حسن کرملاچعب زندانی سنی مذهب از زندان فجر دزفول آزاد شد

حسن کرملاچعب زندانی سنی مذهب اهل شاوور پس از اتمام مدت محکومیتش از زندان زندان فجر دزفول آزاد شد

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حسن کرملاچعب از اهالى شاوور که در تیرماه ۱۳۹۴ به همراه برادرش عبدالله کرملاچعب و شمارى از شهروندان روستاهاى اطراف شهر شوش توسط اداره اطلاعات بازداشت شده بود روز سه شنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۳۹۹ بعد از اتمام مدت حکم صادره آزاد شد.

حسن کرملاچعب برادر عبدالله کرملاچعب زندانی اعدام شده است که یک روز قبل از اعدام برادرش عبدالله کرملاچعب و قاسم بیت عبداله، در ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۸ در زندان فجر دزفول، براى دومین بار بازداشت شد و  طبق گفته منبع مطلع، حکم اعدام برادرش را در مقابل چشمانش اجراء کردند. مسؤولین اجراى حکم در هنگام اجراى اعدام وموقعى که طناب دار را برگردن عبدالله گذاشتند، به برادرش «حسن کرملاچعب» گفتند: اگر جرأت و توانائى دارى برو برادرت را نجات بده…

حسن کرملاچعب قبل از اعدام برادرش با قرار وثیقه جهت معالجه آزاد شده بود اما وقتى که می خواستند حکم اعدام برادرش را در مرداد ماه ۱۳۹۸ اجراء کنند یک روز قبل از آن او را بازداشت کردند.

بنا به لایحه دفاعى،  حکم اعدام  عبدالله کرملاچعب و قاسم بیت‌عبدالله دو زندانی عرب اهل شهرستان شوش على رغم نبود مدارک کافى و رد اتهامات نسبت داده شده به آنها در حضور قاضى دادگاه انقلاب در ارتباط با حمله مسلحانه تیرماه ۱۳۹۴ به یک هیئت عزاداری در صفی‌آباد دزفول به اعدام محکوم شده‌اند.اتهامات نسبت داده شده به قاسم بیت عبداله و عبدالله کرملاچعب محاربه از طریق تشکیل گروه مخالف نظام با هدف بر هم زدن امنیت داخلی کشور، ارتکاب قتل عمدی وتهیه سلاح جنگی عنوان شده بود، اتهاماتى که نزد آنها رد شد و حتى شواهدى از عدم خروج عبدالله کرملاچعب از محل زندگى در روز حادثه ارائه شد اما با نفوذ واصرار اداره اطلاعات این دو را اعدام کردند.

قاسم بیت عبدالله و عبدالله کرملاچعب از اهالی مناطق تابع شهر شوش، در شهریورماه ۱۳۹۴ به همراه ۷ جوان عرب دیگر از بابت محاربه و ارتباط با گروه‌های خارج کشور و همینطور تبلیغ علیه نظام مورد محاکمه قرار گرفتند. حکم اعدام برای این دو متهم و برای سایرین نیز حکم حبس صادر شد. این حکم پس از تایید در دادگاه تجدید نظر و اعتراض متهمان به دیوان عالی کشور رفت و به دلیل عدم وجود ادله اثبات جرم اتهام انتسابی و تناقضات موجود در تحقیقات مراجع انتظامی، اداره اطلاعات و دادسرا، پرونده به شعبه هم عرض در دادگاه انقلاب اهواز ارجاع شد. این پرونده در شعبه ۳ دادگاه انقلاب اهواز بررسی شد.

هر دو محکوم به اعدام در این پرونده اتهامات را بی‌اساس دانسته و آن را پرونده‌سازی دستگاه امنیتی برای آنان به دلیل فعالیت های مذهبی خود دانسته‌اند. متهمان این پرونده از پیروان اهل سنت هستند. آنها در حضور رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز آثار ضرب و شتم و شکنجه را به وی نشان داده و گفتند که اعترافات در پی شکنجه از آنها گرفته شده است، اما این ادعا از سوی قاضی پذیرفته نشده است.

علاوه بر دو تن که اعدام شدند،افراد دیگرى در این پرونده هستند که در حال سپرى دوران حبس خود هستند؛ احمد کعب،شاعر،حکم ۲۵ سال حبس،ماجد بیت عبدالله،حکم ۲۵ سال حبس،حسن بیت عبدالله ،حکم ۲۵ سال حبس، حسن کرملاچعب حکم ۳ سال حبس(شخص آزاد شده وبرادر عبدالله که اعدام شد)،عیسى بیت عبدالله حکم ۳ سال حبس،مجید بیت عبدالله،حکم ۳ سال حبس،على زمانى( عبیداوى) فرزند صالح ،حکم ۳ سال حبس

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل