گزارشی از آخرین وضعیت محمد نوری زاد، زندانی سیاسی

محمد نوری زاد، کنشگر سیاسی محبوس در زندان اوین و از امضاء کنندگان بیانیه موسوم به ۱۴ تن، در حالی که در وضعیت جسمانی بسیار نامناسبی به سر می برد، توسط شعبه دادگاه تجدیدنظر استان گلستان با اتهامات «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به تحمل ۳ سال حبس محکوم شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه شنبه ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۹، در پی وخامت حال جسمانی محمد نوری زاد و انتقال وی از زندان اوین به بیمارستان، این کنشگر سیاسی از بابت پرونده جدیدی که در زندان برای وی گشوده شده است، با دریافت ابلاغیه ای برای حضور در شعبه دادیاری جهت تفهیم اتهام فراخوانده شده و در عین حال توسط شعبه دادگاه تجدیدنظر استان گلستان از بابت اتهامات «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به ۳ سال حبس محکوم شده است.

بر اساس گزارشات رسیده، این زندانی سیاسی در وضعیت جسمانی بسیار نامناسبی به سر می برد و با داشتن  علائم شبه کرونا مانند سرفه‌های مکرر و شدید، بی‌هوشی‌های متناوب، اختناق بینی و … از رسیدگی و مراقبت های پزشکی و اعطای مرخصی درمانی محروم است.

طبق اظهارات همسر محمد نوری زاد، روز سه شنبه ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۹، در پی وخامت حال جسمانی این کنشگر سیاسی، وی را از زندان اوین به بیمارستان منتقل کرده او در آنجا دو بار بیهوش شده اما به دلیل عدم حضور دکتر متخصص بدون هیچ رسیدگی پزشکی دوباره به زندان بازگردانده شده است.

فاطمه ملکی، همسر محمد نوری زاد در خصوص آخرین وضعیت این زندانی سیاسی گفته است: «امروز با همان حالی که ایشان دارند دو ابلاغیه برای نوری‌زاد آمده است. یک ابلاغیه برای این بوده است که باید بروند به دادگاه برای “جرم مشهد”. من نمی‌دانم این جرم مشهد چی هست که اصلا تمام نمی‌شود. ابلاغیه دوم از گرگان آمده است که ایشان قبلا یک ‌سال به زندان محکوم شده بوده و الان نوری‌زاد را مجددا به سه سال حبس محکوم کردند و یک سال را بخشیدند و دو سال حبس “بابت گرگان” باید زندانی شوند. در حقیقت الان بیمارستان بردن، درمانگاه بردن و بهداری اوین بردن … همه اینها یک نوع بازی شده است. نوری‌زاد نه تنها حالش بهتر نشده بلکه وضعیتش بدتر شده و این بازی‌های روانی را هر روز برای ایشان راه می‌اندازند.»

در فایل ذیل، محمد نوری زاد طی مکالمه ای تلفنی از زندان اوین با همسرش فاطمه ملکی از وضعیت جسمانی نامناسب و عدم رسیدگی درمانی در زندان می گوید.

https://usercontent.one/wp/www.kampain.info/wp-content/uploads/2020/09/محمد-نوریزاد-از-اوین-۹۹.۶.۲۵.mp3?media=1706996102?_=1

محمد نوری زاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین که پیشتر از بابت اتهامات توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب گرگان به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، توسط شعبه دادگاه تجدیدنظر استان گلستان به تحمل ۳ سال حبس محکوم شده که در مجموع این حکم شامل ۱ سال حبس تعلیقی و ۲ سال حبس تعزیری است.

پیشتر محمد نوری زاد، در پرونده ای مرتبط با امضای بیانیه برای استعفای علی خامنه ای در ۲ بخش مجموعاً به تحمل ۱۵ سال ۸ ماه حبس تعزیری،۲ فقره شلاق ۷۴ ضربه ای و ۱ سال تبعید به شهرستان طبس محکوم شد و در حال حاضر دوران حبس این پرونده را سپری می کند.

در دومین بخش از پرونده آقای نوری زاد، روز سه‌شنبه ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹، دادگاه رسیدگی به اتهامات این کنشگر سیاسی زندانی در شعبه ۱۱۰۱ دادگاه کیفری دو تهران برگزار شد. بعد از پایان جلسه دادگاه، پرونده برای صدور رای به دادگاه کیفری دو مشهد ارسال شد.

اتهام محمد نوری زاد در این جلسه دادگاه «اخلال در نظم» و «آسایش عمومی و اشاعه اکاذیب» عنوان شده بود.

«محمد نوری‌زاد» به همراه سیزده تن از فعالان مدنی و سیاسی داخل کشور با امضای بیانیه‌ای مشترک موسوم به ۱۴ تن در روز سه‌شنبه، ۲۱ خردادماه ۹۸ و انتشار آن در صفحات تلگرام و فیس‌بوک خود، خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری و تغییر قانون اساسی شده بود.

«محمد نوری‌زاد»، مستندساز و نویسنده منتقد حکومت جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸، به همراه دست‌کم ۱۰ فعال مدنی و سیاسی که قصد داشتند یک تجمع اعتراضی در مقابل دادسرای عمومی و انقلاب مشهد برگزار کنند، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

این شهروندان در اعتراض به صدور حکم ۱۳ سال زندان کمال جعفری یزدی، یکی از امضاء کنندگان بیانیه ۱۴ تن و هم‌زمان با برگزاری دادگاه تجدیدنظر آقای جعفری یزدی، در مقابل دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گرد هم‌ آمده بودند که شماری از آن‌ها بازداشت شدند.

آن‌ زمان منابع مطلع گفته‌بودند: «هاشم خواستار، جواد لعل محمدی، محمد حسین سپهری، محمد نوری زاد، عبدالرسول مرتضوی، غلام‌حسین بروجردی، مرتضی قاسمی، حوریه فرج‌زاده طارانی، فاطمه سپهری و پوران ناظمی جزو بازداشت شده‌ها هستند.» برخی از این افراد بعدتر به صورت موقت آزاد شدند.

ویدئوی ذیل لحظه‌ دستگیری محمد نوری‌زاد و شماری از امضاکنندگان بیانیه موسوم به ۱۴ تن توسط نیروهای امنیتی در مشهد را نشان می دهد.

زرتشت احمدی راغب، محمد رضا بیات، کمال جعفری یزدی، سید هاشم خواستار، محمد حسین سپهری، گوهر عشقی، حوریه فرج زاده، محمد کریم بیگی، جواد لعل محمدی، محمد ملکی، محمد مهدویفر، رضا مهرگان، محمد نوریزاد و عباس واحدیان شاهرودی، ۱۴ نفری هستند که خردادماه سال گذشته با امضای بیانیه ای مشترک خواستار عزل علی خامنه ای از رهبری شدند.

این زندانی سیاسی روز یکشنبه ۱۰ فروردین ماه ۱۳۹۹، در شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی با صدور دادنامه ای از بابت عضویت در گروههای مخالف نظام و به قصد برهم زدن امنیت کشور به ۷ سال و ۶ ماه حبس، از جهت ارتکاب فعالیت تبلیغی علیه نظام ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری، از بابت اتهام توهین به رهبری موضوع ماده ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی به تحمل ۲ فقره حبس تعزیری هریک به مدت ۳ سال و به عنوان مجازات تکمیلی هم به تحمل ۲ سال تبعید به شهرستان ایذه و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

پس از انتسار خبر محکومیت علی نوری زاد فرزند محمد نوری زاد، زندانی سیاسی، اوایل اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، در اعتراض به شرایط موجود و در پی آزار خانواده اش از سوی دستگاه قضایی و سپاه پاسداران، و محکوم شدن فرزندش «على نوری زاد» به زندان، دست به خودکشى خودخواسته زده بود.

وی پیشتر با انتشار فایلی صوتی، از قصد خود برای خودکشی اعتراضی خبر داده بود. او با اشاره به این که جز راستی چیزی بر زبان نرانده، اظهار داشت این تصمیم را در پی آزار خانواده اش از سوی دستگاه قضایی و سپاه پاسداران گرفته است.

روز سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹،‌ «علی نوری‌زاد»، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست «ایمان افشاری»، با صدور دادنامه‌ای از بابت اتهاماتی همچون «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» از طریق شرکت در تجمعات دی ماه ۱۳۹۸، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به رهبری» به ۴ سال و ۲ ماه زندان و ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته جات سیاسی محکوم شد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل