف عنوان شده است.

همچنین دبیر سرویس کارگری ایلنا نوشته است: “خبر اخراج گروهی از خبرنگاران روزنامه کسب و کار، پس از انتشار، با دستور مدیرعامل ایلنا از خروجی این خبرگزاری حذف شد و عدم پوشش خبر سندیکای شرکت واحد از دیگر موارد اختلاف بود.”

ایلنا تنها خبرگزاری رسمی ایران بود که اخبار کارگران را به صورت دائمی پوشش می‌داد. اخراج دسته‌ جمعی کارگران، مشکلات قراردادهای موقت و یک‌طرفه کارگران و نبود امنیت شغلی، از موضوعاتی بود که بخش کارگری ایلنا درباره آن‌ خبررسانی کرده بود.

منبع: بی بی سی

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل