“صدای حق‌طلبانه کارگران را نمی‌توان خاموش کرد”

بیانیه حمایتی انجمن‌های صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه، مریوان و سروآباد از خبرنگاران اخراج شده ایلنا

انجمن‌های صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه، مریوان و سروآباد طی بیانیه‌ای از خبرنگاران اخراج شده تیم سرویس کارگری ایلنا حمایت کرده و خواهان بازگشت به کار این تیم شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این دو انجمن صنفی ضمن محکوم کردن اخراج تیم سرویس کارگری ایلنا، در بخشی از این بیانیه نوشته‌اند: “ما کارگران خباز اخراج تیم سرویس کارگری ایلنا از سوی سرمایه‌داران و نهاد ضد کارگری وابسته به آن یعنی خانه کارگر همزمان با برخورد پلیس در چند تجمع اخیر کارگران جز در راستای خفه کردن صدای حق‌طلبانه کارگران نمی‌تواند تحلیل دیگری را در بر داشته باشد.”

پیش‌تر نیز در پی اخراج دسته‌جمعی خبرنگاران سرویس کارگری خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، بیش از ۶۰۰ نفر از معلمان، فعالان مدنی و کارگران با امضای نامه‌ای الکترونیکی به این اقدام اعتراض کرده بودند.

در روزهای اخیر «اسماعیل محمدولی»، «پانیذ فاضلیان»، «مرتضی مدنی»، «لیلا رزاقی» و «موسوی»، پنج خبرنگار حوزه کارگری خبرگزاری ایلنا به صورت دسته‌جمعی از این خبرگزاری اخراج شدند.

سرویس کارگری ایلنا از حدود پنج سال پیش فعال بود و به گفته خبرنگاران این سرویس، در طول این مدت جدال دایمی میان خبرنگاران کارگری با سه نهاد «مدیریت ایلنا»، «خانه کارگر» و «وزارت کار» در جریان بوده است.

«ایلنا» تنها خبرگزاری رسمی ایران بود که اخبار کارگران را به صورت دایمی پوشش می‌داد. اخراج دسته‌‌جمعی کارگران، مشکلات قراردادهای موقت و یک‌طرفه کارگران و نبود امنیت شغلی، از موضوعاتی بود که بخش کارگری ایلنا درباره آن‌ خبررسانی کرده بود.

یک نسخه از بیانیه حمایتی انجمن‌های صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه، مریوان و سروآباد، در اختیار کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی قرار گرفته که در پی می‌آید.

کارگران، مردم شریف ایران!

طی ماه‌های اخیر در لابه‌لای اخبار اخراج‌سازی کارگران، اعتراضات کارگری و تضییع حقوق کارگران از سوی کارفرمایان و حامیان آنها که در راستای اجرای سیاست‌های نئولیبرالی دولت صورت پذیرفته است. خبر اخراج تیم سرویس کارگری ایلنا توجهات را به آن سمت و سو جلب کرد؛ خبرنگارانی که اعتراضات و تجمعات کارگران را سوژه خبری می‌کردند خود سوژه خبری شدند.

اخراج تیم سرویس کارگری ایلنا در حالی از سوی خانه کارگر در راس آن علیرضا محجوب و مدیریت خبرگزاری صورت پذیرفته، که به گفته خود آنها پوشش اخبار اعتراضات کارگران، معلمان، پرستاران و… همچنین مصاحبه‌های کارگری و انتشار اخباری مبنی بر تضییع حقوق کارگران و استثمار آنها و نیز موضوع تشکیل تشکل صنفی خود که از ابتدابی و بدیهی‌ترین حق شناخته شده کارگران می‌باشد و گویا با مخالفت شدید خانه کارگر و مدیریت خبرگزاری ایلنا روبرو گشته، از دلایل اخراج خود قلمداد کرده‌اند.

ما کارگران خبازی‌های سنندج و مریوان، حمایت و پشتیبانی خود را از خواست و مطالبات تیم سرویس کارگری ایلنا از جمله خواست ایجاد تشکل صنفی خبرنگاران اعلام می‌داریم و بر این عقیده‌ایم که تشکلات صنفی کارگران باید با خواست و اراده خود کارگران ایجاد شود و دولت‌ها موظف‌اند این تشکل‌ها را ثبت و به رسمیت بشناسند.

به همین خاطر ما کارگران خباز ضمن محکوم کردن اخراج تیم سرویس کارگری ایلنا،  بار دیگر با تکیه بر موضع‌گیری پیشین خود مبنی بر اینکه سیاست‌های خانه کارگر و در راس آن علیرضا محجوب هیچ‌گاه در راستای منافع طبقه کارگر ایران نبوده و نیست؛ اخراج تیم سرویس کارگری ایلنا از سوی سرمایه‌داران و نهاد ضد کارگری وابسته به آن یعنی خانه کارگر همزمان با برخورد پلیس در چند تجمع اخیر کارگران جز در راستای خفه کردن صدای حق‌طلبانه کارگران نمی‌تواند تحلیل دیگری را در بر داشته باشد.

به زعم ما اطلاع‌رسانی آزاد و بدون سانسور، حق خدشه‌ناپذیر و اجتماعی آحاد مردم علی‌الخصوص کارگران می‌باشد. لذا ما خواهان بازگشت به کار تیم سرویس کارگری ایلنا هستیم تا این روزنه هر چند محدود که صدای کارگران را رو به جامعه انعکاس می‌داد، بسته نشود.

انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه

انجمن صنفی کارگران خبازی‌های مریوان و سروآباد

پنج‌شنبه ۴ تیرماه ۱۳۹۴ – ۲۵ ژوئن ۲۰۱۵

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل