بیانیه سازمان حقوق بشر اهواز در چهل و سومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل

hoghogh-bashar-campain.info

سازمان حقوق بشر اهواز (اهرو)، با حضور در چهل و سومین دوره نشست شورای حقوق بشر در ژنو سوئیس بیانیه‌ای منتشر کرد.

طبق گزارش سازمان حقوق بشر اهواز (اهرو)، نمایندگانی از این سازمان در چهل و سومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل که در تاریخ نهم مارس ۲۰۲۰ در سالن کنفرانس های این سازمان در ژنو سوئیس برگزار شد شرکت کردند.

در این نشست اکثریت کشورهای شرکت کننده، مواضع محکمی علیه نقض گسترده حقوق بشر در ایران گرفتند و خواستار اجرای رویه‌های قانونی برای مجازات عاملان و آمران کشتار تظاهر کنندگان، فعالان مدنی و اقلیت‌ها شدند.

این کشورها همچنین خواهان ادامه فعالیت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران شدند.

در این نشست، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، گزارش دوره ای جامع خود را ارائه کرد که شامل سرکوب تظاهرات اخیر در ایران و تبعیض سیستماتیک و مستمرعلیه قومیت‌ها، اقلیت‌ها، زنان، کارگران و قشرهای آسیب پذیر جامعه بود.

در ادامه متن بیانیه سازمان حقوق بشر اهواز (اهرو)، را بخوانید:

«هدف از مشارکت سازمان حقوق بشر اهواز در این دوره از فعالیت شورای حقوق بشر نشان دادن وخامت شرایط انسانی مردم عرب اهواز و نقض مستمر و سیستماتیک حقوق بشر و اجرای سیاست های سرکوب و تبعیض هدفمند علیه آنان از سوی حکومت جمهوری اسلامی ایران می باشد. در این زمینه توجه شما را به این نکات جلب می کنیم:

در نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۱۳۹۸) نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در واکنش به اعتراضات گسترده مردم در اقلیم اهواز  به کشتار بی سابقه ای بویژه در دو شهر جراحی و کوره از توابع شهرستان معشور (ماهشهر) اقدام کردند که در نتیجه آن در حدود ۱۴۸ شهروند معترض کشته شدند. در جریان سرکوب این تظاهرات که علی رغم گستردگی مشارکت شهروندان عرب بصورت کاملا مسالمت آمیز برگزار می شد، نیروهای ویژه ی امنیتی به همراه سپاه پاسداران از اسلحه تهاجمی و سنگین نظیر تانک، هلیکوپتر و مسلسل های دوشکا استفاده کردند و خیابان ها و نیزارهای اطراف شهرهای مورد اشاره را به میدان جنگ مبدل ساختند.

باید اشاره کرد که در طی اعتراضات سراسری و ضد حکومتی در نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۱۳۹۸) بیش از ۲۵۰۰ شهروند عرب در شهرهای اقلیم اهواز بازداشت شدند و در حدود ۱۷۰ معترض در سراسر اقلیم به دست نیروهای امنیتی و‌ سپاه پاسداران کشته شدند.

قابل ذکر است که در نتیجه کاربرد خشونت بی سابقه و استفاده از سلاح های سنگین و‌ نظامی جهت سرکوب اعتراضات اخیر، صدها نفر جان باختند که ۲۳ کودک در میان آنها شناسایی شدند. در میان کودکان قربانی که سن آنان میان ۱۲ تا ۱۷ سال بود حداقل ۵ کودک عرب قرار داشتند.

در دسامبر ۲۰۱۹ نیز قاسم وسمی باوی شهروند عرب ۴۵ ساله و بازداشت شده در اعتراضات اخیر به دلیل فشارهای روحی و‌ روانی ناشی از شکنجه خودکشی کرد.

در ۶ ژانویه ۲۰۲۰ نیز آقای عیسی دمنی فعال مدنی عرب و موسس یک سازمان مردم نهاد خیریه به یکسال حبس و‌ یک سال تبعید محکوم شد.

افزون بر آن طبق اطلاعات و اخبار واصله به سازمان اهرو از شهرها و مناطق مختلف اقلیم اهواز، بسیاری از دستگیر شدگان در طی اعتراضات نوامبر ۲۰۱۹ در شرایط اسفناک و کاملا غیر استاندارد نگه داری می شوند.

سازمان حقوق بشر اهواز ضمن درخواست از شورای حقوق بشر و تمامی نهادها و سازمان های مربوطه جهت محکومیت جنایتی که در معشور (ماهشهر) اتفاق افتاد، خواستار اتخاذ اقدامات جدی از سوی جامعه جهانی برای ارسال کمیته ای حقیقت یاب به اقلیم اهواز و کل ایران جهت بررسی ابعاد این جنایت بی سابقه و سپردن عاملان و آمران آن به دست عدالت می باشد.»

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل