دادگاه تجدیدنظر احکام زندان چهار تن از بازداشت شدگان «روز جهانی زبان مادری» را ابلاغ کرد

شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران احکام زندان اکبر آزاد، علیرضا فرشی، بهنام شیخی و حمید منافی نادارلی از بازداشت‌شدگان «روز جهانی زبان مادری» را ابلاغ کرد.

دادگاه تجدیدنظر این چهار نفر روز دوشنبه ۲ دی‌ماه ۱۳۹۸، با ریاست قاضی بابایی و با حضور وکیل مدافع آن‌ها محمدرضا فقیهی برگزار شده‌بود. بر اساس حکمی که روز دوشنبه ۳۰ دی به وکیل مدافع این ۴ فعال ترک (آذربایجانی) ابلاغ شده‌است، هر کدام از آن‌ها به ۲ سال زندان و ۲ سال تبعید محکوم شده‌اند.

به گفته منبع مطلع به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی: «این حکم امروز دوشنبه ۳۰ دی ماه ۱۳۹٨ پس از احضار وکیل پرونده، محمد فقیهی به او ابلاغ شده‌ و محکومیت ۱۰ الی ۱۵ ساله صادره از دادگاه بدوی برای هر کدام به ۲ سال کاهش یافته‌است.»

در میان این افراد، علیرضا فرشی، شهروند اهل مرند و ساکن تهران در بازداشت به‌سر می‌برد. او روز چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸، در مکان کار خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

یک منبع آگاه پیش‌تر در خصوص دادگاه تجدیدنظر گفته‌بود:«فعالان ترک (آذربایجانی) و وکیل پرونده آقای فقیهی ضمن رد اتهامات وارده اساس تشکیل پرونده و سیر قضایی را غیرقانونی خوانده و عنوان هر حکمی که فارغ از کم و کیف آن در این دادگاه صادر شود طرز نگاه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به مسئله زبان مادری ملل غیر فارس قلمداد و در تاریخ ثبت خواهد شد».

این شهروندان بیش‌تر طی حکمی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان بهارستان بابت اتهام «مشارکت در جمعیت بابت برهم زدن امنیت ملی» به احکام زندان و تبعید محکوم شده بودند.

در دادگاه بدوی؛ اکبر آزاد روزنامه‌نگار و پژوهشگر  به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهرستان دره شهر از توابع استان ایلام، آقای علیرضا فرشی به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهرستان باغملک از توابع استان خوزستان، آقای بهنام شیخی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهرستان مسجدسلیمان از توابع استان خوزستان و حمید منافی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهرستان ازنا از توابع استان لرستان محکوم‌شده بودند.

در تاریخ دوم  اسفندماه ۱۳۹۲، مصادف با روز جهانی زبان مادری، اکبر آزاد، علیرضا فرشی و حمید منافی منصور فتحی، عزیز فرشی، اسرافیل سلطانیان در نسیم شهر تهران، توسط مأموران امنیتی بازداشت و طی پس از آن نیز بهنام شیخی، حمید منافی نادارلی، رستم کاظم پور و محمود اجاقلو بازداشت شدند و پس از پایان مراحل بازجویی و بازپرسی همه بازداشت شدگان به قید وثیقه و به‌صورت موقت  آزادشده بودند.

علیرضا فرشی پیش‌ازاین نیز به دلیل سردادن شعار در یک مراسم پیاده‌روی خانوادگی در خرداد سال ۸۸، در پارک ائل‌گولی تبریز، بازداشت و ضمن اخراج از هیئت‌علمی دانشگاه آزاد جلفا در دادگاه انقلاب به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم‌شده بود.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

خروج از نسخه موبایل