شکایت آمنه سادات ذبیح پور،خبرنگار صدا و سیما از سپیده قلیان، فعال کارگری

SEPIDEH-EL

آمنه سادات ذبیح پور خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی تنها چند دقیقه بعد از شکایت سپیده قلیان از وی، پرونده ای علیه این فعال کارگری مفتوح کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ آمنه سادات ذبیح پور خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی تنها چند دقیقه بعد از شکایت سپیده قلیان، از وی در ارتباط با تهیه و پخش اعترافات اجباری در مستندی به نام طراحی سوخته، از این فعال کارگری شکایت کرد. پرونده قبلی مختومه و برای آمنه سادات ذبیح پور، خبرنگار صدا و سیما قرار منع تعقیب صادرشد.

سپیده قلیان، روز چهارشنبه چهارم دی ماه در توئیتر از تجربه شخصی خود در رابطه با اعترافات تلویزیونی در زمان بازداشت نوشت.

خانم قلیان در این توئیت ها اعلام کرده بود که آمنه سادات ذبیح‌پور، خبرنگار صدا و سیما که در مراحل تولید برنامه تلویزیونی طراحی سوخته در اتاق بازجویی حضور داشته متنی از قبل آماده شده را به سپیده قلیان داده است تا آن را در مقابل دوربین بخواند.خانم قلیان همچنین با اعلام شکایت از آمنه سادات ذبیح‌پور در ایران، از تمام افرادی که در گذشته قربانی داستان‌سرایی نهادهای امنیتی بوده‌اند خواست، از رنجی که در زمان پخش اعترافات اجباری پشت دوربین و پیش از فیلمبرداری بر آنها تحمیل شده بگویند.همچنین صفحه حقوق بشری «عدالت برای ایران» هم روز پنجشنبه پنجم دی ماه خبر داد که وکیل خانم قلیان به خاطر پخش برنامه «طراحی سوخته» که محتوای آن از جمله اعترافات اجباری او در حین بازداشت بوده از رئیس صدا و سیما، سردبیر بخش خبر بیست و سی و یکی از گزارشگران صدا و سیما شکایت کرده است.

این فعال کارگری در صفحه شخصی خود با انتشار برگه احضاریه دادگاه نوشت:

«همان زمان که از آمنه‌سادات ذبیح‌پور به قوه‌ی فاسد قضاییه شکایت بردم، می‌دانستم و می‌دانستید و گفتم که امیدی به رسیدگی به این شکایت نیست و این تنها قدم اول برای ایستادن مقابل ابزار سرکوب «اعترافات اجباری» است، ‏اما حتی منِ ناامید از ذره‌ای شفافیت و عدالت در دستگاه قضایی هم فکر نمی‌کردم این اندازه احمقانه و علنی، پرونده را ببندند و پرونده‌ی دیگری در جهت مقابل آن بگشایند! ‏تنها چند دقیقه پس از ثبت شکایت من از ذبیح‌پور به دلیل شرکت داشتن در تولید و پخش اعترافات اجباری، و دقت کنید که تنها چند دقیقه بعد، قرار منع تعقیب وی صادر و پرونده مختومه شده است! ‏به فاصله‌ی کوتاهی پس از آن، یک شکایت علیه من ثبت شده و دادگاه پنج روز فرصت داده تا خودم را معرفی کنم! این همان “عدل الهی” است که آمنه‌سادات من را به آن حواله داده بود؟! اما روند مقابله با ابزار اعتراف تلویزیونی، محدود و متکی به آن شکایت نبود که با نقض آن، مبارزه متوقف شود. این رد شکایت، تنها سندی جدید بر فساد قضایی و عدم استقلال قوه‌ی قضاییه است. تا زمانی که نهادهای امنیتی قربانیانی در صف، برای اعتراف‌گیری دارند، مبارزه علیه “ساختار اعتراف‌گیر” ادامه دارد.
هنوز تعداد زیادی از بازداشت‌شدگان آبان زیر ساطور سرکوب‌اند. ‏هنوز رد خون از نیزار ماهشهر پاک نشده است و نهادهای امنیتی تعدادی از فعالان عرب را برای فرافکنی فاجعه، زیر شلاق دارد.

محکم‌تر از این هم می‌توانید بزنید آقا
ما شما را محکم‌تر زده‌ایم…»

این فعال کارگری که در جریان اعتراضات کارگران هفت تپه بازداشت شده بود، پس از بازداشت اولیه خود به همراه اسماعیل بخشی اعلام کردند که مورد شکنجه و اعترافات اجباری قرار گرفته‌اند. پس از این افشاگری خانم قلیان و اسماعیل بخشی بار دیگر بازداشت و پس از مدتی وی در تاریخ ۴ آبان ماه به همراه چند فعال کارگری در ایران با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شد.

او پس از آزادی و با آغاز اعتراضات اخیر مردمی در ایران به دلیل شرکت در اعترضات شنبه شب ۲۵ ‌آبان ماه در خانه پدر خود مجدد بازداشت و پس از چند روز در نهایت روز ۱۲ آذر با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شد.

HFGHYDI

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل