انتشار گزارش مدون بنیاد عبدالرحمن برومند، درباره اعدام کودکان در جمهوری اسلامی

bonyad-boromand-campain.info

بنیاد عبدالرحمن برومند، برای اولین بار نسخه فارسی گزارش مدون خود درباره اعدام کودکان در جمهوری اسلامی را منتشر کرد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران، گزارش خود درخصوص آخرین وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران را در روز ۹ فوریه ۲۰۲۰ در اجلاس چهل و سوم شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد. در این نشست، جاوید رحمان با دولت‌های عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد موارد نقض حقوق بشر در ایران گفت‌وگو کرد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، در گزارش اخیر خود همانند گزارش‌های قبلی، از اینکه جمهوی اسلامی ایران هم‌چنان به اعدام کودکان ادامه می‌دهد ابراز نگرانی کرد و از مقامات ایران خواست که به مجازات اعدام برای تنبیه افرادی که پیش از ۱۸ سالگی متهم به ارتکاب جرم شده‌اند پایان دهد

در نشست روز ۹ فوریه (۱۹ اسفند) شورای حقوق بشر سازمان ملل، گزارشگر ویژه در امور ایران نگرانی خود از اعدام کودکان زیر ۱۸ سال در جمهوری اسلامی را ابراز کرد.

جاوید رحمان در گزارش خود به اجلاس چهل و سوم شورای حقوق بشر سازمان ملل، چون گزارش‌های قبلی از اینکه جمهوری اسلامی همچنان به اعدام کودکان ادامه می‌دهد ابراز نگرانی کرد و از مقامات ایران خواست که به مجازات اعدام برای تنبیه افرادی که پیش از ۱۸ سالگی متهم به ارتکاب جرم شده‌اند پایان دهد.

بر اساس آمار جمع‌آوری شده، در حال حاضر ( فوریه ۲۰۲۰/اسفند ۱۳۹۸) ده‌ها کودک-مجرم در جمهوری اسلامی ایران در آستانه اعدام نشسته‌اند. در سال میلادی گذشته در ایران ۴ نوجوان اعدام شده و از سال ۲۰۰۰ میلادی دستکم  ۱۴۰ نفر از کودکانی که ادعا می‌شود جرمی مرتکب شده بودند را اعدام کرده‌اند.

گزارش بنیاد برومند با عنوان «با اینکه کودک‌اند اما همچون بزرگسالان محاکمه و محکوم می‌شوند» توجیهات ایران در خصوص استفاده از مجازات اعدام برای کودکان را به چالش می‌کشد و ارتباط  بلوغ با رشد کامل عقلی را از نقطه نظر تحقیقات علمی و شواهد تجربی زیر سوال می‌برد.

نسخه کامل این گزارش را با مراجعه با آدرس زیر مطالعه کنید:

https://www.iranrights.org/fa/library/document/3629

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل