ناصر رجب شهروند بهایی با سپردن وثیقه آزاد شد

ناصر رجب شهروند بهایی ساکن گوهردشت کرج با سپردن وثیقه به صورت موقت از زندان آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸، ناصر رجب شهروند بهایی ساکن گوهردشت کرج که روز شنبه ۲۵ آبان‌ از سوی ماموران امنیتی در منزل مسکونی‌اش بازداشت شده‌بود، با سپردن وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد.

بازداشت آقای رجب بدون حکم قضایی صورت گرفته‌بود و خانواده او طی این مدت بارها به نهادهای قضایی مراجعه کرده‌بودند، اما نتوانسته‌بودند اطلاعی از وضعیت او کسب کنند. او پس از بازداشت به سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه در زندان رجایی‌شهر منتقل شده‌بود.

پیش‌تر گزارش شده‌بود ۷ نفر از ماموران امنیتی او را در منزل شخصی‌اش بازداشت کردند و هنگام بازداشت منزل او را تفتیش کرده و تعدادی از لوازم شخصی وی از جمله تلفن همراهش را نیز ضبط کردند.

طی روزهای گذشته نیز چند شهروند بهایی در استان‌های اصفهان، تهران و خوزستان به صورت موقت آزاد شده‌اند.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل، بارها به بهایی ستیزی توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرده‌اند و این سرکوب سیستماتیک را مصداق بارزی از بی‌توجهی این حکومت به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، از این رو بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه کماکان ادامه داشته است.

در سال‌های اخیر، بدرفتاری با بهاییان تشدید شده است و شامل تخریب قبرستان‌های آنان، دستگیری‌های خودسرانه، حمله به منازل، ضبط اموال، اخراج از کار، و سلب حقوق مدنی اساسی از آنها شده است. جوانان بهایی ایرانی همچنان از حق تحصیلات دانشگاهی محرومند و هر دانشگاهی که دانشجویان بهایی در آن مشغول به تحصیل باشند وادار به اخراج آنها می‌شود. متخصصین بهایی از انتصاب در شغل‌های دولتی محروم هستند و به دلیل اعتقاداتشان از جانب شرکت‌های خصوصی مورد تبعیض قرار می‌گیرند. حتی کسانی که از آنها دفاع می‌کنند نیز مورد حمله قرار می‌گیرند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل