وضعیت جسمانی سها مرتضایی دانشجوی بازداشتی وخیم است؛ تداوم بی خبری از ابوالفضل نژادفتح و یاشار دارالشفاء

سها مرتضایی دانشجوی ستاره‌دار دانشگاه تهران و دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران که از  یک‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه در بازداشت است، در وضعیت جسمانی نامناسبی به‌سر می‌برد.

شورای صنفی دانشجویان روز چهارشنبه ۲۰ آذرماه اعلام کرده که این دانشجوی ستاره دار دانشگاه تهران از بیماری قلبی رنج می‌برد و وضعیت جسمانی‌اش وخیم است.

همچنین گفته می‌شود که او از تماس با نزدیکان و دسترسی به وکیل محروم است و شنیده‌ها حاکی از اعمال فشار‌های شدید بازجویی بر این فعال صنفی است.

مقامات امنیتی با فشار به خانواده سها مرتضایی، دانشجوی دانشگاه تهران که شامگاه یک‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه در خوابگاه دانشجویی بازداشت شده بود تهدید کرده‌اند که او را «بیمارستان روانی» منتقل می‌کنند.

بر اساس اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، طی روزهای گذشته خانواده این دانشجوی ستاره دار با احضار از سوی حراست و معاونت فرهنگی دانشگاه تهران تحت فشار و تهدید قرار گرفتند تا با امضا کردن برگه‌ای موافقت کنند که خانم مرتضایی «از طرف دانشگاه تهران» به جای زندان به «بیمارستان روانی» منتقل شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، رئیس حراست دانشگاه تهران پس از حضور مادر سها مرتضایی در جلسه دانشگاه تهران ضمن تهدید افزایش حکم سابق این دانشجوی ستاره دار از شش سال به ۸ سال و شش ماه، به مادر خانم مرتضایی می‌گوید که می‌تواند برگه‌ انتقال به «بیمارستان روانی» را امضا کند تا با انتقال به بیمارستان به او «شوک الکتریکی» داده شود تا «دست از این کارهایش بر دارد!»

اعمال فشار به خانواده سها مرتضایی برای قبول پیشنهاد بستری شدن در بیمارستان روانی از سوی مسئولان دانشگاه همچنان ادامه دارد و این فشارها در حالی صورت می‌گیرد که مادر این دانشجوی ستاره‌دار هفته پیش نیز از طرف یک نهاد امنیتی احضار و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته است.

پیش‌تر مصطفی نیلی، وکیل مدافع خانم مرتضایی، طی یادداشتی که در صفحه توییتری خود روز چهارشنبه ششم آذرماه، گفته بود: «برای پیگیری وضعیت سها مرتضایی به دادسرای مقدس رفتم. پرونده‌ش در شعبه سوم بازپرسی است و قرار بازداشت موقت برایش صادر شده است. اجازه‌ی ورود به شعبه و اعلام وکالت را نیز ندادند.»

همچنین شورای صنفی دانشجویان خبر داده ابوالفضل نژادفتح، فعال صنفی و دانشجوی رشته انسان‌شناسی دانشگاه تهران و یاشار دارالشفاء، فعال چپ دانشجویی و پژوهشگر اجتماعی که روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه بازداشت شده‌اند، نیز از حق تماس تلفنی و داشتن وکیل محروم هستند.

از وضعیت سایر بازداشت شدگان اطلاع دقیقی در دست نیست.

سها مرتضایی، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده مجموعا به تحمل شش سال حبس تعزیری و دوسال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم شده‌است.

همزمان با اعتراضات سراسری در ایران به افزایش سه برابری نرخ بنزین، بازداشت دانشجویان در ایران شدت گرفته‌است.

پیش‌تر هویت برخی از دانشجویان بازداشتی از جمله ساها مرتضایی (دانشجوی محروم از تحصیل)، امیر فرصتی، نرگس باقری، ملیکا قرگوزلو، کامیارذوقی، علی نانوایی و محمدامین حسینی احراز شده‌بود. گفته می شود این بازداشت‌ها پس از تجمعات دانشجویی و اعتراضات مردمی به گرانی قیمت بنزین، توسط نهادهای امنیتی صورت گرفته است.

مجید سرسنگی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران به ایلنا گفته‌بود: «حراست دانشگاه لیست کاملی از دانشجویان بازداشتی را تهیه کرده است و با نهادهای مختلف در ارتباطیم و با قوه قضائیه رایزنی می‌شود تا دوستان در اسرع وقت به زندگی عادی خود بازگردند و به درس و تحصیل خود هم ادامه دهند. امیدواریم تا شنبه هم بخش عمده‌ای از بچه‌ها بتوانند به دانشگاه بازگردند.»

این دانشجویان در پی تجمع رو یکشنبه ۲۶ آبان در محوطه دانشگاه تهران بازداشت شده‌اند. یک روز پس از بازداشت این دانشجویان، سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران به رسانه‌ها گفته بود: «روز یکشنبه ۲۶ آبان تعدادی از دانشجویان معترض به حوادث اخیر و همچنین مشکلات روز جامعه در دانشگاه تهران تجمع کردند که بنابر اخبار رسیده، چند نفر از دانشجویان بعد از پایان تجمعات در بیرون از دانشگاه دستگیر شدند.»

همچنین شوراهای صنفی دانشجویان کشور در کانال تلگرامی خود روز سه‌شنبه ۲۹ آبان ماه گزارش داده‌بود که روز دوشنبه ٢٧ آبان دانشجویان دانشگاه تهران دست به تجمعی در اعتراض به افزایش سه برابر نرخ بنزین، وضعیت فاجعه بار معیشتی و سرکوب های سنگین زدند که ۴۰ تا ۵۰ دانشجو بازداشت شدند.

بنابر این گزارش این تجمع تا ساعت ٨شب دوشنبه ادامه یافته و «با نزدیک شدن به ساعات تاریکی شب، چندین آمبولانس حاوی نیروهای لباس شخصی وارد دانشگاه شدند و تعدادی از دانشجویان را دستگیر و داخل آمبولانس کردند.»

گزارش‌ها حاکی است که برخی از این دانشجویان پس از بازداشت به «زندان فشافویه و تعدادی نیز به زندان اوین» منتقل شده اند.

روز یک‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه، خانم مرتضایی، دانشجوی محروم از تحصیل که در دادگاه به شش سال زندان محکوم شده‌است، در خوابگاه دانشجویان در تهران به همراه دو دانشجوی دیگر بازداشت شد.

هویت دو دانشجوی دیگر امیر فرصتی، دانشجوی موسیقی هنرهای زیبا و نرگس باقری از دانشگاه هنر عنوان شده‌بود. امیر فرصتی و نرگس باقری روز دوشنبه ۴ آذرماه به صورت موقت آزاد شدند.

ملیکا قرگوزلو، دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی، روز یکشنبه ٢۶ آبان، در خیابان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تماسی کوتاه که با خانواده خود داشته از انتقال خود به زندان اوین خبر داده است.

حسن روحانی هنگام معرفی وزیر علوم به مجلس گفته بود: «هر چه در انتخابات ۹۲ و ۹۶ درباره محیط دانشگاه‌ها، امن بودن دانشگاه و نه امنیتی بودن دانشگاه‌ها، فضای آزاد و امنیت لازم برای دانشجو و برای استاد مطرح شد، همچنان رئیس‌جمهور و دولت دوازدهم به عهد خود وفادار خواهد بود. من برای امنیت دانشجویان، فضای دانشگاه و خطی که اعلام کردم، معامله نخواهم کرد.»

برخی از دانشجویان پس از بازداشت گسترده دانشجویان و فعالان دانشجویی و پس از اعتراضات دی ماه ۹۶، عنوان کرده بودند، «فضای دانشگاه‌های بزرگ بیشتر بر خلاف قول رئیس جمهور حسن روحانی مبنی بر “دانشگاه امن نه امنیتی” نه تنها امن نشده که روز به روز پادگانی‌تر می‌شود.»

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل